Ramon Tremosa

Torre de Guaita

8 de juny de 2012
2 comentaris

Espanya votarà contra la xarxa europea de corredors ferroviaris?

Aquest dimecres he tingut l’oportunitat de parlar del corredor mediterrani davant dels presidents de Catalunya, País Valencià, Illes Balears  i Múrcia, així com davant l’alcalde de Barcelona, el secretari d’Estat espanyol de Foment, el conseller de Transports català, els presidents dels ports catalans i moltes altres persones vinculades al món de la logística (foto gentilesa del diari Ara). Aquesta setmana s’ha celebrat el Saló Internacional de la Logística (SIL) a Barcelona i Ferrmed ha organitzat un altre dels seus actes multitudinaris a favor del corredor mediterrani. Tot i que la ministra Pastor va venir dimecres a Barcelona a remarcar la “prioritat” que el govern espanyol dóna a aquest corredor, el fet és que al mateix dia i a la mateixa hora de l’acte del SIL la ministra era a Badajoz en una jornada sobre el corredor central, en un acte anunciat a tota pàgina als diaris de Madrid el passat dissabte. En la meva intervenció vaig dir que el nou govern espanyol (en teoria un govern “probusiness” i “market oriented”) va votar en contra fa poques setmanes a Brussel·les del nou mapa de corredors ferroviaris europeu, presentat per la Comissió Europea el passat octubre, mapa en el qual hi apareix el corredor mediterrani. Atès que el secretari d’Estat espanyol ho va negar, aquí teniu la meva versió dels fets.


1.- El president Mas, després d’agrair a Joan Amorós l’organització de l’acte, va dir que esperava que aquesta fos l’última foto dels presidents en favor del corredor mediterrani. La realitat del nou pressupost espanyol, però, fa que pensar que això no serà així: el PP segueix invertint milers de milions en AVEs radials tal com feia el PSOE, perquè convé salvar les grans empreses madrilenyes de construcció. Si després no hi ha tràfic és igual: la ideologia segueix primant sobre l’economia, i això que Espanya es troba en una situació molt delicada econòmicament parlant.


 

 

2.- En la reunió a Brussel·les del comissari de Transports Siim Kallas amb els 27 ministres de Transports de la UE del passat mes de març, Espanya va votar en contra del finançament de tota la xarxa bàsica europea de corredors ferroviaris, entre els quals hi ha el corredor mediterrani, “perquè no hi havia el corredor central”. Afortunadament, els altres 26 països d la UE hi van votar a favor!!. Atès que públicament el secretari d’Estat de Foment va dir que això no era veritat, i atès que jo no vaig tenir la possibilitat de contestar-lo a l’acte, aquí teniu el link del dia del diari valencià Levante, entre molts altres que podeu trobar a la xarxa, que així ho confirma: http://www.levante-emv.com/comunitat-valenciana/2012/03/23/gobierno-vota-financiacion-eje-mediterraneo-ue-incluye-central/891932.html

 

 

3.- Ara el mapa europeu de corredors ferroviaris (TEN-T) es troba en fase de discussió a la comissió de Transports del Parlament europeu. En un debat celebrat al mes d’abril va comparèixer el diputat Aleix Vidal-Quadras i va demanar la paraula per dir que calia que hi hagués “solidaritat” en la nova xarxa de corredors ferroviaris. Afortunadament, la gran majoria d’intervencions de diputats no van qüestionar el mapa presentat pel comissari l’octubre passat, que és fruit d’un llarg debat i que ha estat consensuat amb els principals països de la UE.

 

 

4.- Els diputats de PP i PSOE molt possiblement entraran esmenes per ampliar el mapa de corredors ferroviaris però veig poques possibilitats que prosperin: com diu el comissari de Transports, el mapa deriva d’uns criteris de valor afegit, tràfics i impacte econòmic que ara no es pot reobrir. Fer-ho significaria que molts països voldrien afegir nous corredors (Espanya la travessia central dels Pirineus) i això diluiria el pressupost de la Comissió Europea fins al punt de que al 2030 potser no se n’hauria fet cap.

 

 

5.- Tot i això, hi ha preocupació a la UE de que Espanya miri d’articular una minoria de bloqueig al Consell en la fase  final de la negociació: després del vot al Parlament hi haurà la negociació final (trílog) entre Comissió Europea, Parlament Europeu i Consell, que reuneix els 27 països i els ministres corresponents. La negativa d’Espanya a acceptar el mapa europea és paral·lela al retard amb que Espanya es nega a acceptar el rescat europeu del seu sistema bancari, amb el daltabaix borsari i dels mercats financers que això ha generat a nivell europeu en les darreres setmanes.

 

 

6- El passat mes de març vaig preguntar, en la sessió plenària, al comissari Kallas què ens podia dir sobre les intencions del nou govern espanyol en relació a la futura xarxa de corredors ferroviaris. El comissari va respondre que està al cas de les “reserves” del nou govern espanyol sobre el tema, però que no ha rebut encara “cap comunicació oficial” en relació al seu futur sentit del vot. Us n’adjunto el (curt) vídeo de la pregunta i la resposta del comissari i us mantindré informats de com evoluciona aquesta qüestió: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+CRE+20120313+ITEM-013+DOC+XML+V0//ES&language=ES&query=INTERV&detail=2-481-000

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!