Al darrera la nevera

Bloc de Roger Palà

11 de desembre de 2011
Sense categoria
2 comentaris

Jordi Montañez i la cançó necessària

Autocrítica i crítica. Massa sovint, la premsa musical sembla que només presta atenció al mainstream i passa per alt moviments subterranis aparentment imperceptibles que, amb el temps, esdevenen sotracs importants quan no autèntics terratrèmols. I alguna cosa similar a un sotrac és el que s’està vivint darrerament amb la cançó d’autor. Han aparegut una sèrie d’artistes molt joves que, partint d’una senzillesa i una austeritat extrema, prenen el relleu a l’hora de difondre, guitarra en mà, la cançó més compromesa. No parlem només de valors que podem considerar consolidats com Feliu Ventura, Cesk Freixas o Pau Alabajos, sinó d’artistes joveníssims. Una hipòtesi: si en Cesk Freixas confessava un dia que havia arribat a la cançó catalana no pas directament, sinó a través de l’obra del seu precedent generacional immediat, Feliu Ventura, en aquest cas bé podriem dir que aquests novíssims cantautors han arribat a Feliu Ventura –i a partir d’aquí, més lluny i més enrera– a través de Cesk Freixas. Avui dedicarem un post a un d’ells: Jordi Montañez i el seu debut discogràfic, Dolça victòria (Temps Record, 2011). [Més]

Jordi Montañez va néixer a Barcelona l’any 1985 i va començar a cantar l’any 2009. En aquest apunt podem visionar una interpretació en directe d'”Heroi”, un dels temes del disc Dolça victòria, realitzada en directe a Ràdio Arenys. És aquest encara un treball tendre, iniciàtic i amb un punt innocent, però on descobrim ja un autor molt segur de la seva proposta, amb una bona veu i amb traça per fer bones melodïes i deixar marca pròpia.
“La victòria és tan a prop com nosaltres ho vulguem”, explica Montañez en una breu entrevista que li vam fer i que va sortir publicada a l’Enderrock (en aquest bloc publiquem la extended version). “Precisament, en aquests temps, les petites victòries individuals i col·lectives (que diàriament s’esdevenen) són molt significatives i necessàries, o dolces i tendres si m’apures. Tot comença en un mateix com ja cantava l’Ovidi“.
En temps en que es prioritzen els grans arranjaments, i en que la tecnologia permet pràcticament fer superproduccions des de l’habitació de casa,  Jordi Montañez ha fet un disc marcadament acústic, molt bàsic. Per quin motiu? “Per dues raons: la primera, important, és econòmica. El meu pressupost ha estat bastant limitat. I la segona, perquè he volgut fugir d’artificis o floritures que sobrecarreguessin l’essència mateixa de la cançó”. Montañez explica que ha volgut fer cançons directes, “la paraula i la melodia en estat pur i dur. El concepte de “música i lletra” que ha utilitzat també Feliu Ventura al seu darrer disc”.
Jordi Montañez ha estat un dels artistes que ha participat recentment a l’espectacle La cançó necessària, una producció del cicle Cants i Autors de Granollers que ha reunit en un mateix escenari una sèrie d’artistes que comparteixen generació i la mateixa sensibilitat davant la música. A més del propi Montañez, hi van participar Pau Alabajos, Cesk Freixas, Meritxell Gené, Andreu Valor i Josep Romeu. Cançons necessàries, en quin sentit? “Les nostres cançons donen veu a un silenci que la majoria, o si més no una bona part del panorama musical ignora. Existeix molta gent que necessita cançons que cantin les seves esperances, neguits, anhels i inquietuds, la seva forma de veure i viure el món; i que no troben en altres propostes”.

+Info:
[Web de Jordi Montañez]

[Escolta Dolça victòria a Spotify]

[Oriol Fuster escriu sobre Jordi Montañez a La Directa]

  1. Roger,

    Gràcies per aquest article. Els qui crèiem i “treballem” en i des d’aquest món de la cultura subterrania i proposem històries com La Cançó Necessària no podem evitar estar descontents (i quasi-decepcionats) amb la manca de ressó de gent que, crèiem, va començar en el mateix lloc on som nosaltres. Són senyals que potser les coses han canviat, però no tant com voldríem.

    Tot i així, tot i que tard, el teu article fa justícia a aquesta generació de cantautors.

    Salut

  2. Personalment trobo que esta “nova generació” té una important qüestió que els diferencia amb les anteriors, més enllà de les òbvies. Mentre els cantautors clàssics miraven cap a Europa i els EUA estos més jóvens -de Freixas a Montañez- miren molt més cap a Llatinoamèrica.

    I esta tendència és més important del que sembla, perquè no és només musical o lírica -que també-, sinó també de referències culturals i de plantejaments. Implica un “descorsetament” important, per exemple.

    Aprofito lo comentari per reivindicar la cançó d’autor de grans punkis com Mi Sostingut o Sanllaç, per cert.

    (i merci per l’enllaç)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!