Al darrera la nevera

Bloc de Roger Palà

21 de febrer de 2011
Sense categoria
1 comentari

Tot el que podem dir sobre el nou disc de Manel

Sí, ja ho se. Aquest és el típic post-carnassa per guanyar visites. Però vaja, en aquest bloc ens debem al públic. Així que, perquè ningú es decepcioni, ho diem d’entrada: no explicarem aquí les coses que encara no s’han dit sobre el nou disc de Manel. Encara que en sapiguéssim moltes coses (deixarem a l’aire la resposta a la pregunta: ‘les sabeu?’) no podríem explicar-les. Els continguts del segon disc del quartet barceloní són probablement l’off the record més immens del periodisme musical català dels últims deu anys. I el cert és que el grup sap jugar d’allò més bé a generar expectatives. És una estratègia arriscada, perquè com més expectatives generes, més espera la gent de tu. I al final, esclar, si el producte no està a l’alçada l’hòstia pot ser guapa. Però vaja, no cal ser gaire perspicaç per concloure que un grup com Manel, que sempre ha medit molt els passos que dóna, si està fent això ara és perquè juga sobre segur. Posem una mica d’ordre a tot plegat i fem un llistat de tot allò que sabem i es pot dir. [Més]


El títol:
10 milles per veure una bona armadura és el títol amb el que Manel ha batejat el seu segon disc. En podem dir diverses coses: primer de tot, que és un títol que ja van descartar per al seu primer disc, Els millors professors europeus (DiscMedi, 2008). L’esmentaven en una entrevista que els va fer l’Enderrock l’agost d’aquell any. Està extret del monòleg de Benedicte a l’obra Molt soroll per res de Shakespeare, tot un clàssic de les proves d’interpretació de l’Institut del Teatre. Diu així:

Em meravella que un home, veient fins a quin punt un altre es converteixen un beneit quan fa que tots els seus actes estiguin al servei de l’amor, ell mateix, despre?s d’haver-se rigut de les vanes follies dels altres, es converteixi, enamorant-se, en l’objecte de les seves pro?pies burles. Claudio n’e?s un, d’aquests. (…) El vaig cone?ixer quan hauria fet deu milles a peu per veure una bona armadura, i ara es passaria deu nits de vetlla dissenyant la forma d’una nova geca“.

Que per què aquesta frase? Òbviament el grup juga amb la idea que hi hagi múltiples interpretacions. Aquí n’avanço un parell de collita pròpia: d’una banda, el fet que estigui extret d’una obra de teatre titulada Molt soroll per res serà d’allò més significatiu si el segon disc no està a l’alçada de les expectatives generades. De l’altra, el monòleg en sí fa referència als canvis que experimentem els humans en el moment de l’enamorament. ‘Qui t’ha vist i qui et veu, Benedicte!’ en podria ser un resum.

La data de sortida: el 15 de març és el dia escollit perquè el nou disc arribi a les botigues. Coses de la vida: és le mateix dia que ha triat un altre dels grups del moment, La Pegatina, per fer el llançament del seu tercer treball, Xapomelön. Per cert, és l’endemà dels Premis Enderrock.

On s’ha gravat el disc?
L’Enderrock de febrer dedica la secció ‘A l’estudi’ a parlar sobre el procés de gravació de 10 milles per veure una bona armadura. L’han enregistrat a l’estudi Can Sons, que ha muntat Arnau Vallvé, bateria del grup, al barri de Fabra i Puig de Barcelona. El tècnic de so Aleix Sans s’ha encarregat de la gravació. En aquesta notícia d’Enderrock.cat podeu veure algunes imatges de la gravació. Fixeu-vos en la tercera foto. En realitat és una autofoto perquè hi puguin apareixer els quatre membres del grup (d’esquerra a dreta, Roger Padilla, Arnau Vallvé, Guillem Gisbert i Martí Maymó) i el tècnic Aleix Sans al centre de la imatge. Però… qui és el cinquè personatge que podem veure d’esquena, a la part dreta de la fotografia? Estem davant del misteri del ‘cinquè Manel‘?

Com sonaran les noves cançons? Un altre dels misteris més ben guardats. Què farà Manel en aquest nou disc? Serà un treball continuïsta? Innovaran? Incorporaran instruments nous? El protagonisme vocal seguirà sent repartit o el cantant Guillem Gisbert portarà la veu cantant? L’autoria de les cançons seguirà sent repartida o recaurà sobretot en Gisbert, que signava la majoria de temes del primer disc? Aquí sí que el mutisme és total. Podem dir, però, que tindrà de ben segur un component més coral. Com informava l’Enderrock de gener, el grup ha comptat amb la col·laboració del cor Ars Innova per participar en diversos temes. Es tracta de la coral que ja els va acompanyar al Palau de la Música el gener de 2010, en el famós bolo que va forçar la renovació de Guardiola. La coral ha estat enregistrada a l’estudi Nòmada 57 de Barcelona. Al marge d’això, l’altra pista que tenim és la nadala “El 25 de gener”, que el grup va fer pública el passat Nadal per anar escalfant l’ambient (i que, tot s’ha de dir, no es pot dir que hagi tingut un ressò extraordinari). Hem de suposar (això no està confirmat) que va ser enregistrada en les sessions de gravació del nou disc. Per tant, podem intuïr que les cançons del nou treball tindran -potser- aquest aire melancòlic i agredolç que impregna la nova nadala del grup.

Com serà el videoclip? El grup ha escollit la platja de Viladecans com a escenari per enregistrar el seu últim videoclip. Els membres de Manel i un extens equip tècnic es van desplaçar el diumenge 16 de gener a aquesta localitat del Baix Llobrgat per gravar el vídeoclip del single del seu nou disc, segons va informar l’Ajuntament de Viladecans. La televisió local en va fer una notícia (la podeu visionar aquí sota). Durant tot el dia, es van enregistrar les imatges d’aquest nou clip protagonitzat per l’actor Biel Duran, que segueix una estètica dels anys 20. Els integrants de Mishima també han participat en aquesta gravació, que serà el single del nou disc. Ben normal si tenim en compte que ambdós grups comparteixen mànager: Gerardo Sanz.

Les presentacions en directe. Una altra dada que Manel vol anar desgranant amb comptagotes. Alguns concerts ja s’han fet públics i tenen les entrades esgotades (26 de març al teatre Bartrina de Reus, 14 de maig al teatre Crivianum de Torelló, 28 de maig a l’auditori de Girona, 21 de maig al teatre municipal de Berga…). Del que no se sap res és de la presentació a Barcelona. A priori, el grup té com a mínim tres opcions: buscar un gran teatre com el Palau de la Música o l’Auditori (difícil a nivell de dates, sobretot perquè hi haurà en marxa el Festival de Guitarra i de moment no s’ha anunciat que figurin en la programació), decantar-se per un espai tipus Razzmatazz o Bikini (que pot quedar-se petit fàcilment i és més adequat per a un altre tipus de format) o buscar algun format de teatre on puguin realitzar diverses dates.

Els timings informatius a partir d’ara. El compte enrera ja ha començat. Dijous passat, a les 0h, Manel
va fer públic el títol del disc a la seva pàgina de Facebook, i a les
00.15h diversos mitjans  (entre ells Enderrock.cat), òbviament en
contuberni amb el grup, ho van publicar. Ha estat el tret de sortida. A
partir d’ara s’aniran sabent més coses. Una d’important, i que ja podem avançar, és que l’Enderrock de març dedicarà la seva portada a Manel.
Serà un número especial, amb una entrevista on detallen tots els
detalls del nou treball i alguns continguts extra. Els seguidors, però,
hauran d’esperar quinze dies per poder escoltar totes les cançons.

Bones formes d’estar al dia. Una bona forma d’estar al dia, a més de, òbviament, seguir de forma habitual Enderrock.cat i fer-se seguidor del Facebook oficial del grup, és fer-se seguidor també d’una pàgina més discreta, Visc amb la por de que no m’agradi el nou disc de Manel (amb falta d’ortografia inclosa). No sabem si la gestiona algun fan o directament ho fa el propi grup en secret, però el cas és que estan molt al dia, fins i tot més que alguns periodistes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!