París-Barcelona

Comentaris sobre França

Cròniques franceses 7 ? Diplomàcia esbiaixada, informació centralista

Jo no hi volia anar a la delegació. Però la col·lega va insistir. El “no” ja el tens, em deia. Quanta raó tenia. Era cap a l’any 1994. Treballava al servei d’estadístiques de la UNESCO des de feia poc més d’un any, sempre amb contractes curts. L’estatut d’expert associat significava un contracte d’un any però aquesta mena de plaça només la concedia l’estat de procedència del sol·licitant, no la UNESCO. Per a mi això significava demanar-ho a la delegació espanyola[1]. Em va rebre en Juan Antonio Menéndez Pidal. Pocs anys abans el delegat havia estat un tal Patricio Aguirre de Cárcer.


[1] Les delegacions són com ambaixades que participen a les activitats oficials de la UNESCO, voten les resolucions a les reunions plenàries, etc.

Encara em sembla que el veig i el sento, el senyor Menéndez. Afable, simpaticot. Només li va faltar donar-me un copet a l’espatlla. Vagi a veure els Amics de la UNESCO a Barcelona, em va dir, els catalans tenen molts diners. Digne d’un alt diplomàtic? O “lògic”? Pel que fa el personal internacional espanyol, a la Secció de llengües de la UNESCO, secció destinada a la promoció de les llengües maternes al món, hi treballava una salamaquina contrària convençuda de la política d’immersió lingüística a Catalunya. Així m’ho va fer saber. En una altra ocasió, un col·lega m’explicà com un madrileny treballant als esdeveniments artístics li havia advertit que els catalans (em coneixia) som com els jueus. Llàstima que el meu col·lega no li va demanar que si nosaltres som els jueus, els espanyols què serien llavors en la repartició de “rols”?

He tingut altres ocasions de veure com els membres del cos diplomàtic espanyol i altres espanyols (no tots, clar) fomenten la imatge de rics i d’insolidaris que se’ns atribueix sovint als catalans. I no dubten, si poden, de bloquejar les nostres reivindicacions. Aquest fenomen també l’he estudiat científicament en un article sobre, entre altres, l’acció espanyola a la Societat de Nacions. Ironia o burla, a aquella època es va donar la direcció de la Secció de Minories a un diplomàtic de la dictadura de Primo de Ribera que reprimia la cultura catalana. Un tal Manuel Aguirre de Càrcer, el pare d’en Patricio ja anomenat[1]

El segon origen del biaix en la percepció que es pot tenir de nosaltres com a poble a França és que els periodistes que treballen sobre l’Estat espanyol ho fan sovint des de Madrid. Ho il·lustro amb dos exemples recents. Per a informar sobre la quantitat de manifestants el 10 de juliol del 2010 a Barcelona, el diari Le Monde va donar les dades d’El País sense altre contrast: segons ells hi havia mig milió de persones[2]. No obstant això a França és quasi bé obligatori de donar dues dades: la de la policia i la dels organitzadors. No van aparèixer ni l’una ni l’altra. El segon exemple és sociològic. La periodista corresponsal a l’Estat espanyol per Le Monde sembla que no conegui gaire Catalunya: “Per a que la Via catalana (…) cap a la independència sigui un succés i que cap porció del recorregut, llarg de 400 km, no quedi buit, centenars de catalans han demanat un dia de festa i agafat llur cotxe per fer 100, 200, de vegades 300 km cap al sud de Catalunya”[3]. Clar, a Madrid l’11 de setembre no és festiu…

El tercer biaix informatiu prové del món científic. En una recerca bibliogràfica exploratòria a la biblioteca de la Fundació de ciències polítiques de Paris[4] el terme “nacionalisme” és combinat amb espanyol 6 vegades, cap amb castellà, 27 amb francès. Quan es tracta del País Basc i de Catalunya trobem 157 i 127 entrades respectivament. El nacionalisme de les majories (la castellana per a nosaltres) que piloten l’estat en context multinacional és quasi bé sempre omès. El de les nacions minoritzades seria l’origen dels problemes. La perspectiva és ¿què li passa Espanya amb Catalunya? I no l’inrevés. La història, la cultura, la continuïtat política dels Països catalans no és el punt de partida, té molt poc espai en revistes i publicacions acadèmiques.


[1] Cussó, R. “La défaite de la SDN face aux nationalismes majoritaires: la Section des minorités et les pétitions irrecevables”, Études internationales, vol.44, núm. 1, 2013, pp65-88.

[2] http://www.lemonde.fr/europe/article/2010/07/14/espagne-zapatero-isole-pour-le-debat-sur-l-etat-de-la-nation_1387978_3214.html

[3] http://www.lemonde.fr/international/article/2013/09/11/une-chaine-humaine-de-400-km-pour-une-catalogne-independante_3475443_3210.html



  1. Si us plau, no parlem “del món científic” si ens volem referir a “Sciences-Po”… quina culpa en tenen els científics, de les bajanades de sociòlegs i estadístics?
  2. El copet a l’espatlla espanyol (acompanyat d’un ambigu he he! a cau d’orella) també l’he rebut alguna vegada. A la institució de recerca on treballava fa vint anys hi havia un lleonès (encara hi és, aferrat a la  seva poltrona!) que ocupava un càrrec administratiu relativament important (un noséquè de l’aleshores Comunitat Europea) que em tractava amb una certa condescendència (aleshores jo em deixava fer, com a bon català, però vaig canviar ràpidament). L’individu no es dignava a passar mai pel meu laboratori per res del mon, jo no era prou important (y encima polaco). Un dia, però, jo estava al meu despatx i vaig sentir dos copets a l’espatlla: era darrera meu amb un somriure d’orella a orella: “oye, Chusep, viste ayer el partido entre unos aficionados y el Milan?” El Barça havia perdut una final de la copa d’Europa. No cal dir que la meva actitud conciliadora habitual, i en conseqüència la seva condescendència cínica, es varen acabar en aquell moment. Només anys després, quan ja no treballàvem en el mateix lloc, li vaig anar recordant aquell episodi per email cada cop que el Barça guanyava la Lliga de Campions. Ves per on, les seves respostes eren sempre respectuoses i plenes de (crec que falsa) admiració.
    Tot això per il·lustrar que, ni amb espanyols ni amb francesos, es pot anar amb massa miraments ni prudència a l’hora de defensar els nostres punts de vista. Sempre des del respecte i guardant les bones formes, no cal estalviar arguments contundents fent servir, si cal i es pot, un cert cinisme intel·ligent que serveixi per demolir tots aquests tòpics que tu mateixa descrius i que ens han enganxat amb el temps. Com el de ser jueus, insolidaris, etc. a la qual cosa responc que a veure si ells mateixos estarien contents de, a més a més de pagar els impostos obligatoris (i solidaris!), es fessin insultar cada dia pel ministre d’hisenda per què a casa seva mengen mongetes de color fúcsia, per dir alguna cosa. A més a més, qui paga hauria de manar una mica, no? Ja no dic quants caps de govern, però quants ministres de cultura, d’economia o d’hisenda catalans podem comptar durant els anys de democràcia?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Sense categoria per rosercusso | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent