Com ho veieu això?

El bloc d'en Jaume Castellet

16 de febrer de 2026
Sense categoria
0 comentaris

Aniversari mort Natividad Yarza

Avui fa 66 anys, va morir a Tolosa de Llenguadoc (Occitània), Nativitad Yarza Planas, primera alcaldessa de Catalunya, escollida democràticament.

Va ser a les municipals de gener de 1.934, encapçalant la candidatura d’E.R.C a Bellprat (Anoia).

Era nascuda a Valladolid, però de petita la seva família es va traslladar a Barcelona.

Va fer Magisteri i l’any 1.930 la van destinar a Bellprat.

Durant la guerra incivil, va ser membre destacada del Consell de l’Escola Nova Unificada, fins que l’any 1.939, com tants i tantes altres milers de demòcrates va haver d’agafar el camí de l’exili.

Va treballar sempre més de planxadora i va morir tal dia com avui de l’any 1.960.

A l’octubre de l’any 2.022, l’Associació El Bruc amb la Cultura, amb la col·laboració de l’Associació de Famílies de l’Escola i del mateix Ajuntament, va planificar una sèrie d’activitats amb la finalitat d’honorar i recordar la seva figura.

Els actes programats, foren:

1.- Presentació del llibre “Natividad Yarza, Mestra, Alcaldessa i Miliciana”  d’Antoni Dalmau i Isidre Surroca (Dalmau havia traspassat aquell mateix any).

2.- Projecció, al Teatre del Casal, del documental Doña Nati, dirigit per Òscar López.

3.- Representacio, a Can Casas, de l’obra de teatre “La primera”, escrita per David Pintó i Joan Valentí

Al mateix temps, l’Ajuntament del Bruc, en un gest que l’honora i fent complimet  de l’acord pres en el ple del 19 de setembre de 2018, va decidir dedicar-li un carrer.

El Bruc (Anoia), a 16 de febrer de 2.026

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!