Presentació del llibre “L’espectre del Tripartit”

Ahir vaig anar a la presentació del llibre “L’espectre del Tripartit” fet per la Universitat Pompeu Fabra. De fet el llibre és un estudi que fa una nàlisi de la campanya de les Eleccions al Parlament de Catalunya de 2006 des de totes les vessants. L’estudi fet per diversos equips d’experts i anàlistes, entre ells l’amic Toni Aira [Bloc],  examina els aspectes més rellavants de la campanya: audiovisual, ús de les TIC’s, planificació mediàtica…

Però l’interessant d’ahir també era la presència dels caps de campanya de les eleccions al Parlament de 2006. Bé tots no ERC i PP no hi van assitir. Però si ho van fer en canvi, David Madí (CiU), José Zaragoza (PSC) i Jordi Guillot (ICV).

Algunes de les coses interesants que es van debatre i resumeixo eren: la desafecció, l’influència de l’entorn en les campanyes electorals i el canvi que representen les noves tecnologies en la política.

David Madí (CiU): Va dir que és important que s’estudiï la democràcia sense ingenuitat. Que la Política moderna la fan els polítics i la retransmeten els mitjans. Que el context influeix fins al punt que no hi ha dos campanyes iguals. Una camanya no són només els 15 dies.

Sobre les TIC, Madí va ser junt amb Guillot dels més partidaris. Per Madí les TIC representaran un canvi important en les maneres de fer política, i sobretot, en l’estructura de mitjans. Va posar com exemple que la crisi s’ha endut la publicitat del paper al digital i que això afectarà el model de la premsa de paper. I afectarà més a l’audiovisual.

Per Madí la TDT és una tecnologia de transició cap a la TVIP. I en aquest model el que imperarà és la TV a la carta i per tant els “reis” seran els continguts i un mitjans molt relacionats amb el “seu” públic consumidor.

José Zaragoza (PSC): Va dir que per un cap de campanya la última sempre és la millor i la propera la definitiva però s’ha de relativitzar perquè després d’unes eleccions en venen i unes altres. Sobre les TIC va dir que els mitjans han canviat però que aquest canvi no afectarà la classe política. El canvi fort va ser del paper a la ràdio i de la ràdio a la TV en què els polítics es van haver d’adaptar a la “telegenia”. Zaragoza també va denunciar un sistema comunicacional de doble circuit entre els mitjans espanyols i catalans i va denunciar que els mitjans espanyols “quan es pot decidir ignoren les eleccions al Parlament i quan no es pot decidir només parlen de Catalunya”.

Jordi Guillot (ICV): Va dir sobre l’entorn que hi ha més factors, no només el clima polític sinó també el social que afecten. Va posar com exemple les próximes eleccions en què la crisi condicionarà molt. Respecte les TIC, Guillot va destacar la capacitat que ofereix inetrenet per garantir un accés directe amb el ciutadà sense intermediaris. I finalment va posar de rellevància la necessitat de recuperar la credibilitat de la política.

  1. José Zaragoza no creu amb les xarxes socials. Considera aquesta eina com una més. No creu que els seus efectes siguin més que els que va tenir la ràdio o la televisió en el seu naixement. 

    Està molt equivocat cosa que afavoreix a CIU. Només cal veure que mentre d’altres candidats i partits polítics ja estaven presents a diferents xarxes socials, el President Montilla, ho ha fet fa ben poques setmanes. Actualment, Montilla té 2.561 seguidors mentre que Artur Mas, sobrepassa els 5.000.

    No obstant, si estem presents a la xarxa i no la potenciem ens repercutirà negativament. Artur Mas i CIU l’utilitzen constantment. Montilla per la seva part, no li acaba de trobar el pols.

    Fins la propera!!  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.