SAMFAINA VALLESANA

Bloc d'en Sebastià Ribes i Garolera

25 de juny de 2014
2 comentaris

1 – FAL·LÀCIES DEL COTXE ELÈCTRIC – No contamina

(Setmana de l’energia)

És sobradament conegut que dels sis factors emprats per definir la nostra petjada ecològica sobre el planeta, l’emissió de CO2 a l’atmosfera és el més determinant. Sabem també que la major part de la seva producció està associada a la utilització d’energies primàries de caràcter fòssil: carbó, gas, petroli, urani…

Així, si volem evitar o disminuir la velocitat del canvi climàtic ens cal derrogar el model energètic actual, deixar de consumir mundialment energies fòssils i accelerar la utilització de les energies renovables: solar, eòlica, hidràulica, geotèrmica… Alguns països ja són uns decidits promotors d’aquestes tecnologies energètiques: Holanda, Dinamarca, Alemanya, etc.

Tanmateix a casa nostra la política energètica del bipartidisme continua en la direcció oposada. Defensa els interessos de les grans companyies productores d’electricitat, la finalitat de les quals és generar dividends a la banca, en detriment de les energies verdes. Es més, s’intenta frenar les iniciatives sorgides des de la societat civil per utilitzar-les amb la promulgació de normatives de caràcter dissuasori.

Ara l’aliança tricèfala (govern, elèctriques i banca), ampliada amb la poderosa indústria automobilística, està escampant una propaganda enganyosa a l’entorn de l’automòbil elèctric, fent-nos pensar que amb la seva promoció s’estan impulsant mesures encaminades a revertir el perill del canvi climàtic.

Dir que l’ús del cotxe elèctric no contamina és una fal·làcia.

És cert, el vehicle elèctric no emet CO2 quan des de la bateria impulsa les rodes, però per avaluar l’ús d’un producte es considera tot el “cicle de vida” i per alimentar les bateries, si es fa directament de la xarxa del mix elèctric actual, es genera quasi la mateixa proporció de gasos d’efecte hivernacle que amb el “cicle de vida” del motor de combustió.

Dit d’una altra forma. Amb el cotxe elèctric no contaminem la ciutat perquè traslladem el focus de contaminació als orígens del corrent elèctric. Només podem evitar això si tenim garantia que l’energia utilitzada per recarregar les bateries és d’origen renovable. El govern subvenciona automòbils elèctrics i punts de connexió però, fixeu-vos, obvia la procedència de l’energia elèctrica. Així, des d’un punt de vista global, es persisteix en l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.

I és que la qüestió de fons no està en el tipus de vehicle emprat, sinó en el model energètic actual.

Xarxa per a la sobirania energètica.

Plataforma para un nuevo modelo energético.

 

  1. Sebastià,
    Tens més raó que un sant en això que dius sobre que el cotxe elèctric no contamina o sobre l’origen del corrent elèctric. I també sobre la importància del model energètic.
    Com que la llargada dels escrits espanta els possibles lectors, em limitaré a insinuar alguns dels aspectes que caldria ampliar.
    Caldria afegir la contaminació generada per les bateries usades (ara són abandonades impunement en països del tercer món).
    Els principals impulsors del cotxe elèctric a casa nostra són la Renault i l’Ajuntament de Barcelona. La Renault perquè la major part de l’energia elèctrica consumida a França és d’origen nuclear (la radioactivitat és igual o pitjor que el CO2) i l’Ajuntament de Barcelona perquè és incapaç de fer complir les normes europees que limiten la contaminació atmosferica permisible a les ciutats.
    Ramon Perera (enginyer jubilat d’una fàbrica d’automoció). 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!