Regressions

Reflexions amb dades

23 d'octubre de 2020
0 comentaris

Les escoles són segures?

Aquest matí, arran del debat sobre la conveniència de tancar o no centres educatius, he publicat una imatge que posava de manifest que, per exemple a Tarragona, hi ha força instituts amb dades que fan suposar l’existència de més d’un cas en el mateix grup classe.

Image

Agafem l’Institut Tarragona, per exemple. Tenen 4 positius PCR en els últims 10 dies i només 1 grup confinat, cosa que fa pensar que els 4 casos són dins el mateix grup. I, si això és cert, l’agrupació dels casos en un sol grup classe suggereix que els contagis no s’han produït en l’àmbit familiar, per exemple, sinó que els nanos de la classe s’han contagiat entre ells.

Aquest argument té algun problema, però. Per exemple, podríem tenir un nano que s’ha de confinar per un contacte estret positiu a casa i que, dies després, dona positiu. Aquest cas podria no implicar el confinament del seu grup classe si el confinament preventiu del nano s’hagués produït prou d’hora, de manera que podríem tenir 1 PCR positiu i 0 grups confinats. Casos com aquest s’observen: per exemple a l’Institut Cal·lípolis de Tarragona. Per les mateixes raons, podríem tenir 4 nanos positius de 4 grups diferents, i només un grup confinat (o cap).

Ara bé, la meva impressió mirant les dades de la Generalitat era que aquests casos amb molts positius i pocs grups confinats eren majoritàriament als instituts, i no tant a l’educació infantil o la primària. Si això fos així, crec que seria evidència força clara de contagi entre joves dintre del grup classe. Per una banda, sabem que els joves a partir de 10 anys són força més contagiosos. Per l’altra, totes les situacions que se m’acudeixen per explicar molts positius i pocs grups confinats (com l’exemple de dalt) afectarien per igual escoles de primària i instituts.

Després de passar el matí intentant baixar artesanalment les dades per poder fer una anàlisi sistemàtica d’aquesta qüestió, una piulada m’ha permès arribar a la descàrrega de totes les dades (gràcies!)

A partir d’aquí, he definit un centre amb brot de mida 4 com a un centre que té 1 o més grups confinats i un nombre d’alumnes amb PCR positiu en els últims 10 dies que és 4 vegades o més el nombre de grups confinats. Penso que és una definició conservadora que no detectarà tots els “brots reals”: si un centre te 6 casos en una classe i 1 en una altra, no comptarà com a centre amb brot de mida 4, perquè el que veiem a les dades són 2 grups confinats i 7 casos totals, que no arriba al llindar de 8 que necessitaríem.

Doncs bé, amb aquesta definició miro el percentatge de centres que tenen brots de mida 4, separant centres que només fan infantil i/o primària dels que només fan ESO i/o batxillerat.

Els resultats són prou clars: molts més centres de secundària tenen brots de mida 4 (al voltant d’un 4% dels centres) que no pas centres d’infantil i primària (al voltant del 0.5% dels centres). Per la definició sui generis de “brot”, aquests números no tenen massa solta en si mateixos però sí que té sentit comparar l’un amb l’altre. I, francament, amb aquest resultat i el que sabem de la propagació de la COVID-19, sembla raonable concloure que hi ha hagut transmissió entre estudiants de grups classe als instituts, però no (o no tant) a infantil i primària.

Ja he dit aquest matí, i repeteixo ara, que no vull entrar en el debat de si cal tancar escoles o no, o sobre quines escoles cal tancar i quines no. Per una banda, no sé fins a quin punt aquests contagis que s’observen als instituts són molts o pocs respecte el nombre total d’infeccions que es produeixen en altres àmbits. Per altra banda, i tenint com tinc criatures, se’m fa ben evident la necessitat que la canalla vagin a l’escola i es relacionin els uns amb els altres. Ara bé, em sembla que ens estaríem fent un flac favor si ens limitéssim a amagar el cap sota l’ala. Si una cosa hem après amb aquesta pandèmia és que la realitat és tossuda i sempre s’acaba imposant.

També vull repetir que aquests resultats NO volen dir que les coses es facin malament als instituts; o que sigui pertinent culpabilitzar els joves. Només vol dir que tenim un virus molt contagiós amb una prevalència elevada a la població: si posem 30 persones en un espai tancat durant hores cal esperar que tindrem contagis. I en aquest sentit sí que voldria fer una reflexió final. La manera de garantir que escoles i instituts són segurs és reduir la incidència a la comunitat i assegurar-nos que detectem tots els nous casos ràpidament i que posem els mitjans per tal que els positius puguin aïllar-se. I el nostre Govern no ho ha fet com calia: un cop més, per presses, per incompetència, per pressions o pel que sigui, tornem a anar tard i a remolc de la pandèmia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!