Chào ông Viêt Nam

Impressions de viatges i més coses

Vall d’Astau – Punt de partida del GR 10

Publicat el 31 de maig de 2008 per rginer

Els amants de la muntanya, que som molts en el nostre país, conèixen perfectament el GR-10, un camí que comença a prop de Banyuls i acaba a Donosti, fent una travessa per tot el Pirineu. Recomano als turistes, no avesats a l’alta muntanya, de caminar per algún dels trams del GR-10; són bellíssims.

Per exemple, si us trobeu a la Val d’Aran o al Pallars, agafeu el cotxe, entreu per el nou túnel de Vielha ( espectacular, per cert ), continueu direcció Les-França, i abans d’arribar a Bossost, pugeu al col del Portilló. Una paradeta a dalt del col és recomanable per respirar, estirar les cames i veure i gaudir de la frondositat dels boscos. La baixada té molta pendent, però en uns minuts arribareu a Banheres de Luishon ( Bagnères de Luchon en francès ). Cal continuar per les Allées d’Etigny i tombar a l’esquerra davant mateix de l’esglèsia, direcció Col de Peyresourde i Arreau. Entrem a la Val de Larboust.
Passat Saint Aventin, novament a l’esquerra direcció Lac d’Oô creuant els pobles de Castillon i Cazeaux de Larboust.

Una vegada arribes a Oô, continuar a la Val d’Astau. Punt de partida de múltiples excursions i trobada amb el GR 10. És un molt bon lloc d’estada i la vall és preciosa.

Els cotxes s’han de deixar. No valen ni els 4×4 ni motos; les cames seran d’ara en endavant el nostre  mitjà de transport.
Vaig ser a Astau un parell de vegades, quan el temps m’ho va permetre. Sola; alguns cotxes aparcats de muntayencs. Anar fins prop de la cascada i la vall i seure una bona estona és més que una emoció inexplicable.
Pujar al llac d’Oò , per el GR 10, ens cal una hora aproximadament de caminar constant i ràpid; dues hores si vas badant i camines al teu ritme; de 1.139 m arribes a 1504 m.  Hi han un parell de ”llacets’ abans d’arribar a dalt, però el camí és agradable i les panoràmiques meravelloses.
Ja ets al llac d’Oô; a la dreta el Spijeoles, un pic majestuós de 3.065 m, a l’esquerra el Quaydrat de 3.060 m. Pots anar al refugi a fer un mos o beure una cervesa i contemplar la bellesa de l’entorn. Ara van obrir la veda i és ple de pescadors.
Continuem ja pèr el GR 10 i pugem fins el llac d’Espingo a 1.967 m. Hi ha un tram una mica costerut i perillós per els ‘no experts’, però novament, arribes bé al llac i al refugi.
Passar-hi la nit és recomanable. Està gestionat per el CAF i té totes les comoditats d’un refugi d’alta muntanya.
Aquí s’ha de decidir que es vol fer; dues opcions et dóna el GR 10; a l’esquerra anar fins a Superbagnères o seguir pujant per el llac Saussat i arribar al llac del Portilló a 2.371 m, on trobem un altre refugi per fer nit.  L’endemà els muntanyencs experts poden fer tres cims de 3.000, el Perdiguero ( 3.222 m ) el Pic del Portilló d’Oô ( 3.050 m ) o el Pic de Cabrioules ( 3.116 m ), per exemple.
L’altra opció del GR 10 desde el refugi d’Espingo és anar seguint la carena fins arribar a 2.272 metres i pujar al cim del Cécire de 2.403 m i continuar baixant fins a Superbagnères i la població de Banheres de Luishon.
Aquesta travessa és llarga, però perfecte per persones no experts en alta muntanya.
Mentres, els no amants de la muntanya, s’han quedat a baix a la Val d’Astau. No t’avorreixes gens ni mica. Les passejades són boniques i pots tornar al poblet d’Oô per un caminet seguint el curs del riu. També pots seure a la terrassa del Mailh d’Astau on pots dinar, o berenar. Les crepes són delicioses, sobretot si hi afegeixes comfitura de ruibarbre, feta per la mestressa amb delicadesa i ‘savoir faire’.
Pel que fa a la intendència, sempre trobes un lloc ombrívol o assolellat per menjar el campaillou amb el gendarme, per exemple o el que més m’agrada a mí quan vaig de caminada per la muntanya; llom arrebossat, truita de patata i ceba i una poma.
Mentres , sents clarament en la quietud, el so del rierol corrent entre les pedres i els barrancs d’on pots omplir el got per apaivagar la sed.
La fotografia està feta pujant per el GR 10 al llac d’Oô. A partir d’aquí, el camí continúa bosc amunt i la Val d’Astau queda ja amagada de la visió de l’excursionista.

1. … i no els romanços que jo faig.
    I encara gràcies que tenc la sort de poder-ho distingir i la decència de reconèixer-ho. Això és justament la vida que a mi m’hauria agradat, i no passar-me-la en pla morbo amb un llapis a les mans sota una llum que desgraciadament no sempre pot ser natural, però generalment, menys mal que sí, atès que vaig canviar el meu horari nocturn d’escriptura per poder-m’hi adaptar.
    Gràcies pels teus reports. Per a la meva ànima, són com que posar oli a un llum.