A l’estat espanyol hi ha quatre menes de comunitats autònomes: les que paguen impostos que se’n van i no tornen (Catalunya, País Valencià, Balears), les que reben més serveis que impostos paguen (Extremadura i unes quantes més…), les que paguen impostos i fan d’ells el que en volen (Euskadi i Nafarroa) i la Comunidad de Madrid, que no se sap quant paga (*) però rep més que ningú.
(*) No se sap quant paga perquè si consulteu els “Impuestos tributarios líquidos del Estado”, resulta que els madrilenys paguen un 44% ( !!!) del total de l’IRPF, IVA i Impost de Societats, i fins a un 70% (!!!) dels impostos especials recaptats a l’estat espanyol. Cal tenir en compte que Madrid representa només un 20% del PIB total de l’estat espanyol.
Aquesta disparitat entre pes econòmic i recaptatori només té una explicació que no és altra que la enorme concentració a Madrid de les seus de les grans empreses estatals (un 60% de les de més de 5.000 treballadors). Aquestes empreses liquiden tots els seus impostos allà on tenen el domicili social, obviant que la seva activitat es reparteix per tota la geografia peninsular.
D’aquesta manera, segons el model de finançament en vigor aquest IRPF, IVA i impostos especials pagats per molts ciutadans d’altres CCAA (entre ells molts de catalans) és ingressat a les delegacions d’Hisenda de Madrid i se’l reparteixen el govern de l’estat i el de la Sra. Esperanza Aguirre.
Això, entre d’altres raons és el que fa que els següents quadres comparatius entre CCAA només siguin orientatius atès que no podem saber (si no es fa el càlcul de les balances fiscals) quin són realment els impostos pagats pels catalans – evidentment molt superiors a les xifres que proporciona l’Agència Tributària espanyola – per la qual cosa les xifres obtingudes del dèficit fiscal català es queden molt curtes en relació al veritable espoli que patim. Tanmateix, la comparació entre el que paga i rep un català, un extremeny i un basc és esfereïdora.
La resta de dades: inversió directa de l’estat, impostos revertits, transferències, “cupo” pagat a l’estat (pels bascos) són dades que no estan viciades i per tant ajuden a donar aquesta xifra orientativa de benefici o dèficit fiscal.
Amb aquestes dades, afegint-hi les altres fonts d’ingressos i les xifres de l’endeutament obtenim les disponibilitats per CCAA i així podem comparar impostos amb serveis rebuts: el segon bloc de quadres és expressat també en euros per habitant i el darrer són dues comparatives directes entre Catalunya i Extremadura i Catalunya i Euskadi.
Només fer notar que l’any 2010 vàrem pagar quasi 3,5 vegades més impostos que els extremenys, tot i això només (per obra i gràcia del meravellós sistema de finançament de les CCAA) arribàrem al 68% de recursos del que disposaven a Extremadura, i vàrem necessitar endeutar-nos quasi 2,5 vegades més per aconseguir només un 84% dels serveis.
Fonts:
http://www.aeat.es/AEAT.internet/Inicio_es_ES/La_Agencia_Tributaria/Memorias_y_estadisticas_tributarias/Estadisticas_tributarias/Informes_estadisticos/Informes_Anuales_de_Recaudacion_Tributaria/Informes_Anuales_de_Recaudacion_Tributaria.shtml |
http://www.sgpg.pap.meh.es/sitios/sgpg/es-ES/Presupuestos/InformeEconomicoFinanciero/Paginas/InformeEconomicoFinanciero.aspx |
http://serviciosweb.meh.es/apps/publicacionpresupuestos/aspx/SeldescargaDC.aspx |
http://www.ogasun.ejgv.euskadi.net/r51-341/es/contenidos/informacion/7021/es_2321/es_12225.html |
http://www.ogasun.ejgv.euskadi.net/r51-341/es/contenidos/informacion/7119/es_2335/es_12253.html |
euros/habitant |
EXTREMADURA |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
1246,4 |
1363,7 |
1593,8 |
1474,4 |
1234,8 |
1299,8 |
inversió directa de l’estat |
462,2 |
531,1 |
577,1 |
667,7 |
674,9 |
719,8 |
Impostos revertits a la CA |
964,5 |
1045,3 |
1188,7 |
1271,7 |
1274,9 |
956,1 |
Transferències Estat |
1809,4 |
1967,2 |
2180,7 |
2429,0 |
2379,6 |
2329,6 |
“cupo” serveis Estat |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
(+) benefici /(-) dèficit fiscal |
1989,7 |
2180,0 |
2352,6 |
2894,1 |
3094,5 |
2705,8 |
|
|
|
|
|
|
|
euros/habitant |
CATALUNYA |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
5432,6 |
6050,3 |
6602,7 |
5507,5 |
4171,2 |
4445,5 |
inversió directa de l’estat |
398,2 |
403,4 |
410,2 |
506,2 |
507,1 |
482,7 |
Impostos revertits a la CA |
1925,4 |
2123,7 |
2393,2 |
2459,4 |
2227,8 |
1689,9 |
Transferències Estat |
777,5 |
888,6 |
928,3 |
1000,4 |
1071,7 |
1230,3 |
“cupo” serveis Estat |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
(+) benefici /(-) dèficit fiscal |
-2331,5 |
-2634,7 |
-2871,0 |
-1541,5 |
-364,7 |
-1042,7 |
|
|
|
|
|
|
|
euros/habitant |
EUSKADI |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
5301,8 |
5882,9 |
6430,0 |
5949,7 |
4968,3 |
5371,1 |
inversió directa de l’estat |
177,3 |
192,9 |
222,6 |
240,4 |
260,5 |
262,0 |
Impostos revertits a la CA |
4693,8 |
5238,2 |
5790,2 |
5235,4 |
4345,9 |
4901,2 |
Transferències Estat |
0,9 |
0,7 |
119,1 |
248,6 |
239,8 |
104,7 |
“cupo” serveis Estat |
607,9 |
644,8 |
639,7 |
714,3 |
622,4 |
469,9 |
(+) benefici /(-) dèficit fiscal |
178,2 |
193,5 |
341,7 |
489,0 |
500,3 |
366,6 |
euros/habitant |
EXTREMADURA |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
1246,4 |
1363,7 |
1593,8 |
1474,4 |
1234,8 |
1299,8 |
Transferències Unió Europea |
823,0 |
886,9 |
931,9 |
976,9 |
925,9 |
831,8 |
Altres |
159,7 |
170,7 |
227,0 |
297,3 |
421,9 |
432,6 |
(+) benefici /(-) expoli fiscal (o) |
1989,7 |
2180,0 |
2352,6 |
2894,1 |
3094,5 |
2705,8 |
DISPONIBILITATS |
4218,9 |
4601,2 |
5105,2 |
5642,8 |
5677,1 |
5270,0 |
Emissió de deute i prèstescs |
54,7 |
107,8 |
52,6 |
61,6 |
231,3 |
525,8 |
SERVEIS REBUTS |
4273,6 |
4709,0 |
5157,8 |
5704,4 |
5908,4 |
5795,9 |
|
|
|
|
|
|
|
euros/habitant |
CATALUNYA |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
5432,6 |
6050,3 |
6602,7 |
5507,5 |
4171,2 |
4445,5 |
Transferències Unió Europea |
19,8 |
19,5 |
21,3 |
17,1 |
19,1 |
28,6 |
Altres |
108,0 |
128,7 |
135,1 |
146,6 |
161,8 |
173,4 |
(+) benefici /(-) expoli fiscal (o) |
-2331,5 |
-2634,7 |
-2871,0 |
-1541,5 |
-364,7 |
-1042,7 |
DISPONIBILITATS |
3228,9 |
3563,8 |
3888,1 |
4129,6 |
3987,5 |
3604,9 |
Emissió de deute i prèstescs |
287,4 |
249,2 |
280,3 |
263,8 |
542,4 |
1253,8 |
SERVEIS REBUTS |
3516,3 |
3813,1 |
4168,4 |
4393,4 |
4529,9 |
4858,7 |
|
|
|
|
|
|
|
euros/habitant |
EUSKADI |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
5301,8 |
5882,9 |
6430,0 |
5949,7 |
4968,3 |
5371,1 |
Transferències Unió Europea |
49,0 |
49,3 |
33,3 |
26,1 |
32,8 |
25,3 |
Altres |
91,0 |
73,4 |
83,3 |
66,3 |
317,9 |
117,1 |
(+) benefici /(-) expoli fiscal (o) |
178,2 |
193,5 |
341,7 |
489,0 |
500,3 |
366,6 |
DISPONIBILITATS |
5619,9 |
6199,2 |
6888,3 |
6531,1 |
5819,3 |
5880,1 |
Emissió de deute i prèstescs |
187,8 |
120,4 |
111,2 |
104,4 |
166,3 |
935,6 |
SERVEIS REBUTS |
5807,7 |
6319,6 |
6999,5 |
6635,5 |
5985,6 |
6815,7 |
Catalunya/Extremadura |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
435,9 |
443,7 |
414,3 |
373,5 |
337,8 |
342,0 |
DISPONIBILITATS |
76,5 |
77,5 |
76,2 |
73,2 |
70,2 |
68,4 |
Emisisó de deute i prèstescs |
525,5 |
231,1 |
533,2 |
428,1 |
234,5 |
238,4 |
SERVEIS REBUTS |
82,3 |
81,0 |
80,8 |
77,0 |
76,7 |
83,8 |
|
|
|
|
|
|
|
Catalunya/Euskadi |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Impostos pagats (*) |
102,5 |
102,8 |
102,7 |
92,6 |
84,0 |
82,8 |
DISPONIBILITATS |
57,5 |
57,5 |
56,4 |
63,2 |
68,5 |
61,3 |
Emissió de deute i prèstescs |
153,0 |
207,0 |
252,1 |
252,7 |
326,2 |
134,0 |
SERVEIS REBUTS |
60,5 |
60,3 |
59,6 |
66,2 |
75,7 |
71,3 |