Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Violacions de drets fonamentals a Mèxic, mentre el Consell de la UE no sap/no contesta

Sorprenent, i certament decebedora, la resposta del Consell a una pregunta relativa a la vulneració de drets fonamentals a Mèxic que, entre d’altres, afecta a ciutadanes europees. Ara fa uns mesos vaig enviar una pregunta escrita al Consell denunciant uns fets que m’havien arribat en relació a les agressions (violacions incloses) per part de la Policia Federal mexicana que havien patit algunes persones, entre elles algunes catalanes (Maria Sostres i Cristina Valls). Mèxic té una relació privilegiada amb la UE en el marc de l’Acord UE-Mèxic. Aquestes informacions (segueix…)

ens havien arribat per diverses víes, inclosos mitjans de comunicació, raó per la qual sorprèn que la resposta del Consell sigui: ‘que no en teniem coneixement’, i encara més quan en la resposta de la Comissió a la mateixa pregunta, la comissària Ferrero Waldner sí reconeixia els fets i els considerava com a molt greus, i que calia investigar. He transmès la meva preocupació al Responsable de Drets Humans de l’Alt Representat per a la Política Exterior, Michael Mathiessen, així com a l’eurodiputada Erika Mann, presidenta de la Delegació UE-Mèxic del Parlament Europeu que tot just avui viatjava de missió cap al país, per tal que la transmeti a les autoritats locals i europees amb les que té previst entrevistar-se. A continuació adjunto la pregunta que vaig presentar i la resposta del Consell: 

 

PREGUNTA ESCRITA E-2443/0 de Raül Romeva i Rueda (Verts/ALE) al Consejo (24 mayo 2006)

Asunto: México

El 6 de mayo las ciudadanas españolas María Sostres y Cristina Valls fueron expulsadas de México después de ser golpeadas y violadas por agentes de la Policía Federal Preventiva de México. En ningún momento las autoridades mexicanas respetaron sus derechos más elementales a la integridad física y jurídica e, incluso, se vulneró el cumplimiento de un amparo que una juez mexicana falló y que impedía su repatriación. Esta situación no es nueva para ciudadanos españoles en México. Tres españoles padecieron una situación similar el 28 de mayo de 2004. En ambos casos se denunciaron malos tratos físicos y psíquicos inferidos por funcionarios mexicanos y una actuación pasiva de la diplomacia en dicho país. Ningún representante del Gobierno de España se personó en las dependencias policiales donde se hallaban las detenidas. El cónsul sólo apareció en la Estación Migratoria de Distrito Federal, donde los ciudadanos españoles esperaban su deportación, una vez ya conculcados sus derechos. Ante la gravedad de la acusación de violación, y teniendo en cuenta que el artículo primero del Acuerdo de Asociación Económica, Concertación Política y Cooperación entre la Comunidad Europea y México establece que este acuerdo se fundamenta en el respeto a los principios democráticos y a los derechos humanos fundamentales:

¿Qué medidas piensa adoptar el Consejo para esclarecer los hechos? ¿Qué actuaciones piensa realizar para expresar su preocupación por la gravedad de las acusaciones formuladas por estas dos ciudadanas españolas? ¿Tiene intención de denunciar ante los organismos internacionales pertinentes, o de solicitar que se investigue al Gobierno de México por las graves acusaciones que se ciernen sobre las autoridades mexicanas en su trato a personas detenidas? En caso afirmativo, ¿cuándo? En caso negativo, ¿por qué? En el caso de que se demuestren los hechos denunciados y que, por lo tanto, se vulnere el artículo 1 y el 39, del Acuerdo citado, ¿cree necesario que se reúna el Consejo Conjunto encargado de supervisar la aplicación del Acuerdo?

*****

E-2443/06 Respuesta (1 de septiembre de 2006)

El Consejo no ha sido informado hasta la fecha del problema que plantea Su Señoría, por lo cual no ha podido tratarlo ni internamente ni con las autoridades mexicanas.

Las cuestiones relativas a los derechos humanos han sido debatidas con las autoridades mexicanas en repetidas ocasiones. Tanto México como la UE son conscientes de la importancia esencial que reviste el respeto de los derechos humanos, tal como ha quedado acordado en el artículo 1 del Acuerdo UE-México.

Font foto: Policia Federal mexicana, BBC



  1. Una resposta que gela l’ànima, freda, grisa
    i amb un terrorífic ferum a “mira noi, són coses que passen i no s’hi pot fer
    res, hi ha masses quartos en joc”. Em costa d’imaginar com deu ser l’ésser humà
    que pot redactar una resposta així a una denúncia per violació i desempar. Per
    cert, si l’acord Mexico-EU està per sobre dels drets dels seus ciutadans quin sentit té aquest acord?

    D’on treus els ànims per seguir endavant quan
    et trobes amb coses com aquestes?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Espai EUROLAT (DDHH, Mèxic, Amèrica Central i del Sud) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent