Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Vinya i vi: reptes i estratègies en el marc europeu

La reforma del sector del vi i la regulació dels drets de plantació tornen a ser des de fa uns mesos a l’agenda política europea. La preocupació dins el sector és més que evident. Ara fa pocs dies, per exemple, vaig tenir el plaer de conèixer un projecte ben interessant de producció i el.laboració de vi amb criteris ecològics, a El Priorat. Es tracta de Mas Sinen (veure foto), el.laborat per Burgos-Porta, a Poboleda. La qualitat del vi, em permeto afegir, era excel.lent, i l’entusiasme de Salvador Burgos, el responsable del projecte, del tot contagiós. Però a banda d’això, la seva preocupació pel què fa al futur era també manifesta, i certament justificada. També els amics Francesc Pané, diputat per Lleida, i Bernat Vilarroya, regidor a Vilafranca del Penedès em fan avinent la seva preocupació a través de diferents notes. El tema és, des de la perspectiva catalana, altament important. Des del meu punt de vista hi ha, entre molts d’altres, tres aspectes estratègic que cal tenir clars a l’hora d’enfocar aquest assumpte: En primer lloc, que (segueix…)

en el marc del ja tradicional enfrontament marca vs denominació d’origen, personalment em decanto clarament per potenciar la segona.

Tant des del punt de vista del cultiu de la vinya, com pel què fa a les possibilitats de competir en un mercat internacional cada vegada més ‘globalitzat’, considero que la clau per a un país com el nostre passa, precisament, per potenciar les D.O. enlloc de les grans marques.

Ara que fins i tot la Xina comença a entrar al mercat, són aspectes com la qualitat i la garantia vinculada a la D.O. les que penso que poden ajudar millor a garantir que el sector de la vinya i el vi catalans podran seguir mantenint el seu espai, tant localment com internacional.

El segon aspecte important té a veure amb quines han de ser les línees prioritàries pel què fa a les ajudes públiques, les quals, penso, haurien d’encaminar-se fonamentalment cap a la modernització i promoció de la producció de viticultors i cellers catalans.

Finalment, en tercer lloc, cal afrontar la qüestió de com gestionar els excedents. En aquest sentit considero fonamental tenir en compte el gran desequilibri que cada vegada més existeix entre un sector agroindustrial creixent i els viticultors. De fet, els temors a que la desaparició entre 2015 i 2018 dels drets de plantació dels viticultors comporti acabar amb l’única eina que permet frenar la concentració a mans de l’agroindustria preocupa a una part important del sector, lògicament. Per això copnsidero important tenir en compte els arguments que ens aporten gent com en Jordi Cuyàs o la Unió de Pagesos (ambdós a continuació).

QUI HI GUANYA AMB LA SUPRESSIÓ DELS DRETS DE PLANTACIÓ? (per Jordi Cuyàs i Soler, a 3 de vuit, 21/12/07)

Des de fa anys, els portaveus de les empreses elaboradores de qualsevol tipus de vi estan pressionant a la Comissió Europea per que es liberalitzi la plantació de vinya, de manera que es suprimeixi l? actual normativa que impedeix que s?augmenti el nombre d?hectàrees plantades a menys que compris el dret de les que ho estan en un altre lloc, a fi d?evitar tenir més excedents. Aquesta situació és la que tradicionalment ha donat una certa força al sector pagès a l?hora de negociar amb els elaboradors, tot i les dificultats que han tingut sempre els pagesos. Ara, amb l?excusa de millorar el sector, han aprofitat el conjunt de mesures per fer entrar aquest clau per la cabota i, si bé s?ha allargat uns anys aquesta liberalització, abans de deu anys serà una realitat. Però, que té a veure això amb la millora del vi? Algú entén que durant tres anys es pagui per arrencar vinyes i després es puguin plantar les què es vulguin? Qui les plantarà, si no hi haurà cap força per que et comprin el raïm? Lògicament les plantaran les empreses elaboradores, principalment les grans, que ja ho estan fent, però ara amb limitacions i pagant drets i després ho podran fer on vulguin i amb la quantitat que vulguin. Penso que aquesta situació és doblement preocupant pel Penedès, ja que les empreses compradores de vi o raïm plantaran el què necessitin (que ja han començat a fer) i poden deixar sense cap expectativa als pagesos. Per altra banda, i amb l?argument del canvi climàtic, aquesta plantació es podrà fer en qualsevol lloc emparat amb les denominacions cava o Catalunya i, tot continuar embotellant al Penedès, posar la comarca a punt per fer-hi qualsevol requalificació, deixant en intent l? actual esforç de planificació territorial. És normal que els elaboradors hagin pressionat per canviar les regles del joc dels pagesos? És normal que els poders públics els hagin fet cas? Algú trobaria normal que els pagesos pressionessin per variar les regles del joc dels elaboradors, com que haguessin de construir en sòl edificable, no es poguessin beneficiar dels ajuts per l?agricultura, etc.? Doncs potser seria hora de que per guanyar uns no calgués ensorrar als altres.

Sobre aquest mateix assumpte, adjunto també la postura d’Unió de Pagesos (és aquesta).

Foto: vinyes de Mas Sinen, al Priorat. Font: bodegas.turispain



  1. Tres aspectes importants els que indiques Raül!


    Un altre tema per a reflexionar és el fet que s’estigui permetent que, en un cultiu que tradicionalment ha estat de secà, s’estigui donant entrada al regadiu, amb els costos ambientals, energètics i socials (major oferta -> preu inferior per als pagesos) que això comporta.

    Afegir com a referència que l’article d’en Jordi Cuyàs es va publicar recentment al setmanari penedesenc El 3 de Vuit (21.12.2007).

  2. The first Men’s Boutique, christian louboutin uk Boutique Homme on Rue Jean-Jacques Rousseau in Paris, opened in the summer of 2012. tiffany uk career suffered as musical tastes changed in the early 1990s, swinging away from Dance-pop, towards harder-edged rock and rap. This was shown in her third album, the urban influenced New Inside.tiffanys has made a foray in films and television shows. Her first acting job was providing the voice of Judy Jetson for Jetsons: The Movie, which was ultimately released in 1990 after delays; she contributed three songs to the soundtrack. I get to know gucci uk from my colleagues. Everyday they wear beautiful jewelry such as Swarovski Bracelets,fashion accessories, necklaces and so on.In five years, gucci belt donated over $7 million to UNICEF. Gucci is the largest corporate donor to UNICEF’Schools for Africa’ that was established in 2004 by UNICEF, the Nelson Mandela Foundation, and the Hamburg Society.
  3. Frida Giannini, formerly Creative Director of accessories, is named sole Creative Director in 2006. In 2009, Patrizio di Marco replaces Mark Lee as CEO of louis vuitton sac.The louis vuitton label was founded by Vuitton in 1854 on Rue Neuve des Capucines in Paris, France. Coco Chanel’s vision was to replace such opulent, ‘sexy’ pieces with items which conveyed casual elegance. Today, chanel uk is most famous for the little black dress. Handbags is most famous for its iconic trench coat, which was invented by founder Thomas burberry. The company has branded stores and franchises around the world, and also sells through concessions in third-party stores. This elegant and discreet pair of rhodium-plated button ralph lauren uk will add sparkle to your outfit. They are covered in clear crystal pave and reflect the light in magical ways.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Política Agrària (PAC, vi, transgènics, ...) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent