Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Televisió sense fronteres: el risc d’americanització de la TV

Un dels debats més interessants dels darrers mesos en el Parlament Europeu ha estat, sens dubte, la revisió de la Directiva sobre la Televisió sense fronteres. Avui dimecres, finalment, votem en Primera Lectura la postura del Parlament (Informe Hieronymi) (veure nota explicativa del servei de premsa del Parlament). El cas és que els ciutadans i les ciutadanes europees passem una mitjana de dues hores diàries davant el televisor veient pel.licules, programes i, sobretot, publicitat. Una modalitat de publicitat cada vegada més extesa és allò que els americans anomenen el ‘product placement’ (segueix…)

que no deixa de ser una mena de publicitat encoberta (quan un actor, per exemple, apareix bevent una Coca-Cola mostrant-ne clarament la marca, i fins i tot, de vegades, mencionant-la). L’abús d’aquesta mena de pràctiques és el que ha motivat, entre d’altres causes, la necessitat d’adaptar una regulació europea que data de 1997. I és que el ritme com ha canviat la TV en aquests anys ha estat (i és de fet), impressionantment ràpid: ens trobem en aquests moments en plena era digital, i la tecnologia Mòbil és ja una realitat, per exemple. Calia per tant, una actualització de la normativa.

A grans trets del què es tracta és d’esmenar l’actual Directiva ‘Televisió sense Fronteres’ per tal d’establir un marc més flexible per a les emissions televisives, incloent d’altres serveis audiovisuals de caràcter lineals (serveis en obert), així com establint també un conjunt de regles mínimes per a serveis audiovisuals de caràcter no lineal (de pagament).

No obstant, i malgrat que l’objectiu és certament lloable, existeix el risc que el resultat final esdevingui precisament el contrari del què es pretén, és a dir, que en realitat s’imposin les tendències més liberalitzadores en el sentit del ‘tot val’ i que ens trobem amb un model de televisió similar al dels Estats Units, en què de vegades sembla que siguin els programes i les pel.licules les que tallen els anuncis, i no a l’inrevés.

És per això que el Grup Verds/ALE al Parlament Europeu hem volgut advertir d’aquest i d’altres riscos:

Els Verds adverteixen sobre l?americanització dels serveis de mitjans audiovisuals de la UE i de l?augment de publicitat per a nens i nenes en la programació

L?eurodiputat d?ICV, Raül Romeva, ha explicat que Els Verds volen frenar l?augment de publicitat televisiva o prohibir als programes infantils els anuncis de productes que fomenten una mala alimentació

Davant el vot en primera lectura previst per aquest dimecres 13 al Parlament Europeu sobre la revisió de la directiva Televisió sense Fronteres, els Verds han avisat contra l?americanització dels serveis de mitjans audiovisuals de la UE. L?eurodiputat d?ICV adscrit al grup dels Verds, Raül Romeva, ha explicat que la revisió de la citada directiva ?modificarà completament el paisatge de mitjans a Europa, i per tant, ?és crucial anar pel bon camí?. En aquest sentit, ha afegit que ?estem preocupats de com pot acabar aquesta revisió i d?una possible americanització de la radiodifusió televisiva a Europa amb augment de la publicitat; una por que ha estat confirmada pel vot en la comissió de cultura del Parlament Europeu?

Romeva ha explicat que la proposta de la comissió d?autoritzar l?augment de la publicitat en les sèries i programes de televisió comportaria una invasió encara major dels anuncis en les nostres vides i els Verds han presentat esmenes per evitar aquesta possibilitat: el nostre grup demana a més una limitació horària i diària per a la publicitat per evitar que envaeixi els programes?

Els Verds volen també prohibir la publicitat de productes de fomenten una mala alimentació als programes infantils, i amb aquest objectiu el grup ha presentat una esmena per prohibir la publicitat d?aliments i begudes amb un alt contingut en greixos, sal o sucre. ?Tenint en compte que l?obesitat és un problema creixent a Europa i que els nens i nens són molt receptius a la publicitat, creiem important que el Parlament tracti aquesta qüestió amb la serietat que mereix?, ha insistit Romeva.

Font foto: Parlament Europeu



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Drets ciutadania (educació, publicitat, TV, alimentació, ACTA, patents,...) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent