Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Publicat el 1 de maig de 2008

A què juga Alan Garcia?

La preocupant campanya de desinformació que s’està donant al Perú des que vàrem arribar-hi la delegació de l’Assemblea Euralat està comportant una veritable caça de bruixes contra organitzacions cíviques i de drets humans fins el punt que ahir mateix el govern va cancel.lar la participació de la Coordinadora d’ONG de Drets Humans del Consell de Drets Humans. L’argument era que APRODEH, una de les seves integrants va ‘intoxicar-nos’ a través d’una carta (aquesta) als europarlamentaris i europarlamentaries en el marc de la votació del Parlament Europeu de fa uns dies (veure apunts anteriors) sobre si convenia o no incloure l’MRTA a la llista d’organitzacions terroristes de la UE. I més encara, el Congrés peruà està discutint una moció per investigar les ONG (no sense oposició, per sort). Donat que sóc un dels qui va liderar l’oposició a que aquesta esmena fos aprovada, m’he vist en l’obligació de donar diverses explicacions i de fer clarificacions, entre d’altres coses per què la malintencionada desinformació impulsada pel mateix president Alan Garcia està posant en perill la integritat física i organitzativa de nombroses persones i entitats (a banda de posar també en risc la mateixa Cimera EuroLLatinoamericana prevista pel proper més de maig, aquí a Lima). En aquest context, adjunto a continuació una nova entrevista que publica avui un altre dels diaris de més tirada al Peru, La Primera, signada per Raul Wiener, en què exposo la meva postura: (segueix…)

Eurocámara sí conoció argumentos de gobierno (La Primera, 1 de mayo de 2008)

Gobierno peruano envió informe escrito sobre MRTA a los parlamentarios europeos, que lo tuvieron en su poder junto con la carta de Soberón, declara eurodiputado Raúl Romeva.

El Parlamento Europeo no tiene que reconsiderar nada, porque no decidió nada. Ni que el MRTA no era terrorista, ni ninguna otra cosa sobre el tema. Lo que se desestimó fue una propuesta de los populares (derecha) para que en el texto del Proyecto de Resolución para la Cumbre ALC-UE se incluyera ­una referencia a la necesidad de que el Consejo de Estado de la UE estudie la posibilidad de incorporar al MRTA en su lista de organizaciones terroristas.

Como ya se había establecido previamente que no se haría mención de países y casos específicos, se la dejó de lado. Igual se hizo, además, con otra moción, del Partido Verde, que pedía que se facilitaran los locales y la protección para la Cumbre de los Pueblos de Enlazando Alternativas, que tampoco fue asumida con el mismo argumento. Quien así lo aclara es Raúl Romeva, eurodiputado español que estuvo presente en la decisión.

–¿Y finalmente para qué hubiera servido la aprobación de la moción de los populares sobre el MRTA en el Europarlamento?
–Para nada. Porque quien maneja la lista es el Consejo de Estado de la UE, donde están los gobiernos. Y tampoco es un trámite fácil.

–Pero el tema no se presentó en un debate sobre terrorismo o sobre el Perú, ¿no es cierto?
–Claro. Lo que se estaba tratando era la resolución para la Cumbre de mayo.

–¿Y qué se dijo al hacer la propuesta?
–Los que sustentaban la moción indicaron que ésta era de mucho interés para el gobierno peruano.

–Pero el gobierno dice que ellos fueron ajenos a lo que ­ocurría allí.
–No es verdad. Así como hubo la carta de Soberón sobre la que hace tanto escándalo, hubo también un informe por escrito del gobierno peruano, que fue distribuido a todos los diputados.

–¿En torno a qué giró la discusión?
–Nadie apoyó o expresó la menor simpatía por el MRTA. Pero tampoco estamos de acuerdo en tomar superficialmente este asunto del terrorismo, que muchas veces se emplea contra opositores y movimientos sociales.

–¿Hay una izquierda proterrorista en la UE?
–Por supuesto que no. Todos sabemos que no debe haber terrorismo, el punto es cómo se ­acaba con eso. El método de las listas es materia de controversia. Muchos cuestionamos si es realmente un procedimiento democrático y si es eficaz; y finalmente si es oportuno.

DATO

–¿Hay alguna animadversión hacia el Perú?
¡Qué va! Si cualquier otro país de cualquier continente se hubiera presentado reclamando que alguna organización sea declarada terrorista, seguramente hubiera desatado la misma reacción. Nosotros somos solidarios con el Perú, con su pueblo y con las víctimas de la violencia política.

­–¿Se reconsiderará el acuerdo?
–Pero si no hay nada que reconsiderar, ya que nada se acordó. No se ha votado a favor del MRTA, sino que el punto no figura entre las recomendaciones del Parlamento Europeo para la V Cumbre de América Latina y el Caribe-Unión Europea.

Raúl Wiener
Unidad de Investigación

Font foto: La Primera



  1. Raül,
    Com sempre, amb aquest seguit d’articles, ens dónes informació molt interessant. Tinc una especial predilecció pel Perú, ja que la meua dona i jo apadrinem un xiquet peruà des de fa cinc anys, cosa que fem viure intensament als nostres xiquets, enviant-los cartes i algun regal. Em causa enveja sana veure el teu treball al parlament europeu, i el molt que pots aprendre, i també gaudir i conèixer grans experiències. Aquí vora l’Ebre, tenim un “cacau” tremendo, en canvi. La direcció d’ICV pitjor no ha pogut actuar, i tirarà en orris tot un projecte al territori. Una autèntica llàstima. El pitjor de tot és el malestar que ha deixat entre la ciutadania, ja que després d’aquest transvasament per a un ebrenc és molt difícil confiar amb algun polític, sigui de les sigles que sigui.
    Que gaudeixis del viatge!
    salut i aigua,
    emigdi

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Espai EUROLAT (DDHH, Mèxic, Amèrica Central i del Sud) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent