Armes, vi i President de la Generalitat

Setmana de Comissions a Brussel.les (veure agenda). Per part meva, aquest matí he presentat davant la Subcomissió de Seguretat i Defensa (SEDE) el contingut del meu tercer informe anual sobre la implementació del Codi de Conducta de la UE sobre exportacions d’armes (aquí en teniu l’esborrany). En l’informe (que ara entra en fase d’esmenes i que es votarà en la Comissió d’Exteriors el 21 de novembre abans d’anar a la plenària) es reclama novament, i entre moltes d’altres coses, que el Codi esdevingui un instrument jurídicament vinculant. El COARM, l’organisme tècnic del Consell, ja ha fet la seva feina i tot depèn ara dels governs dels Estats, alguns dels quals s’hi oposen encara perquè ho condicionen a (segueix…)

 

que s’aixequi l’embargament d’armes a la Xina. Tal i com he dit altres vegades, i també ho he reiterat aquest matí a la subcomissió SEDE, considero que es tracta de dues coses que cal tractar per separat: l’embargament d’armes a la Xina respon a uns fets concrets ocorreguts l’any 1989 a Tiananmen, fets que no s’han aclarit ni dels quals se n’han assumit responsabilitats per part de les autoritats xineses. Així doncs, sense un gest clar de part de la Xina en aquest aspecte, no penso que sigui justificable que s’aixequi l’embargament d’armes. Per altra banda, el Codi de Conducta, per bé que és un instrument important, segueix sense ser jurídicament vinculant, i això li resta forca i, per tant, efectivitat. El més trist de tot, insisteixo, és que tot plegat depèn de que alguns governs deixin de condicionar mutuament ambdós aspectes, i facin així possible avançar.

 

 

Posteriorment he assistit a la intervenció del Secretari General Adjunt de Nacions Unides, Mark Malloch Brown, amb qui hem fet un repàs de la situació actual de l’organització que es troba en ple procés d’elecció d’un nou Secretari General, i posteriorment he acudit a la Comissió de Desenvolupament on hi havia una audiència sobre Cooperació Descentralitzada en la qual participava, entre d’altres ponents, Teo Romero, president de la Confederación de Fondos de Cooperación y Solidaridad.

 

 

Avui també he presentat una nova bateria de preguntes parlamentàries a la Comissió Europea relativa a les propostes de la Comissió sobre arrancades de vinyes, i sobre les conseqüències que aquestes mesures poden tenir per als petits productors que procuren fer un vi basat en criteris de qualitat o per a la producció ecològica:

 

 

The European Commission has announced to reform the EU wine regime. Guidelines for the reform propose a grubbing-up of 400.000 hectares of vineyards within five years as well as phasing-out obligatory distillation and further liberalisation of wine imports.

 

 

There is serious concern in many traditional wine producing regions, mainly in disadvantaged and mountainous areas that the reform proposals will lead to further intensification of wine production in advantaged regions using irrigation and industrial wine producing methods at the expense of quality wines and small producers.

 

 

1. Is the Commission aware that illegal new plantations of irrigated intensive wine yards are taking place, especially in certain regions of Spain, while plans for a wine reform are still under way?

 

 

2. What kind of measures does the Commission specifically consider to reduce the consumption of water for irrigation in wine production?

 

 

3. What kind of measures does the wine reform foresee to specifically support more sustainable wine producing practices like organic wine production and the reduction of the use of chemical substances?

 

 

4. What has the Commission specifically undertaken to support, promote and control the legal framework of geographical indications and oenological practices for quality wines and to defend this concept in the multilateral negotiations on trade agreements?

 

 

5.What kind of measures does the Commission take into account to preserve and use the great biological diversity of grape varieties?

 

 

6.Does the Commission intend to phase-out the supply management measures (quota) in the wine regime and if so has the Commission done any impact assessment on social and ecological consequences of such a decision?

 

 

Finalment, al vespre tenim un sopar amb l’encara President de la Generalitat, Pasqual Maragall. Prevec que serà més un sopar de comiat que no pas de treball. En qualsevol cas hi estem convidats diferents persones que treballem a Brussel.les en diverses institucions europees. Veurem que en surt.

 

 

 

 Font foto: BBC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un pensament a “Armes, vi i President de la Generalitat

  1. Hola Raül,

    Bona pregunta la referent al règim de vi!

    Resulta si més no curiós que els organismes europeus estudiïn plantejar quotes de producció i arrencades de vinyes mentre, paradoxalment, i sense gaires restriccions, proliferen noves plantacions en àrees no tradicionals que, sovint, utilitzen el regadiu en un cultiu com la vinya, que en les zones tradicionals de producció es desenvolupa perfectament en secà.

    Esperem que la teva pregunta porti a la Comissió a estudiar més a fons el tema i a que les mesures que finalment proposin siguin més racionals: “traçabilitat” clara en l’etiquetatge (amb indicació de l’origen del producte i dels mètodes de producció i d’elaboració utilitzats) , control sobre l’expansió de regadius, foment de la producció ecològica, suport a les explotacions familiars agràries, reforç de les denominacions territorials de qualitat… i diàleg amb els pagesos productors.

    Bona feina nano!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *