Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Publicat el 20 de juny de 2011

Governança econòmica (2): pregunta, petició i resposta.

Fa dies que rebo al meu correu del Parlament Europeu notificacions de persones que mostren la seva preocupació per com s’està duent a terme el debat sobre la Governança econòmica i les mesures concretes emmarcades en l’anomenat Pacte de l’Euro. Són cartes que encaixen perfectament en el marc de les nombroses i massives mobilitzacions d’aquest cap de setmana.

En concret, la petició que em fan centenars de ciutadans i ciutadanes és la que recull el text següent:

“Muy estimado Señor Raül Romeva i Rueda,

Estoy muy preocupado/a por las propuestas sobre la gobernanza económica, que en la actualidad  son objeto de debate en el Parlamento Europeo. El  dinero de los contribuyentes ha sacado de apuros a los bancos y  a los inversores ricos, mientras que para  la gente común se ciernen amenazas de recortes en los servicios públicos, salarios y pensiones. Las propuestas legislativas que se plantean ahora en Bruselas  continuarán manteniendo esta tendencia y otorgarán  demasiado poder a la Comisión Europea sobre delicadas decisiones de política económica, sin que exista  un control suficiente de las mismas por parte de instituciones democráticas como el Parlamento Europeo o los parlamentos nacionales de los Estados miembros de la UE.

¡Es hora de decir no!

¡Son necesarios procedimientos democráticos, no burocráticos, para garantizar la coordinación de las políticas económicas significativas y eficaces a nivel europeo, al servicio de los pueblos de Europa!

Como ciudadano/a europeo, les pido que rechacen las propuestas legislativas que se debaten actualmente, ya que causarán  más daño a la integración europea y  ala situación económica y social en los Estados miembros. Les pido que ,en su  lugar, establezcan la colaboración  con organizaciones de la sociedad civil y los ciudadanos europeos en un diálogo sobre qué tipo de gestión económica es la  que se necesita para estabilizar las economías europeas, y anteponer los intereses de las personas y el medio ambiente como objetivo prioritario.

Respetuosamente,

XXX

Personalment em sento interpelat per la demanda, a la qual miro de respondre amb la següent argumentació, que envió a  tothom qui se m’ha adreçat (versió en CAT i CAST): (segueix…)

Respuesta en CAST

Estimado/a….:

Te agradezco profundamente tu comunicación sobre el Pacto por el Euro. Comparto a su vez tu preocupación y la necesidad de buscar respuestas alternativas a la crisis económica y financiera actual.

El 25 de marzo pasado, los líderes de la Eurozona acordaron en refundar la base de los acuerdos para facilitar próximos rescates. Como debes saber, esta nueva estructura bajo el velo de la competitividad económica,  no es más que el fortalecimiento de las medidas de austeridad que socavan nuestro estado del bienestar europeo.

En primer lugar, quiero aclarar que lamentablemente las medidas tomadas bajo el Pacto por el Euro, son de carácter estrictamente intergubernamental y por lo tanto no se debatirán en el Parlamento Europeo. Los cuatro pilares de esta estrategia impulsada por el Consejo Europeo (fortalecer la competitividad, crear ocupación, contribuir a la sostenibilidad de las finanzas públicas y fortalecer la estabilidad fiscal), no son más que títulos bonitos que ocultan un seguido de reformas neoliberales como la reducción de los salarios en el sector público, la re-estructuración del sistema de pensiones, la disminución del poder en la negociación colectiva o la aplicación de la flexiseguridad.

Así y todo, el Consejo también presentó un paquete de seis reformas legislativas en el Parlamento Europeo, las cuales se debatirán en la sesión plenaria de esta semana. Las propuestas, en lugar de ir orientadas a solucionar el problema de los desequilibrios fiscales en al Zona Euro, van dirigidas a fortalecer los límites en los gastos y déficit marcados por el Pacto de Estabilidad y Crecimiento. Podemos decir que la Unión Europeo está fallando claramente a la hora de proponer medidas alternativas basadas en el aumento de impuesto a los que más tienen y más contaminan. Lamentablemente, la respuesta a la falta de gobernanza económica en la Zona Euro y en la Unión Europea es claramente neoliberal.

El 19 de abril, la Comisión de Economía y Asuntos Monetarios (ECON) del Parlamento Europeo aprobó seis paquetes de medidas para fortalecer el control presupuestario y la coordinación de políticas económicas en la Zona Euro, incluido el controvertido informe Wortmann-cool sobre el Reglamento (CE) no 1466/97. Dichas medidas fueron adoptadas a pesar del voto en contra del Grupo Verdes-ALE, El Grupo Socialista (S&D) y la Izquierda Unitaria (GUE).

Desde Verdes-ALE rechazamos también el procedimiento rápido con el cual se trataron los informes, procedimiento impuesto por la Comisión y el Consejo a fin de realizar la votación fina antes del receso de verano. Desde la comisión ECON, Eurodiputados y Eurodiputadas Verdes así como un grupo asesor estuvieron trabajando intensamente en el proceso de enmiendas de los documentos que se presentarán en la sesión parlamentaria de Junio.

Creemos que el procedimiento por desequilibrios fiscales excesivos es claramente una política pro-cíclica que conllevará la adopción de medidas de austeridad aún más dolorosas. La inversión pública europea cayó en media del 3.5% al 2.5% durante la década de los 90 y prácticamente nunca se recuperó. Estás medidas no hacen más que profundizar esta tendencia. La mayoría política del Parlamento Europeo nos impide eliminar restricciones como la regla 1/20 (reducción en tres años consecutivos el 5% de la deuda pública anual si esta supera el 60% del PIB) o las sanciones del 0.1% del PIB por cada año de incumplimiento de las condiciones de fiscalidad impuestas automáticamente por la Comisión.

Desde Iniciativa per Catalunya Verds siempre nos opusimos a los recortes sociales en materia de salud, educación, pensiones y otros servicios públicos básicos. A nivel europeo, creemos no solo en la solidaridad entre los estados miembros sino también en la necesaria redistribución de la riqueza en toda la Unión y en una política monetaria y económica destinada a la generación de bienestar y empleo. Por eso, demandamos una política económica europea orientada a la convergencia fiscal y real, la introducción de medidas anti-cíclicas y de instrumentos como los Euro-bonos.

Desde ICV, como desde el grupo parlamentario Verdes-ALE, sabemos que las medidas a tomar de gobernanza europea en la Zona Euro deben permitir la aplicación de un modelo progresitas, pero también deben ser tomas de forma transparente y democrática.

En el  Parlamento Europeo luchamos por estos principios, pero no es suficiente. Necesitamos de personas como usted que nos ayuden a explicar lo que está sucediendo y a luchar por una EuropaSocial y Verde.

Quedo a su disposición.

Atentamente

Raül Romeva i Rueda, MEP
Iniciativa per Catalunya Verds
Verdes/ALE Parlamento Europeo

*****

Resposta en CATALÀ

 

Benvolgut/da …,

T’agraeixo profundament la teva comunicació sobre el Pacte per l’Euro. Comprenc i comparteixo la teva preocupació i la necessitat de trobar respostes alternatives a la crisi econòmica i financera actual.

El 25 de març passat, els líders de la Unió Europea van acordar fundar la base dels seus acords per a facilitar possibles futurs rescats. Com deus saber, aquesta nova estructura que venen sota el nom de competitivitat econòmica, no és res més que l’enfortiment de les mesures d’austeritat que soscaven l’estat de benestar europeu.
Primer de tot vull aclarir que, malauradament, les mesures preses sota el nom de “Pacte per l’Euro” són de caràcter estrictament intergovernamental i per tant no seran debatudes al Parlament Europeu. Els quatre pilars d’aquesta estratègia, bastida pel Consell Europeu (Enfortir la competitivitat, creació d’ocupació, contribució a la sostenibilitat de les finances públiques i enfortir la estabilitat fiscal) no són més que títols bonics que amaguen un seguit de reformes de caràcter estrictament neoliberal com la  reducció dels salaris en el sector públic, la re-estructuració del sistema de pensions, la disminució del poder de negociació col.lectiva o l’aplicació de la flexiseguretat.

Així i tot, el Consell també va presentar un paquet de sis reformes legislatives al Parlament Europeu, les quals sí podem debatre aquesta setmana durant la sessió parlamentaria que tindrà lloc a Brussel.les. Les propostes, en comptes d’anar orientades a solucionar el problema dels desequilibris fiscals a la Zona Euro, van dirigides a enfortir els límits de despesa que marca el Pacte d’Estabilitat i Creixement. La Unió Europea està fallant a l’hora de proposar mesures alternatives basades en augmentar els impostos als que més tenen i als que més contaminen.

Concretament, el passat 19 d’abril, la Comissió d’Economia i Assumptes Monetàris (ECON) del Parlament Europeu va aprovar sis paquets de mesures per a enfortir el control pressupostari i la coordinació de polítiques econòmiques, particularment a l’Eurozona, inclòs l’informe Wortmann-Cool sobre el Reglament CE nº 1466/97. Aquestes mesures van ser adoptades amb el vot en contra dels grups Verds/ALE, Socialistes (S&D) i l’Esquerra Unitària (GUE).

Des dels Verds/ALE  vàrem rebutjar també el procediment ràpid amb el qual es van tractar els informes, procediment imposat per la Comissió Europea i el Consell per tal de procedir amb la votació final dels informes abans de les vacances d’estiu. Tot i així, a la Comissió ECON, els eurodiputats i eurodiputades del nostre Grup (Verds/ALE), juntament amb un grup d’assessors especialitzats, van treballar intensament durant el procés d’esmenes que es presentarà a la sessió parlamentària del Juny.

Sobre el procediment per a desequilibris fiscals excessius, creiem que és una política pro-cíclica que comportarà l’adopció d’encara més mesures d’austeritat. La inversió pública europea va caure del 3.5% al 2.5% durant els anys 90 i pràcticament mai es va recuperar. Les noves mesures no fan més que aprofundir aquesta tendència. La majoria política al Parlament Europeu ens impedeix eliminar restriccions com la regla 1/20 (reducció en tres anys consecutius el 5% del deute públic anual si aquesta supera el 60% del PIB) o les sancions del 0.1% del GDP per cada any de incompliment de les condicions de fiscalitat imposades directament per la Comissió.

Des d’Iniciativa per Catalunya Verds, sempre ens hem oposat a les retallades socials en salut, educació, pensions i altres serveis públics bàsics. A nivell europeu, creiem no tan sols en la solidaritat entre els estats membres, sinó també en la necessitat de redistribuir la riquesa a nivell de la Unió i de realitzar una política monetària i econòmica orientada a la convergència fiscal i real, la introducció de mesures anticícliques i d’instruments com els Eurobons.

Tant des d’ICV com des de Verds/Ale, tenim clar que les mesures a prendre de governança europea han de permetre la aplicació de polítiques progressistes, però també han de ser preses de manera transparent i democràtica.

Al Parlament Europeu lluitem per aquests principis, però no és suficient. Necessitem persones com tu que ens ajudin a explicar quina és la realitat i que lluitin amb nosaltres per a una Europa social i verda.

Resto a la teva disposició.

Atentament

Raül Romeva i Rueda, MEP
Iniciativa per Catalunya Verds
Verds/ALE Parlament Europeu

Font foto: ATTAC



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Economia, Europa social, Joves, Crisi (Respostes) i Green New Deal per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent