Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Més i millor control de la pesca comunitària (adoptat en Comissió Pesca PE informe Romeva sobre Reglament Control Pesca)

Finalment la Comissió de Pesca del Parlament Europeu ha votat, i adoptat, el meu informe sobre la proposta de Reglament relatiu a la implementació de les normes de control en la pesca comunitària. Tal i com ja he esmentat en apunts anteriors, es tracta del text legislatiu més complex al qual m’he hagut d’enfrontar des que sóc al Parlament Europeu, i he hagut de treballar sobre equilibris molt fràgils. Alguns punts han estat especialment controvertits (cas de l’article 47 sobre la pesca recreativa, o el tamany dels vaixells que s’havien de considerar susceptibles de dotar-se amb equipament tecnològic de seguiment, per exemple). Tanmateix, després de moltes negociacions hem arribat a algunes esmenes de compromís que ens han dut a un resultat raonablement satisfactori. La importància de la reforma legislativa, ho recordo, rau en la necessitat d’aplicar més i millors normes per que permetin evitar el deteriorament total, o fins i tot el col.lapse, dels estocs de peix.

Tal i com ja he dit en anteriors ocasions (veure Més i millor control al mar, per fer front a la doble crisi -ambiental i econòmica-), aquesta és un pilar fonamental de la Política Pesquera Comunitària (PPC), ja que si les regles no es compleixen, els estocs de peix continuaran deteriorant-se i les comunitats pesqueres que en depenen en patiran severament les conseqüències.

Entre d’altre motius de satisfacció, l’informe adoptat incorpora moltes de les nostres propostes com, per exemple, una clara distribució de responsabilitats entre el sector, la Comissió, els Estats membre i l’Agència de Control de la Pesca. Cal recordar que (segueix…)


la responsabilitat dels Estats (responsables dels afers marítims), és enorme, tal i com ho posa de manifest la sentència del Tribunal de Comptes del 2007. I és que quan els governs no garanteixen suficientment que es compleixin les regles, llavors la PPC en pateix les conseqüències.

Per al bon compliment de les normes, per altra banda, seran fonamentals les noves tecnologies, tals com el registre i transmissió electrònica de dades o la instal.lació de sistemes de seguiment via satèl.lit de les embarcacions (VMS, AIS,…).

Així mateix, estic especialment satisfet que s’hagi adoptat la meva esmena 231 relativa a que no es permeti concedir ajudes públiques (ni estatals ni comunitàries) a qui hagi practicat la pesca il.legal (vegeu per exemple apunt Per què més control? Doncs per evitar casos com els de Vidal Armadores S.A.).

No obstant, també lamento que alguns aspectes que considero importants no hagin comptat amb el suport suficient, com és el cas de les esmenes relatives a la millora de l’accés públic a la informació, o a la inclusió d’una millor capacitat de seguiment del peix que entra al mercat. Així mateix, també m’ha decebut que la proposta per a la creació d’un nou programa per a reduir el creixement de les flotes pesqueres europees no hagi estat adoptada.

La propera etapa serà el debat i vot en plenària durant la sessió d’abril (22 i 23 d’abril).

Font foto: Comissió Europea

 



  1. Els pescadors gironins van capturar un 25% menys de peix el 2008 i els guanys per la venda van baixar un 9%

    Es van pescar 12.058 tones, que es van vendre a la llotja per 51 milions d’euros

    1/04/09 02:00 – Palamós – Anna Puig

     

    Les captures de peix van baixar l’any passat un 25% a les comarques gironines, i es van situar en 12.058 tones. La venda d’aquest peix a la llotja va representar un guany de 51 milions d’euros, que representa un descens del 9,5% respecte del 2007. Per tant, malgrat que es va desembarcar menys peix, aquest producte es va vendre més car, fet que ha comportat que la recaptació no hagi baixat tant com les captures. Per ports, el de Roses va registrar més volum de captures i de guany econòmic.

    Segons dades facilitades per Ports de la Generalitat, els ports pesquers catalans van desembarcar el 2008 un total de 27.211 tones de peix, un 15,5% inferior respecte de l’any anterior. Així, els ports gironins se situen per sobre d’aquesta mitjana, amb un descens del 25%. Pel que fa a l’activitat de venda, a l’àmbit català s’ha assolit un valor de 108 milions d’euros, que representa un 7,6% de descens –en el cas gironí és del 9,5%, també per sobre de la mitjana de les llotges del país.

    Si analitzem les dades per ports gironins, el de Roses va tornar a ser, un any més, el que va registrar un major desembarcament de peix (3.344 tones) i uns majors guanys econòmics (13,2 milions d’euros). A part, en el port rosinc, la producció industrial d’orades i llobarros –el que s’anomena aqüicultura– va arribar a la xifra de 212.181 tones de peix. A Palamós, malgrat pescar menys que en d’altres ports gironins, com per exemple el de Blanes, van tenir més recaptació (10,9 milions) gràcies a la captura d’espècies molt preuades comercialment com la gamba. En canvi, on hi va haver menys volum de captures va ser als ports de l’Estartit (6 tones), el Port de la Selva (711) i San Feliu de Guíxols (823).

     

    PORTS GIRONINS

    Llançà

    1.088 tones de peix

    5.560.300 euros

    El Port de la Selva

    711 tones de peix

    4.763.000 euros

    Roses

    3.344 tones de peix

    13.274.00 euros

    L’Escala

    1.652 tones de peix

    3.852.400 euros

    L’Estartit

    6 tones

    133.200

    Palamós

    1.883 tones

    10.932.300 euros

    Sant Feliu de Guíxols

    823 tones

    1.615.100 euros

    Blanes

    2.552 tones

    10.778.300 euros

    10.814

    tones de peixos.

    És el volum que es va capturar el 2008 als ports gironins. La resta eren crustacis (640.095 quilos) i mol·luscs (602.735 quilos). Tot plegat sumen les 12.058 tones de captures a la demarcació. A l’àmbit català, es van pescar 23.699 tones de peixos, 1.838 de mol·luscs i 1.674 de crustacis.

    212.181

    quilos.

    És la quantitat d’orades i llobarros que es va produir de manera industrial –aqüicultura– al port de Roses. A Catalunya, la producció va ser de 3.982 tones de peix, que van suposar uns guanys de 14 milions. Altres ports que fan aqüicultura són Vilanova i la Geltrú, l’Ametlla de Mar i les Cases d’Alcanar.

    654.714

    tones de mercaderies.

    És l’activitat comercial dels ports de Palamós, Vilanova i la Geltrú i Sant Carles de la Ràpita, gestionats directament per l’administració catalana. Palamós se situa com el tercer port de Catalunya en volum de mercaderies (351.165 tones el 2008, que representa un descens del 0,22%).

    6.337

    amarradors gironins.

    Aquesta xifra representa el 53% del total d’amarradors gestionats per Ports de la Generalitat arreu de la costa catalana –que en total en són 11.838–. Els gironins estan situats als ports de Llançà, el Port de la Selva, Roses, l’Escala, l’Estartit, Palamós, Sant Feliu de Guíxols i Blanes.

    Menys mercaderies, a Palamós

    1

    El port de Palamós va mantenir el 2008 el volum de mercaderies de l’any anterior, amb 351.165 tones, que representa només un descens del 0,22%. Malgrat això, segons explica el president de la Cambra de Comerç de Palamós i consignatari del port, Xavier Ribera, la tendència d’aquest 2009 és que l’activitat baixi un 20%. De fet, aquesta dinàmica ja s’ha començat a fer palesa els primers mesos de l’any. «Malgrat això, el comportament al port de Palamós està sent molt millor que en ports més grans», diu Ribera. El descens del volum de mercaderies s’està notant especialment en els productes siderúrgics, i no tant en el ciment, la pasta de paper, la fusta o els minerals. Per Ribera, aquesta situació és normal «perquè les empreses s’estan replantejant la seva cadena logística i això els ports ho noten», però augura que l’any passarà «sense excessives dificultats».

    Darrera actualització ( Dimecres, 1 d’abril del 2009 03:00 )

  2. Fisheries control: committee rewrites rules on recreational fishing

    Fisheries – 31-03-2009 – 20:17

    Top of Form

    The EP Fisheries Committee rewrote the rules on recreational fishing in its consultative report, adopted Tuesday, on a proposed “control regulation” to ensure compliance with common fisheries policy (CFP) rules. It also replaced proposed rules to enable the Commission to close fisheries or reduce quotas with new ones on unused quota transfers, and said that EU budget aid should be available for installing vessel monitoring systems and electronic logbooks.

    Bottom of Form

    “If those involved in fisheries, from the people on the boats to those who sell the fish to consumers, do not respect the rules, the [common fisheries] policy is doomed to fail. Fish stocks will disappear, along with those who depend upon them”, said the rapporteur, Raül ROMEVA I RUEDA (Greens/EFA, ES), adding that “probably the most important quality of a control system that applies to 27 Member States is that everybody be treated equally, that all those involved in the chain of production – fishermen, processers, buyers and others – feel that they are not discriminated against and carry their share of responsibility”. 
     
    Recreational fishing
     
    Recreational fishing has dominated all discussion of the proposal. In some cases, recreational fishing may have a significant impact on fish stocks, said the rapporteur. “Is it fair to commercial fishermen to continue to allow recreational fishermen to fish with no controls whatsoever?”, he asked, adding that “it would be discriminatory to subject commercial fisheries to strict controls and limits while largely exempting non-commercial fisheries”.
     
    MEPs adopted amendments rewriting the recreational fishing article to say that such fishing from a vessel in Community marine waters on a stock subject to a multiannual recovery plan “may be evaluated” by Member States. But fishing with rod and reel from shore shall not be included, they added.
     
    According to MEPs, recreational fishing means “non-commercial fishing activities (…) for recreation or sport and including, for instance, recreational angling, sports fishing, sports tournaments and other forms”. 
     
    The committee also said that, within two years of the date of entry into force of the regulation, “Member States may estimate the impact of recreational fisheries conducted in their waters” and decide, with the Commission, “which recreational fisheries are having a significant impact on such stocks”. For those with a significant impact, a “monitoring system that is able to accurately estimate the total recreational catches from each stock” will be developed.
     
    Where a recreational fishery is found to have a significant impact, catches shall be counted against the relevant quota of the flag Member State. That Member State may then establish a share of the quota to be used exclusively for the purpose of that recreational fishery, said MEPs, adding that the marketing of catches from recreational fishing shall be prohibited except for philanthropic purposes.
     
    Furthermore, fish released in recreational fisheries shall not be considered as discards or mortality for the purpose of this regulation.
     
    Quotas
     
    According to the proposal, powers should be conferred to the Commission to close a fishery when a Member State‘s  quota or a total authorised catch is exhausted. The Commission should also be empowered to deduct quotas and refuse quota transfers or quota exchanges to ensure that Member States achieve CFP objectives.
     
    The committee deleted the articles referring to the closure of fisheries by the Commission, the possibility of reducing a Member State‘s quotas on the Commission’s initiative, and to the refusal of quota exchanges, arguing that these measures would mean that the Commission could unilaterally alter the relative stability among the Member States.  Instead, the committee added rules on the transfer of unused quotas.
     
    Sanctions
     
    The Commission proposes minimum and maximum administrative sanctions, ranging from at least €5,000 to at least €300,000 for infringements of the common fisheries policy. MEPs add that vessels that have committed serious infringements should not be eligible for public aid.
     
    “Penalty points” should also be assigned to vessels and captains that commit infringements. A holder of a fishing authorization who has been assigned penalty points should be excluded from receiving EU subsidies or national public aid, and repeat offenders may have their fishing authorisations suspended or withdrawn. Where there are no further offences, points would expire after three years. 
     
    The committee adds that operators found guilty of seriously infringing the CFP rules should be excluded from benefitting from the European Fisheries Fund, Fisheries Partnership Agreements or other public aid. The sanctions will be accompanied by other sanctions or measures, in particular the recovery of public assistance or subsidies received by illegal, unregulated and unreported (IUU) vessels during the financing period.
     
    Electronic records
     
    While original (paper) records could be destroyed after three years, MEPs want that data to be kept for a minimum of ten years in an electronic format.
     
    The new regulation, after being approved by the Council, is to be the last of three regulations that will constitute the control system, after the adoption of the IUU regulation and the regulation on fishing authorisations.

     

    30/03/2009

    In the chair : Philippe MORILLON (ALDE, FR)

    Committee vote: 19 in favour, 5 against, 1 abstention — Plenary vote: April II, Strasbourg

     

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Mars i oceans (pesca, tonyina, controls, Estratègia marina,...) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent