Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Tractat Internacional Transferències d’Armament (ATT): ara és l’hora dels governs

Sóc un dels 2.000 parlamentàris/es que ha signat la petició a l’ONU per tal que s’adopti un Tractat Internacional sobre Transferències d’Armes (veure lloc web campanya Armes sota control). Som membres de parlaments nacionals, estatals, regionals i supraestatals (cas del Parlament Europeu) de tot el món. Ja fa molts anys que molta gent treballem en aquesta direcció, i en el camí hem viscut petites però significatives passes endavant. Ara estem davant d’una gran oportunitat, la votació a Nacions Unides de demà 27 d’octubre de 2008. Voldria veure els governs europeus (especialment l’espanyol) liderant amb un major entusiasme i compromís aquesta qüestió. Malauradament, però, la timidesa, els dubtes i les pors són encara la norma, i no l’excepció, cosa que és especialment cert en el cas del govern espanyol (n’he parlat sovint en aquest bloc, categoria Armes/Desarmament). Així mateix, tampoc ajuda el poc o gens interès que el tema suscita entre nombrosos mitjans (sovint se’ns argumenta que no és un tema prou d’actualitat com per donar-li espai). En aquest context, aprofito per recomanar a totes aquelles persones, institucions i mitjans de comunicació que segueixen menyspreant la urgència que suposa aturar la proliferació descontrolada d’exportacions d’armes i munició per tot el món, la lectura del treball d’OXFAM ‘Minando los ODM a balazos’. Es tracta d’un excel.lent resum de la situació actual en què (segueix…

es pot veure els letals efectes que tenen les transferències irresponsables d’armes, entre d’altres motius pels problemes que comporta de cara a la promoció i compliment dels Objectius del Mil.leni. Aquest document aporta nous exemples de què està succeint a regions d’Àsia, Amèrica Llatina i Àfrica, ja sigui per la manca de recursos públics o bé per alimentar la violència o el conflicte armat. Tot plegat fa que sigui del tot urgent l’adopció d’un TRACTAT INTERNACIONAL SOBRE TRANSFERÈNCIES d’ARMES (ATT) efectiu i jurídicament vinculant.

Adjunto el missatge fet públic ahir per Desmond Tutu en relació a la propera reunió/votació de Nacions Unides del 27 d’octubre.

 

Hoy (pel passat 22 d’octubre), el Arzobispo Desmond Tutu, ha hecho llegar un mensaje contundente a todos los estados miembros de Naciones Unidas, en el que pide urgentemente “terminar con la masacre” que está produciendo el comercio descontrolado de armas. El Premio Nobel de la Paz hace un llamamiento a los países para que apoyen el Tratado Internacional sobre Comercio de Armas (TCA) en la próxima votación que tendrá lugar en Comité de Desarme y Seguridad de Naciones Unidas.

 

La votación, prevista para última semana de octubre, permitirá que el proceso de desarrollo del TCA siga adelante. La campaña Armas bajo Control reclama un Tratado efectivo capaz de detener las transferencias de armas cuando éstas vayan a ser utilizadas para avivar los conflictos, socavar el desarrollo de los países y violar los derechos humanos. Hasta el momento, 85 estados han transmitido su intención de pronunciarse a favor del Tratado y defender la resolución.


El mensaje del Arzobispo Tutu ha sido entregado a las 192 embajadas de los estados miembros en menos de 192 minutos, en una carrera llevada a cabo por activistas de la campaña esta mañana en Manhattan.

 

En su mensaje, el arzobispo Tutu dice:

 

“Ha llegado el momento de poner fin a esta masacre. “En los últimos dos años, han muerto cerca de 750.000 personas a causa de la violencia armada. Mujeres, hombres y niños; hermanos y hermanas, padres y madres. Más de mil personas cada día”.


Ante la proximidad de la votación, el Arzobispo Tutu se dirige a las delegaciones de los estados miembros con las siguientes palabras:

 

“Algunos estados se oponen al Tratado. Su intención es bloquear, retrasar o hacer descarrilar el proceso. Tratarán de convencer a todo el mundo que este Tratado no es necesario y que no puede ser efectivo. No debemos permitir  que salgan triunfantes: el coste humano es demasiado alto”.

 

“En todo el mundo, la gente está pendiente de vosotros, esperando que os pronunciéis a favor de un Tratado efectivo, que respete los derechos humanos. Está en vuestras manos”.

 

“Podéis y debéis actuar para controlar el mortífero negocio de las armas que se oculta tras todas estas muertes. No puede retrasarse más. El mundo no puede esperar”.

 

El voto del próximo paso del Tratado sobre Comercio de Armas tendrá lugar en la Asamblea General de Naciones Unidas en Nueva York durante la semana del 27 de octubre.

 

Contacto

Malcolm Fleming: +1 917 445 2159  o Helen Hughes +1 917 446 0206.

Foto: campanya promoció suports entre parlamentàris/es. Disponible també a través del Facebook. Font: controlarms



  1. Aquest negoci cruel, hipòcrita del comerç de les armes ens fa a tots avergonyir. Tot és en una nebulosa i tots els països., inclós España, fabrica armes molt destructives que van a parar en mans de governs corruptes i violents.
    Benvinguda, doncs l’Assemblea General de les Nacions Unides durant la setmana del dia 27 d’octubre. Es treuran les caretes o aprofitaran que aviat serà el ‘haloween’ ditxós als EE.UU. i continuaran les mentides hipòcrites ?
    Gràcies per aquest apunt- El missatge de l’arquebisbe Desmond Tutu un referent a seguir i allà cadascún amb la seva consciència. Els silencis dels mitjans són també una vergonya.

  2. Plenament d’acord…

    Però mentre hi hagi partits polítics que guanyin eleccions gràcies al finançament d’aquestes empreses d’armament…ho tenim pelut. O bé fem que aquestes empreses no puguin pagar ni un duro en això, o bé fem que les campanyes no hagin de dependre tant d’aquests calers. Pensem-hi com solucionar això. De moment aquest tractat és la més bona idea.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Armes/Desarmament per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent