El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

6 de desembre de 2014
0 comentaris

La introducció del català a l’escola de l’Alguer: una història interrompuda

DSC00890

 

Fins a mitjan dècada dels noranta, la situació del català als centres educatius de la ciutat de l’Alguer era pràcticament testimonial. Per exemple, l’any 1996 només el 20-25% de l’alumnat rebia, fora de l’horari lectiu, nocions de llengua catalana: introducció de jocs en alguerès, cançons, contes, peces de teatre… El primer salt quantitatiu i qualitatiu es va produir el curs 1998-1999 quan, gràcies a un acord de col·laboració entre Òmnium Cultural de l’Alguer i el Municipi de l’Alguer, amb el suport de l’Associació Enllaç del Principat de Catalunya, s’inicià l’anomenat Projecte Palomba, amb la intenció de fer arribar l’ensenyament de la llengua catalana al màxim d’escoles de la ciutat. Vuit anys després, el 80% de l’alumnat de 4 a 14 anys feia una hora setmanal de llengua catalana dins del marc horari escolar però fora del currículum (és a dir, sense qualificació). Es tractava d’una activitat que arribava a uns 1500 alumnes.

Durant el curs 2009-2010, segons fonts del Centre de Recursos Montessori de l’Alguer, en el marc del Projecte es van impartir 60 hores setmanals d’alguerès distribuïdes entre els diferents nivells educatius. En el curs 2010-2011, però, en van ser només 33 i el curs 2011-2012 aquestes classes es va deixar d’impartir. Les causes en foren diverses: la situació econòmica del Municipi de l’Alguer, la del mateix govern de la Generalitat de Catalunya, l’esgotament d’un model basat pràcticament en el voluntariat, la no-assumpció de responsabilitats per part dels qui en tenen en temes d’educació (en referim a les autoritats educatives sardes i, òbviament, italianes)…

A més de les classes amb els minyons, cal destacar que el Projecte Palomba tenia dues línies d’actuació més: la formació del professorat, mitjançant escoles d’estiu (que comptaven com a formadors amb especialistes enviats pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya), i seminaris didàctics setmanals; i l’elaboració i l’edició de materials per a l’aprenentatge de la llengua.

En aquests moments, la presència de la nostra llengua a les escoles alguereses és, un altre cop, testimonial, tret d’alguna experiència molt puntual que es féu l’any passat en dues escoles amb ajut de la regió sarda i la línia educativa de La Costura (la primera experiència d’ensenyament plurilingüe amb l’alguerès com a llengua de referència que hi ha hagut a la ciutat i que fa una dècada que funciona a l’escola d’infantil de San Giovanni Bosco). Cal destacar també algunes iniciatives com la de BarçaKids, en la qual, treballant els valors cívics de l’esport, es posà en contacte els alumnes algueresos amb la llengua catalana

Sens dubte, però, l’escola en català a l’Alguer té dos reptes immediats: aconseguir la consolidació i continuïtat de La Costura i que el català formi part, d’una vegada, del currículum reglat de totes les escoles de la ciutat de l’Alguer (un fet que la legislació actual italiana permet). Cal, però, que les autoritats locals i les de la regió de Sardenya s’acabin de creure del tot l’ensenyament de la llengua (catalana a l’Alguer i sarda en la major part de l’illa), un fet que, malauradament, no és clar ni per a una ni per a l’altra llengua.

 

Imatge: la classe de la Costura

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!