Mentre en els conjunt dels últims 10 anys els universitaris catalans han representat el 15,4% dels universitaris de conjunt de l’Estat, només han estat destinataris del 9,9% de les beques i ajudes atorgades pels diferents ministeris competents.
El percentatge de concessions encara disminueix més si en lloc de calcular-lo sobre el nombre d’ajuts el calculem sobre els imports concedits: el 9,6%. És a dir, que l’import mig de les beques atorgades als universitaris catalans és inferior a l’import mig al conjunt de l’Estat. Tot això, malgrat que les taxes a Catalunya són les més cares de l’Estat, un cas extrem el tenim al curs 2012-13 on el preu a Catalunya (33,52 € per ECTS) va ser gairebé el doble de la mitjana estatal (17,90 € per ECTS).
A la següent gràfica teniu l’evolució dels percentatges del sistema universitari respecte el conjunt de l’Estat en nombre d’estudiants, nombre de beques i ajuts rebudes, i en import de les beques i ajudes rebudes. La gràfica s’ha fet a partir de les dades disponibles als webs de l’INE (beques i ajudes) i d’Idescat (nombre d’estudiants). Més enllà de la tendència ja descrita, crida l’atenció que al curs 2004-05 els universitaris catalans (el 15,3% del universitaris de l’Estat) només rebessin el 4,4% de les beques i ajudes concedides pel Ministeri d’Educació i Ciència.
El conflicte polític
L’any 2001, el Tribunal Constitucional va resoldre (sentència 188/2001) que la convocatòria de beques universitàries per part de l’Administració General de l’Estat vulnerava les competències de la Generalitat. Com a conseqüència, la comissió bilateral Estat-Generalitat en va incloure la transferència a la seva agenda. Dotze anys després, l’Estat continua sense transferir-les.
El litigi es va iniciar amb la interposició, per part de la Generalitat, d’un conflicte de competències arran de la convocatòria del curs 1994-95. En aquests 19 anys hem vist majories simples i absolutes –tant allà com aquí- hem vist com Jordi Pujol i Felipe González deixaven de ser presidents, com Maragall i Montilla –aquí- i Aznar i Zapatero –allà- esdevenien i deixaven de presidents, i com Mas i Rajoy accedien a la presidència. També hem vist com s’aprovava un Estatut d’autonomia que atorga a la Generalitat (article 172.1.g) la competència exclusiva de la regulació i gestió d’un sistema propi, i “si s’escau” també dels fons estatals, de beques i ajuts universitaris. El que no hem vist és ni la transferència d’aquestes competències ni la gestió i regulació dels fons estatals.
(Article publicat a Diari Gran del Sobiranisme, 24/10/2013).
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!