Eureka!

El bloc d'en Quim Bosch

22 de setembre de 2011
0 comentaris

Sobre el nou model universitari (i 2)

La setmana passada es va constituir la Comissió per a l’estudi de la governança, formada per cinquanta representants dels àmbits universitari, social i polític. La comissió té l’encàrrec d’elaborar, en el termini d’un any, propostes concretes per a un nou model de governança en dos àmbits: l’estructura de la universitat i els seus sistemes de govern, incloent la seva direcció i els sistemes d’elecció.

Un nou model català de governança. La creació d’aquesta comissió s’emmarca en la voluntat del Govern de dotar les universitats catalanes d’un model propi de governança, que és una de les sis actuacions estratègiques presentades el proposat juny amb el document Bases d’un nou model universitari català. Una línia d’actuació que no descarta l’impuls de canvis legislatius, en cas que es consideri escaient. La rigidesa de l’actual sistema ha estat assenyalat per vàries institucions -com ara la OCDE- com un dels principals frens per a les nostres universitats.

Model català de personal acadèmic. Amb l’objectiu que el professorat permanent es dediqui a les activitats de docència i recerca de més alt valor afegit, la Secretaria d’Universitats i Recerca va anunciar un conjunt d’actuacions. Entre elles destaquen la promoció de figures de suport a la docència i a la recerca en el marc dels espais europeus d’ensenyament superior (EEES) i de recerca (ERA); els programes de mobilitat i professorat compartit entre universitats; i l’ús del programa Serra Hunter per a la contractació de professorat permanent amb criteris d’excel·lència acadèmica, entenc que amb la intenció d’aportar a la docència una eina anàloga al que el programa Icrea és per a la recerca. Tant de bo el Serra Hunter aporti tant al sistema com Icrea.

Impuls de serveis comuns. S’impulsarà el desenvolupament de nous serveis comuns. Entre les iniciatives a consorciar en destacaria les següents: sistemes d’informació; mobilitat internacional d’estudiants, PDI i PAS; i recursos de funcionament (central de compres, subministraments energètics, neteja, seguretat). La proposta es basa en experiències d’èxit -com el CBUC (Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya), el CESCA (Centre de Serveis Científics i Acadèmics de Catalunya), les proves d’accés a la universitat o el procés de preinscripció- i es fa amb una doble intenció: millorar els serveis i reduir costos. En aquest darrer aspecte, cal destacar es calcula que la iniciativa CBUC estalvia cada any uns 23 milions d’euros.

Les universitats, motor de desenvolupament del país. En aquest àmbit, el document enumera tot un seguit d’actuacions estratègiques per millorar la sintonia entre els mons universitaris i empresarials (integració de les competències d’emprenedoria als programes de formació, doctorats en empreses, foment de la mobilitat intersectorial entre personal acadèmic i del sector privat, etc..). Per anar ràpid, ens entendrem de seguida si dic que és aquella mena d’objectiu estratègic que se sol atacar perquè “privatitza la universitat” però que, en canvi, els milers de titulats universitaris que estan a l’atur o fent feines per les que estan sobrequalificats desitjarien que algú ja l’hagués aplicat fa uns quants anys.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.