Eureka!

El bloc d'en Quim Bosch

28 de desembre de 2016
0 comentaris

Coordenades espai-temps a la literatura

Gustave FlaubertUn recurs força habitual de les narracions és començar amb una ubicació d’espai-temps. És un recurs fàcil, però mentre per a la majoria d’escriptors només és una manera de trencar el gel, els grans saben encapsular en aquesta primera frase informació força rellevant sobre l’obra. O sobre ells mateixos.

El començament d’el Quixot n’és un exemple de manual, on Cervantes ens dóna a entendre que sap més coses de les que ens dirà quan es mostra deliberadament imprecís en els detalls geogràfics i cronològics de la història:
En un lugar de la Mancha, de cuyo nombre no quiero acordarme, no ha mucho tiempo que vivía un hidalgo…

A l’altre extrem hi trobem Flaubert, perfeccionista fins extrems malaltissos, que a L’educació sentimental no només ens diu el dia i l’hora en que comença el seu relat sinó que gairebé es lamenta de no poder-ne precisar el minut:
El quinze de setembre de 1840, cap a les sis del matí, el Ville de Montereau, a punt de salpar, deixava anar grossos remolins de fumera davant el moll Saint-Bernard….
Més enllà d’un estil personal, aquest detall en els detalls ens avança el grau d’intimitat que va bolcar en aquesta novel·la, basada en la seva pròpia biografia. I s’entén la recança pels detalls que ja no és capaç de recordar.

Com a Flaubert, a Pere Calders també li agradava filar prim. Però en el seu cas, la precisió amb què concreta els detalls és inversament proporcional a la versemblança del que ens explica. Els detalls menuts al servei de l’engany. Per un perepunyetes, això només pot ser sacrilegi o ironia. Així comença la seva delirant Invasió subtil:
A l’Hostal Punta Marina, de Tossa, vaig conèixer un japonès desconcertant…

La geografia i els calendaris, però, no són la millor referència per encabir-hi intimitats. Per això Kafka dóna el tret de sortida a la seva metamorfosi amb una de les combinacions espai-temps més personals que tenim:
Quan, un matí, Grigor Samsa va despertar-se d’uns somnis neguitosos, es va trobar al llit transformat en un insecte…

Molt abans de Kafka, Dant ja ens va emmarcar la història d’una depressió en referents personals. A La divina comèdia la referència espacial és una metàfora del seu món emocional i la temporal no és cap calendari extern sinó el rellotge de la pròpia existència:
Quan era a mig camí d’aquesta vida
em vaig sentir en una selva obscura
i enlloc sabia veure-hi la sortida…

El calendari i la geografia tampoc són el marc més escaient per situar una obra de contingut social, particularment quan aspira a retratar-hi problemàtiques que no tenen a veure amb l’àmbit nacional sinó amb la classe social. La mare, de Màxim Gorki:
La sirena de la fàbrica vibrava i braolava cada dia sobre el raval…

En canvi, en la mesura que vulguin ser rigoroses, les novel·les històriques no es poden escapar ni de la geografia ni del calendari, i el gènere epistolar s’escau més que mai. Joan Sales i la guerra civil espanyola, a Incerta glòria:
Castel de Olivo, 19 de juny

O potser sí que poden fugir del calendari? Què ens ajuda més a situar un fet històric, una data o un nom? Flaubert i les guerres púniques, a Salambô:
Va passar a Megara, un raval de Cartago, als jardins d’Amílcar Barca…

O les batalles en què va participar, amb poca fortuna, l’avi de l’escriptor. Tolstoi a Guerra i pau:
—I bé, d’avui ençà Gènova i Lucca no són sinó hisendes, dominis de la família Bonaparte…

Els Cien años de soledad mereixen un capítol a part perquè García Márquez, gran entre els grans, és capaç de girar la truita i en lloc de començar amb una ubicació espacial i temporal ho fa amb una desubicació espacial i temporal:
Muchos años después, frente al pelotón de fusilamiento, el coronel Aureliano Buendía había de recordar aquella tarde remota en que su padre lo llevó a conocer el hielo…

Algú s’anima a continuar la llista?


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.