Les estadístiques diuen…

Winston ChurchillEls treballadors de l’empresa X de tant en tant fan xerrades. Al Consell d’Administració li arriba una inspecció del Departament de Treball que li demana les xifres de les xerrades dels seus treballadors desglossats per gènere. Volen saber si l’empresa X ofereix a les dones tanta visibilitat com als homes o si –per contra- les fa invisibles.

Com es fa? Hem de comparar el percentatge de dones que treballen a X amb el percentatge de xerrades fetes per dones. Si els dos percentatges s’assemblen prou Inspecció de Treball considerarà que no hi ha cap biaix de gènere i arxivarà el cas sense més. Però si el percentatge de xerrades fetes per dones és molt més petit que el percentatge de dones que hi treballen sospitarem que X “amaga” les seves treballadores. Si, per contra, el percentatge de xerrades fetes per dones és molt superior al percentatge de dones que hi treballen pensarem que “les exhibeix”.

Ara bé, l’empresa X té dues delegacions, una a la ciutat Y i l’altra a la ciutat Z…

Delegació Y

La delegació d’Y (una ciutat on es parla poc) ens envia les següents dades: hi treballen un total de 100 persones (50 homes i 50 dones) que han fet 15 xerrades, 10 les han fet dones i 5 homes. Les dones, doncs, són el 50% de la plantilla (50 de 100) i fan el 66,7% de les xerrades (10 de 15). A la delegació Y no es discriminen les dones…

Delegació Z

La delegació de Z (una ciutat on es xerra molt) ens envia les següents dades: hi treballen un total de 100 persones (99 homes i 1 dona) que han fet 200 xerrades, 10 les ha fet la dona que hi treballa i 190 els homes. La dona de Z, tot i representar només un 1% de la plantilla (1 de 100) ha fet el 5% de les xerrades (10 de 200). A la delegació Z no es discriminen les dones…

Empresa X

El Consell d’Administració està satisfet. A cap de les seves delegacions es discrimina les dones. Decideix, però, que en lloc d’enviar les dades de les dues ciutats per separat enviarà les dades del conjunt de l’empresa (sumant les de les seves dues delegacions), i és aquí on s’endu una sorpresa…

…Perquè resulta que a X hi treballen 51 dones (50 a la delegació d’Y i 1 a la de Z) i 149 homes (50 a la delegació d’Y i 99 a la de Z), de manera que el 25,5% dels seus treballadors són dones (51 de 200) i el 74,5% són homes (149 de 200). Però en canvi aquest 25,5% de dones només fa el 9,3% de les xerrades (20 xerrades -10 a Y i 10 a Z- d’un total de 215 xerrades -15 a Y i 200 a Z-).

Si fóssiu al Consell d’Administració quines dades enviaríeu a Inspecció de Treball: les dues de les delegacions d’Y i Z per separat, o la del conjunt de l’empresa X?

PS Ja ho va dir Churchill, que n’era una expert, “hi ha tres tipus de mentides: les mentides, les mentides podrides, i les estadístiques”.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *