Avantatges del Digital a les ONGS

La Generació I o Millennials està trastocant la nostra societat a una velocitat vertiginosa. El naixement i implantació d’una nova generació sempre ha suscitat controvèrsia i reaccions negatives per part dels seus predecessors, però la veritat és que aquests millennials són els que més agitació estan causant per ser, precisament, els que estan trencant amb certes tradicions ja obsoletes i introduint nous valors i formes de comunicar-los.

Val a dir, a més, que aquests joves -altament influents en la societat actual- han nascut en l’era d’internet i la revolució tecnològica. Així mateix, han madurat assumint la crisi econòmica i, per això, estan més conscienciats i sensibilitzats amb les causes socials. La nova forma de veure les coses -i posar-les en pràctica- d’aquests joves està ajudant, notablement, a la praxi de les ONGs. En l’Era 4.0, el voluntariat a “peu de carrer” està sent rellevat pels voluntaris digitals l’ajuda social es manifesta a “cop de clic”.

Avui dia el màrqueting digital és vital per l’anomenat fundraising o estratègia per a la recaptació de fons, que, al seu torn, ha donat lloc al social raising, o el que és el mateix, l’assentament de les causes socials en les plataformes digitals ( ONG + Social Media + fundraising).

Les noves estratègies de màrqueting digital estan obrint un món de possibilitats en les ONG. En primer lloc, permeten segmentar la població i conscienciar-la amb diferents causes socials. Ja que no tots som iguals no tots estem sensibilitzats davant els mateixos problemes. Per això, hi haurà un sector preocupat per la desnutrició infantil, un altre pel Tercer Món, un altre pel maltractament animal … El màrqueting digital està possibilitant que cada injustícia tingui el seu públic individualitzat per emparar-la. Les xarxes socials, a més, són capaços de posar un rostre a cada causa. El Social Media, aconsegueix, com cap altre mitjà, crear consciència en la població fent que empatitzi plenament amb cada injustícia social.

D’altra banda, la comunicació online permet la difusió, feedback i recaptació instantània de qualsevol causa social; avantatges que estan desbancant a les pràctiques fora de línia de les ONGs.

A més, encara que siguin organitzacions sense ànim de lucre, no estan exemptes de preocupar-se per que la seva economia sigui sostenible. Per això, el màrqueting digital permet la difusió i promoció d’aquestes ONGs amb poca inversió monetària.

D’altra banda, la comunicació online proporciona una multicanalitat que no posseeix l’anomenat màrqueting tradicional. Una ONG pot promocionar-se en banners, e-mailing, xarxes socials, blogs, en la seva pròpia web, vídeos virals, aplicacions i una infinitat de possibilitats perquè cada causa social pugui dirigir-se a cadascun dels seus benefactors d’una forma particular i efectiva.

Aquest cúmul de particularitats i avantatges que ofereix el canal en línia està sent aprofitat per la majoria de les ONGs. Segons una enquesta realitzada fa uns mesos per la Universitat de Massachusetts, el 98% de les organitzacions benèfiques tenen presència a les xarxes socials. De totes les xarxes socials, YouTube és l’eina social més utilitzada, en un 97% dels casos, seguida de Facebook amb un 92%, Twitter amb un 86% i Pinterest amb un 72%. Així mateix, des de fa ja un parell d’anys l’Organització de les Nacions Unides està basant tota la seva estratègia de campanyes humanitàries en l’ús massiu de les xarxes socials, internet i mòbils. D’aquesta manera està recaptant considerables quantitats de diners per fer front a les crisis humanitàries que es produeixen.

Mans Unides és una de les organitzacions no governamentals que més explota els avantatges del màrqueting digital. Actualment està executant una campanya digital per il·luminar els països més desfavorits. En l’anomenada campanya “24 Hores que Mouen el Món” es demana que es difongui aquesta causa per les xarxes socials i es realitzi un donatiu; sobretot a través del mitjà digital.

Una de les campanyes digitals més originals va ser la creada per Metges sense Fronteres a Dinamarca amb el seu “Like Hunting”. Aquesta campanya consistia que cada donant fixava una quantitat de diners per a la causa. En el seu mur posava un post amb el símbol triat per l’organització i cada vegada que els seus amics donaven a “m’agrada” aquest pressupost baixava i els diners es lliurava instantàniament a l’esmentada ONG. D’aquesta manera, es feia ús de les microdonacions que proporciona el Social Media i que tant ajuda a les ONG.

De la mateixa manera, ja hi ha empreses que estan fent una importantíssima tasca assessorant i formant a les ONGs perquè aquestes puguin desenvolupar-se en el terreny digital. És el cas de ISDI i la seva Fundació Internacional per al Desenvolupament d’Internet (Fidi), l’objectiu és transformar digitalment als que aposten pel progrés social.

Possiblement, l’organització solidària amb l’arquitectura digital més estesa a nivell mundial és la plataforma Change.org. La seva logística és molt simple però efectiva. Qualsevol ciutadà pot lluitar per la seva causa social particular i trobar ràpidament el suport de la població en signar la seva petició. Quan s’han assolit el nombre necessari de signatures, aquestes es lliuren a l’òrgan pertinent perquè es produeixi el canvi. Aquesta plataforma es beneficia de tota la multicanalitat que ofereix la xarxa realitzant campanyes d’e-mailing, compartint les peticions en xarxes socials, blogs, etc. És la representació perfecta del bon ús que fan les ONGs del màrqueting digital com fan els experts en voluntariado internacional a cooperating.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *