Tendències SEO 2019: No miris només a Google!

Coneixem avui les que seran les tendències SEO 2019, una de les àrees -la del posicionament orgànic- que més expectació desperten entre els professionals del màrqueting digital no només pel pes que se li dóna a aquesta àrea dins de la inversió global de màrqueting, sinó pel canviant d’un escenari subjecte a les constants actualitzacions de Google ia l’adequació als nous dispositius, tecnologies, plataformes i rutines de cerca.

Sí, perquè el SEO ja no es limita als cercadors com Google. Aparèixer en els primers resultats de cerca importa també en xarxes socials, per exemple. O, com no, en marketplaces. El SEO a YouTube i el SEO en Amazon es porten treballant ja diversos anys, ia ells s’han anat sumant plataformes socials com Facebook o Instagram, en què, si bé el posicionament orgànic no requereix de la mateixa dedicació que en cercadors, també és necessari contemplar una sèrie de pautes per tenir presència rellevant en els resultats de cerca.

Tendències SEO 2019 segons la agencia marketing digital mentedigital.

Les tendències SEO 2019 en cercadors vénen marcades, fonamentalment, per l’aparició de nous models de cerca: voice search i Visual Search comencen a guanyar terreny. La inclusió de Google Assistant i Google Lens en els dispositius Android democratitza altre tipus de recerques en detriment de l’ús de les paraules escrites. Aquests canvis de tendència és el que va a definir una nova forma de fer SEO. També el mòbil posseeix ja una gran influència en l’estratègia de posicionament orgànic, no només a l’hora de posicionar continguts en aquest dispositiu, sinó també amb el SEO per apps. Siguin quines siguin les tendències SEO 2019, el que és un fet és que qualsevol cosa que fem ha de tenir el mòbil com a centre neuràlgic.

En qualsevol cas, entre les tendències SEO 2019 trobem que moltes de les accions de posicionament han de tenir lloc en altres plataformes a més de a Google. Però no només això: el proper any tindrem d’apostar per nous canals i tecnologies si volem impulsar el SEO de la nostra web de manera notable. Convé detallar en quins canals haurem de treballar si volem aconseguir posicionar-nos amb èxit.

Visual search: optimitzar per recerca mitjançant imatges
La imatge guanya terreny pel que fa a element de cerca. Portem temps dient-ho: el visual search es fa fort en un univers que ja és mobile gairebé del tot i on la càmera del telèfon intel·ligent es converteix en l’aliat perfecte per capturar allò que es vol localitzar. Això és especialment rellevant en comerç electrònic. Imaginem que acudim, per exemple, a un hotel i vam quedar enamorats d’un element qualsevol del mobiliari. Tan sols fotografiant aquest producte i pujant-a la plataforma de recerca triada, tindrem l’opció de localitzar-lo i poder adquirir-ho en qüestió de minuts. Si haguéssim de fer la cerca mitjançant una descripció textual, les possibilitats d’èxit disminuirien dràsticament. Per tot això, és clar que Visual Search serà una de les tendències SEO 2019.

No obstant això, aquesta és la part de la recerca i la que ens interessa és la del resultat. Perquè l’usuari tingui èxit en la seva recerca visual, l’element objecte de recerca ha d’estar posicionat en Visual Search, a través d’unes particularitats específiques com ara imatges optimitzades pel que fa a mida i tipus d’arxiu, imatges clares i realitzades des de diverses perspectives o seva inclusió en Sitemaps, entre d’altres. Hi mitjançant imatges afavoreix la transacció per l’escurçament de l’embut de compra, el que redueix les taxes d’abandonament del carret. Permetre als usuaris trobar un determinat producte a través de Visual Search, gràcies a una fotografia escurça els passos habituals de recerca, ja que el consumidor s’estalvia haver de seleccionar per tipus d’article, mida, color o un altre tipus de característiques, el que li permet arribar abans al moment del pagament. Gegants com Gooble o eBay treballen en les recerques visuals des de fa temps, mitjançant el desenvolupament de tecnologies de reconeixement d’imatge i intel·ligència artificial.

Voice search: l’era de la veu
El món de la recerca està experimentant un canvi sense precedents. Les recerques de veu van en augment i l’Internet de les coses i els assistents virtuals afavoreixen que el voice search vagi a més. Podem dir, sense por a equivocar-nos, que la recerca de veu serà la més important de les tendències SEO 2019. En un món en què els navegadors ja no siguin imprescindibles i les pàgines web siguin substituïdes per una interfície de veu, caldrà començar a plantejar-nos un posicionament orgànic que trenqui radicalment amb el conegut fins a la data. S’estima que per al 2020, almenys el 50% de les recerques siguin a través d’imatges o de la parla, hem d’estar preparats per quan arribi aquest moment, i 2019 ha de ser l’any de l’enlairament del SEO de veu. No oblidem que, a dia d’avui, la meitat dels usuaris de smartphone participa de les recerques de veu i un de cada tres ho fa diàriament, segons comScore

En aquest sentit, els assistents virtuals domèstics o smart speakers jugaran un paper decisiu. Quan es normalitzi la seva adopció, les marques van a enfrontar-se a un canvi de model i han de començar a preparar-se per a això si volen tenir els deures fets quan aquest moment arribi. 2019 serà l’any en què els smart speakers comencin un enlairament que es preveu imparable. El SEO de veu serà un dels aspectes clau en el marc de la revolució que s’acosta, doncs ha de reunir unes particularitats sense precedents. Una interfície intangible, la desaparició de les SERP (i, per tant, la lluita per colonitzar l’snippet zero) o la competència de les marques blanques de gegants com Amazon, són només algunes de les grans pedres que les empreses van a trobar al camí. En relació a aquest tema, hem publicat recentment un especial titulat «L’era de la veu: assistents virtuals i voice màrqueting«, et convidem a descarregar-lo de manera gratuïta si vols aprofundir en aquesta important tendència.

SEO per apps, un escenari poc conegut com indica la experta en posicionamiento web en barcelona

Una altra de les tendències SEO 2019 més importants és la que es refereix al posicionament ASO, és a dir, aquelles tasques de SEO que es realitzen per a aplicacions mòbils. Segons dades extretes de l’informe Global Mobile Consumer Survey, 2017, de Deloitte, els espanyols tenim una mitjana de 16 aplicacions instal·lades, sent WhatsApp, el correu electrònic, Facebook i Skype les més utilitzades. Al marge d’elles, els usuaris han d’escollir tan sols un grapat d’aplicacions més entre aquelles que responen a les seves necessitats i interessos. La memòria del telèfon no és infinita, i estar entre les més ben posicionades augmentarà les possibilitats que l’usuari ens faci un buit en el seu telèfon.

El posicionament de les aplicacions requereix d’un treball ardu. Cal tenir en compte que la majoria de les aplicacions es descobreixen en els canals de descàrrega, de manera que destacar aquí quan l’usuari realitza una recerca és fonamental. En el posicionament ASO influeixen factors com el nombre de descàrregues, que es trobi (i es mantingui) entre les tendències, l’experiència d’usuari (que determinarà el temps d’ús, la freqüència o les baixes), així com aquells factors del posicionament en cercadors, entre els quals s’han de contemplar les keywords, les qualificacions o el linkbuilding.

Televisió social per destacar en xarxes socials
La televisió social està en auge. No en va, és una de les tendències de social media 2019. Els continguts audiovisuals tenen una gran acceptació entre els usuaris del xarxes socials i, segons l’anteriorment esmentat informe de Deloitte, el 25% dels usuaris de smartphone veuen vídeo a través d’ xarxes socials com a mínim un cop al dia. La creació de continguts de vídeo per xarxes socials ens ajudarà a mantenir una audiència fidel i influirà molt en la imatge i recordatori de marca. El recent llançament d’Instagram Tv (IGTV) o la proposta cada vegada més sofisticada de Facebook Watch (amb la qual Facebook espera entrar en el terreny del vídeo on demand i competir amb gegants de l’audiovisual com Netflix o YouTube)

Facebook està fomentant que tercers desenvolupin continguts per les seves plataformes, tant si es tracta de professionals, usuaris o marques. I és aquí on entra en joc el SEO social. Allà on hi hagi un cercador, hi haurà unes SERP. Posicionar els nostres continguts de vídeo entre els primers resultats de les plataformes socials sembla lògic. De nou ens trobem que les visualitzacions són un indicador fonamental per a l’ascens dels vídeos en aquests rànquings, així com les reaccions, els compartits i, com no, les sempiternes paraules clau. Per això, no només influeix la qualitat del contingut, sinó que aquest sigui trobat fàcilment per l’usuari. El posicionament en aquestes plataformes de vídeo és una de les tendències SEO 2019 més importants per a aquelles empreses generadores de contingut audiovisual o que l’han integrat en la seva estratègia global.

SEO a Amazon
Una de les més importants tendències SEO 2019 serà el posicionament a Amazon. Més de la meitat dels consumidors busca els productes directament a Amazon, evitant els motors de cerca generalistes com Google. En Kanlli portem temps advertint de la importància del SEO a Amazon, ja que d’un bon posicionament dels productes en el motor del cercador dependrà la seva visibilitat i, per tant, que es generin vendes. Amb l’auge dels assistents virtuals de veu, amb Alexa i els smart speakers que l’integren, Tiro, al capdavant, estar ben posicionat en Amazon resultarà crucial per a les vendes, ja que en voice commerce es tendirà al resultat únic en un gran ventall de productes, sobretot aquells que entren en la categoria de béns d’alta rotació.

Fer SEO per a un gran marketplace no només se centra en l’optimització del contingut al voltant d’una o diverses keywords, també intervenen factors com les valoracions dels clients, comentaris, el volum i velocitat de les vendes, la qualitat de les imatges o el preu. En el cas d’Amazon, l’encarregat de determinar quins productes mostra al Buy box als clients és l’Algorisme A9. Per determinar el rang de producte, A9 contempla el CTR, la taxa de conversió, l’inventari, el processament de comandes, la política de preus o la salut del compte del venedor, entre d’altres aspectes. Per aprofundir més en el tema, us convidem a fer una ullada al nostre post «SEO a Amazon, guia definitiva per posicionar productes«.

Clústers de contingut
Els clústers de contingut tenen a veure amb els temes del nostre bloc o web, i amb l’organització de la informació, que ha d’estar agrupada al voltant d’un tema principal, que s’anomena pilar. Mentre que les keywords segueixen sent crucials, agrupar els continguts per temàtiques o categories crea una xarxa de vincles interns que afavoreix la navegació i la permanència de temps a la pàgina. Seria semblant a un link building intern en el qual, a través de temes afins o complementaris a cada un dels pilars principals, s’enriqueix l’experiència de navegació de l’usuari, al mateix temps que es facilita l’accés a informació relacionada amb el contingut que és objecte d’interès de l’usuari.

Cal tenir en compte que el grup de continguts que s’estableixi al voltant dels pilars respondran a un major long tail (per tractar-se d’aspectes més concrets o específics sobre un tema més general). A més, cada pilar s’ha de vincular a cadascuna de les pàgines del clúster i cada pàgina del clúster mitjançant la mateixa paraula clau híper vinculada, de manera que si un dels continguts funciona bé, tot el clúster rep un impuls. Tot i que aquesta pràctica no és nova, assenyalem els clústers de contingut com una de les tendències SEO 2019 donada la importància que està adquirint, ja que és la manera que tenen els motors de cerca per reconèixer-nos com experts dins d’una categoria, una mica que, sens dubte, afavorirà el posicionament.

 

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *