Inteligencia Artificial al Marketing digital

Principis bàsics del SEO semàntic: entre lingüística i estadística
Abans de seguir -i per entendre per què la semàntica té tanta importància en el funcionament actual dels algoritmes dels motors de cerca- és bo refrescar què és i què fa. Es pot definir semàntica com la branca de la lingüística que s’ocupa de l’estudi del significat en dos àmbits: l’estudi del significat de les paraules (semàntica del lèxic) i l’estudi de com les paraules s’uneixen per donar significat a la frase. La semàntica, en les seves múltiples formes, investiga la connexió entre expressions simbòliques i el que pretenen referir.

Pot semblar una cosa molt complex, però és més simple del que sembla: al cap ia la fi tots nosaltres, quan escrivim i busquem, sense adonar-nos, utilitzem una variabilitat lingüística que prové del nostre patrimoni cultural i es basa en l’ús, més o menys correcte i complex, de la nostra pròpia llengua i de les seves variants nacionals o regionals.

Per aquest motiu, si volem aconseguir un bon posicionament en els motors de cerca mitjançant el contingut dels nostres escrits, cal recordar sempre que hem d’escriure per a éssers humans, no per a cercadors. Qualsevol idioma no està compost solament de paraules, sinó que posseeix una gran complexitat gràcies a qüestions que van des de la mera expressió d’un concepte al que aquest terme connota en funció del context. En aquest sentit, tenen gran pes dues nocions lingüístiques bàsiques: polisèmia i ontologia lateral, així com dos termes provinents de l’estadística co-ocurrència i co-citacions. Vegem en què consisteix cada concepte, a grans trets:

polisèmia

Es tracta de la capacitat d’una paraula d’assumir diferents significats. Els exemples aquí són infinits, sobretot en idiomes que compten amb una gran diversitat de matisos gràcies a la seva elevada adopció en diferents països i regions del món, com ara l’espanyol i l’anglès. Això ho veiem ben representat a les pàgines de resultats per a la mateixa recerca en diferents països que parlen el mateix idioma. Per exemple, per a la recerca “comprar carros”, a Google Espanya apareixeran resultats relatius a carrets per nadó o de la compra, mentre que a Mèxic se’ns serviran resultats sobre cotxes.

ontologia lateral

Seu semàntic
Es tracta, en poques paraules, de la capacitat de descriure una entitat sense haver de anomenar-la, però proporcionant indicacions que permeten al nostre cervell entendre al que ens referim. Així, la intensió o connotació en lingüística fa referència a tots aquells conceptes associats a un terme concret, sent aquest últim l’extensió o denotació. Per exemple, la intensió seria “és un famós futbolista, juga al Reial Madrid, va guanyar l’últim Pilota d’Or i l’Eurocopa de 2016 amb la seva selecció nacional, Portugal”, mentre que l’extensió seria “Cristiano Ronaldo”.

La parella intensió – extensió és la base de l’ontologia lateral i cal entendre el seu funcionament per entendre el funcionament de molts algoritmes de Google i, de passada, per crear continguts que els tinguin en compte.

Co-ocurrència i co-citacions

A diferència dels anteriors, aquests dos termes de SEO semàntic no provenen de la disciplina lingüística sinó de l’estadística, i són fonamentals per a Google, ja que l’ajuden a trobar patrons d’ús en les recerques. Es pot definir la co-ocurrència com el nombre de vegades en què dos o més paraules són presents simultàniament en el mateix context. Estretament relacionada amb la co-ocurrència és el concepte de TF-IDF (acrònim en anglès de “freqüència de terme – freqüència inversa de document”), una mesura que indica la rellevància d’una paraula per a un document en una col·lecció en base al seu freqüència i el nombre de documents on apareix.
Estem, en canvi, davant d’una co-citació quan un contingut fa referència a un segon text i a un tercer i aquests dos últims estan relacionats entre ells a més de amb el primer (el contingut que els referència). Si una la pàgina A fa referència a les pàgines B i C, les pàgines B i C estan co-citades.

Termes relacionats semànticament per a Google

Google és capaç d’entendre la relació semàntica entre termes en un nombre cada vegada més gran de situacions, entre les quals hi ha les variacions en gènere masculí i femení, els canvis entre singular i plural, les diferents conjugacions dels verbs o la relació entre adjectius i substantius. Per això, ja no té sentit optimitzar de forma diferent pàgines amb termes que presenten diferències mínimes entre si; és més, en general el concepte “one keyword- one page” ja no és actual, sent millor optimitzar una pàgina voltant d’una sèrie de paraules que formen part de la mateixa entitat, connectades entre si a nivell semàntic.

Copywriting i SEO semàntic: com escriure per a posicionar amb continguts per a persones
A l’hora de crear continguts per tal que obtinguin el millor posicionament en un món dominat per algoritmes amb un fort component semàntic, cal tenir en compte que els cercadors s’estan centrant en les entitats i les seves relacions més que en les pròpies keywords . Per això, és ja necessari escriure pensant en la intenció i en els conceptes que hi ha darrere de les recerques.
En altres paraules: Google premia qui més satisfà la necessitat d’informació, entreteniment o formació. En aquest context, crear continguts tenint en compte el SEO semàntic requereix:

Estudiar el comportament dels usuaris davant d’una cerca.
Trobar patrons de cerca.
Estructurar el contingut al voltant d’aquests patrons, entenent la intenció de cerca.
En aquest nou entorn, les keywords o paraules clau segueixen sent molt importants; però no són suficients: cal anar més enllà. Un consell molt efectiu a l’hora d’escriure per al web és parar-se a pensar en general, però desenvolupar temes específics, aprofundint en els temes principals i en els secundaris. Per exemple, escric sobre X però sempre tenint en compte les relacions de X amb Y, Z, i aprofundeixo sobre X, però també abordo X.1, X.2 i X.3.

Seu semàntic
Abans de posar-se a escriure és important utilitzar núvols de paraules, o hubs de continguts, – siguin entitats i sub-entitats-, per a visualitzar les relacions entre les diferents paraules i, a partir d’aquí, estructurar el text en paràgrafs, mesurar la utilització d’unes keywords sobre altres, jugar amb sinònims … Importants eines com MOZ, SemRush o Sistrix permeten fàcilment crear aquests esquemes, encara que segueixen estant encara massa centrades en les paraules clau. Per això, han aparegut eines relacionades amb el SEO semàntic, com pugui ser LSI Graph.

Després del que s’ha exposat veiem que el SEO semàntic comporta certa complexitat, per la qual cosa és important comptar amb un equip especialitzat en posicionament web si es vol treure el màxim rendiment a la feina feta

Agencia seo barcelona mentedigital

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *