Diferencia entre SEO y SEM

Dins el màrqueting en cercadors, hi ha diferències significatives entre les estratègies de posicionament orgànic (SEO) i la gestió dels enllaços patrocinats en els motors de cerca, el que es coneix com SEM (Seach Engine Marketing).

Sovint, aquests dos conceptes són confosos pels usuaris, encara que en la pràctica el SEO i el SEM afecta diferents àrees dins de les pàgines de resultats dels cercadors.

Què és SEM?
El concepte de SEM (Seach Engine Marketing) es refereix a la promoció d’un lloc web en els cercadors mitjançant l’ús d’anuncis de pagament a través de plataformes com Google AdWords o Bing Ads. I en ocasions, s’amplia aquest concepte per referir-nos també a un altre tipus de publicitat mitjançant aquestes i altres plataformes de display i mitjans socials, on se sol pagar generalment en base als clics que ens generen els anuncis. Mitjançant aquesta estratègia l’objectiu és donar visibilitat immediata al nostre lloc web, ja que des que configurem les campanyes i pujamos per sortir, els nostres anuncis tenen la possibilitat d’aparèixer.

Què és SEO?
El concepte de SEO (Search Engine Optimization) es refereix a la feina d’optimització i d’augment de la popularitat d’un lloc web, amb l’objectiu que aquest lloc sigui rastrejable pels motors de cerca, indexat correctament i prou rellevant perquè algunes o moltes de les pàgines siguin mostrades en les primeres posicions dels cercadors per a determinades consultes de cerca dels usuaris.

Per tant, es tracta d’aconseguir aparèixer en els primers resultats (l’ideal és a la primera pàgina, i si pot ser, en les cinc primeres posicions) d’un cercador per a un conjunt de recerques que ens interessen, però sense haver de pagar un cost directe publicitari per cada visita, gràcies a que som molt rellevants i / o populars. I és que per donar resposta a una cerca, els diferents cercadors avaluen desenes o fins i tot centenars de senyals de tots els llocs web, per determinar quins són els que millor resposta donen a aquesta recerca, amb l’objectiu que els usuaris tinguin la millor experiència possible i trobin el que busquen ràpida i fàcilment.

Un lloc web correctament optimitzat per SEO té més possibilitats de posicionar-se en les primeres posicions dels resultats orgànics.

Dins del treball de posicionament SEO existeixen 2 grans conjunts de factors que podem optimitzar:

SEO ON-PAGE
Engloba totes aquelles accions que realitzem dins del nostre propi lloc web per optimitzar-lo de cara als cercadors. Per exemple, disposar d’URL amigables, reduir el temps de càrrega, donar un contingut original i rellevant, aportar a l’usuari seguretat i una bona experiència de navegació …

SEO OFF-PAGE
Engloba totes aquelles accions d’optimització que siven per augmentar la popularitat del nostre lloc web. Això s’aconsegueix principalment fent que altres llocs ens enllacin (cada lloc que ens enllaça ens està donant un vot de confiança, ia més en funció de la popularitat del lloc que ens enllaça, aquest enllaç té més o menys valor). Com s’aconsegueix això? Per exemple, mitjançant la publicació d’articles de convidat en altres blogs, donant-nos d’alta en directoris temàtics rellevants, distribuint contingut que es viralice per mitjans socials i llocs de tercers, publicant notes de premsa i, en definitiva, sent referents en línia al nostre temàtica o sector … Aquests senyals són factors externs, atès que no impliquen la realització de canvis tècnics al nostre web.

SEO i SEM, per tant, són dues estratègies o formes de treballar el posicionament en cercadors, totalment complementàries, i sent de fet molt recomanable en la majoria dels casos treballar totes dues de manera conjunta i coordinada.

Quina és la principal diferència entre SEO i SEM?
La principal diferència entre SEO i SEM és que amb una estratègia SEO no hem d’assumir un cost directe per cada visita, com si fem amb l’estratègia SEM. No obstant això, com veurem, això no vol dir que el SEO sigui sempre més barat de dur a terme o que no impliqui cap cost.

La combinació d’ambdues, SEO i SEM, resulta especialment atractiva de cara a obtenir millors resultats a curt, mitjà i llarg termini.

SEO vs SEM, Mètriques a tenir en compte segons la agencia seo barcelona mentedigital.es
Per establir les diferències SEO vs SEM, analitzarem els següents aspectes:

Nombre de paraules clau
SEO: nombre limitat de paraules clau.
SEM: nombre il·limitat de paraules clau.
Almenys, en principi.

Quan vam plantejar una estratègia SEO, el nombre de paraules clau amb les que podem treballar és limitat, ja que depèn de la quantitat de contingut i pàgines que té el nostre lloc web. L’habitual és treballar una paraula clau i les seves lleugeres variacions (singular i plural, amb i sense preposició, etc.) per cada pàgina. Si intentem treballar cada pàgina per diverses paraules clau, ens trobarem amb que al final aquesta pàgina no és realment rellevant per a cap d’elles. Això seria com tractar de treballar diferents temes en una sola pàgina, quan l’ideal és focalitzar-se en una única cosa per cada pàgina. És millor parlar molt sobre alguna cosa que parlar poc sobre moltes coses (a nivell d’una pàgina individual). Per tant, si el nostre portal té poques seccions de contingut, no tindrem massa opcions. Per contra, si anem desenvolupant noves seccions i continguts, ampliarem les nostres oportunitats de ser més rellevants amb el nostre SEO. Llevat que tinguem una botiga en línia, una molt bona opció és la d’incorporar un bloc al nostre lloc.

En el cas de la publicitat de pagament (SEM), com es tracta d’un sistema de licitacions, podem triar totes les paraules clau per a les que volem sortir, pagant, és clar, si rebem clics per elles. Això permet identificar aquelles keywords que porten trànsit qualificat i que ens generen conversions. Per tant, ens serveix tant per prospecció com per conversió. No obstant això, cal anar amb compte, ja que si pujamos per paraules clau poc rellevants, els cercadors ho detectaran i ens faran pagar un cost extra per sortir, dificultant-aparèixer o mostrant-nos menys vegades. A més, si pujamos per paraules clau molt àmplies correm el risc de rebre una gran quantitat de clics de baixa qualitat, que ens suposaran un cost elevat. Aquestes són les causes per les quals per a moltes recerques ningú s’anuncia.

Definir una estratègia SEO amb implicacions a curt, mitjà i llarg termini i executar-la requereix del treball d’un o diversos especialistes que coneguin perfectament aquesta tasca. Això inclou personal amb coneixements tècnics a nivell web per treballar aquells aspectes relacionats amb la tecnologia del nostre web (velocitat de càrrega, optimització d’etiquetes i codi HTML …) i personal especialitzat en la generació de contingut, és a dir, persones que sàpiguen escriure i comunicar. En moltes ocasions és difícil trobar una persona que sigui capaç de treballar amb eficàcia totes dues, pel que pot ser interessant disposar de dos perfils diferents (un més tècnic i un altre enfocat en la redacció i copy) o treballar amb una agència que doni el servei complet. En cas contrari, la nostra estratègia SEO pot coixejar.

En el cas de SEM, es requereix d’un professional que sàpiga com funcionen les principals plataformes de pagament en cercadors, especialment Google AdWords. Aquestes plataformes són cada vegada més complexes quan es coneix com funcionen realment, però ens donen moltes facilitats per muntar una campanya en pocs minuts, de manera que alhora és extremadament fàcil i ràpid crear una campanya que gasti tontament els nostres diners sense aconseguir tot just resultats . Tenint en compte que cada clic que ens facin ens suposarà un cost addicional al del propi professional, hem de tenir-ho en compte.

En qualsevol cas, tant per SEO com per SEM hem de tenir en ment que qui l’executi ha de ser un professional ben format en aquests àmbits, i millor si té experiència. El món online cada vegada és més competitiu i s’ha professionalitzat molt, de manera que si altres ho fan millor que nosaltres, ja sigui perquè tenen més experiència o més pressupost i recursos, és més probable que es posicionin millor. Per això, haurem de definir els nostres objectius de màrqueting basant-se amb qui competim, i ser raonables sobre el que podem aconseguir amb els nostres recursos.

SEO: els resultats s’obtenen, sobretot, a mig / llarg termini.
SEM: els resultats s’obtenen de forma gairebé immediata, i es poden perllongar tot el que vulguem en el temps.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *