Funcions de un consultor seo

Partim de la base que l’acompliment com a consultor o especialista SEO pot recaure tant en una persona com en un departament sencer, depenent de les característiques d’una agència o particulars. Per oferir-vos una definició completa del que s’entén com SEO (Search Engine Optimization), seria alguna cosa com el conjunt d’estratègies i tècniques que es desenvolupen per millorar la qualitat d’una pàgina web en funció dels criteris oferts pels cercadors per arribar a una major visibilitat de la mateixa, obtenir millors posicions en el rànquing de resultats i causar un major impacte i resposta dels usuaris (CTR).

Malgrat que es tracta d’una disciplina que porta diversos anys sent oferta com un servei fiable, és en l’actualitat quan més empreses digitals i negocis han vist la fiabilitat i els resultats positius d’una bona estratègia de SEO, i he d’incidir en bona , ja que cal tenir en compte molts factors, manejar eines i saber analitzar cada projecte de forma professional per, passat un temps, comprovar com el projecte creix. Per aquest motiu sempre sigui millor triar des del principi a professionals del sector del màrqueting en línia.

Com deia, el treball com SEO manager ha aconseguit un gran estatus dins de les professions digitals. Tant és així que és un dels 10 treballs més demandades per les empreses.

Molts us estareu preguntant, però cada domini nou que s’indexa cal treballar-lo de cara al SEO? Doncs si. Tard o d’hora si el que vols és destacar en el mercat i guanyar repercussió i aparèixer abans que el teu competència a Google, et va a ser cabdal posar en marxa aquest tipus de tècniques de posicionament orgàniques. I dic orgàniques per incidir que el SEO no és la panacea i que no ofereix resultats d’un dia per l’altre, però és aquest treball diari el que al final fa per millorar el rendiment i posició d’una pàgina en cercadors com Google.

Pel que sempre has de tenir en compte posar en marxa aquestes accions si vols aconseguir una repercussió o millorar els teus resultats en línia, tant si es tracta d’una web de marca personal, una pàgina corporativa o ecommerce que vol augmentar el nombre de comandes per aquesta via.

Ara bé, ¿però quines són realment les tasques que desenvolupa un consultor seo o professional del posicionament online? Un professional SEO, tant si està en agència com si actua com a freelance, porta un control i manté un ordre en les seves tasques de cara a l’estudi, anàlisi i posada en marxa d’estratègies que millorin el posicionament web de qualsevol projecte digital.

 

Cada projecte que entra nou per a un professional del màrqueting requereix d’emplenar una sèrie de punts per delimitar el seu estat de salut. A partir d’aquí caldrà determinar l’estratègia o la força de l’estratègia i les tècniques a desenvolupar i la seva planificació. No hem parlat en aquest post, però també cal valorar el pressupost i la quantitat d’hores de treball que estan assignades a aquesta partida pressupostària.

Deixant això una mica de costat, aquestes són algunes de les qüestions més importants que cal realitzar per determinar l’estat SEO d’una web. Entre elles tenir totes les analítiques disponibles: Analytics, Search Console …

També cal realitzar un estudi per comprovar la velocitat web i resposta del lloc, observar el seu índex de visibilitat, veure com està estructurada la web, la seva distribució, disseny web i UX, o els continguts.

 

Analitzar a la competència i el sector en què es troba el negoci que es va a treballar també és fonamental. Analitzar com es troba el sector, de quina manera treballa la competència, quin ús o paraules claus fan servir, com treballen els title i les metadescripciones, els seus continguts, què ofereixen diferent al que jo faig per estar millor posicionats. Totes aquestes qüestions són les que es entren a valorar en aquest apartat competitiu.

 

Dins d’una de les tasques principals de qualsevol SEO es troba l’estudi de keywords. Això fa referència a la selecció de les paraules o frases que més validesa se li vol donar per associar a les diferents pàgines del domini. En aquest sentit, convé fer una recerca exhaustiva de les paraules principals sobre les quals s’assenta el web (depenent del sector, si ven un tipus de producte, ofereix un servei, parla de temes particulars …). Per a això s’utilitzen una sèrie d’eines i programes com: Google Trends, planificador de paraules clau d’adwords, Keyword io, answer the public, ubbersuggest … aquestes són algunes de les principals eines per fer un bon keyword planning. D’acord amb la selecció d’aquestes keyword convindrà ordenar i utilitzar aquests termes per categoritzar el web, o sinònims per a l’estratègia de continguts.

 

 

Com estigui estructurada web també és funció de l’encarregat de les tasques de SEO. Sobretot a l’hora de crear una jerarquia ordenada i jugar amb les capçaleres. Això fa referència a com es mostra el web a Google. Ja que tindrà més valor un web amb un codi ben esquematitzat que posi les coses fàcils als robots del cercador, abans que una web descontrolada i amb poc sentit. Recordeu-vos de col·locar les capçaleres en ordre (h1, h2, h3 …) i utilitzar els termes clau i sinònims que creen amplitud de variables per augmentar el radi d’acció i la visibilitat web.

 

Tornem a incidir que ‘el contingut segueix sent el rei! És el que governa qualsevol estratègia de SEO perquè segueix sent de gran calat per donar aquest salt de qualitat. Diferenciem entre els continguts creats per dotar d’informació i millorar el posicionament de les paraules clau treballades de cada pàgina, i els continguts de l’estratègia de màrqueting de continguts. Si bé és cert, el SEO no té per definició d’encarregar al 100% de generar aquests textos, sí que hauria d’estar al corrent d’ells i corregir-los o revisar-perquè responguin al que es requereix en cada cas.

 

Dins del treball d’un especialista SEO es troba tant el enfocat a potenciar la web des de dins (On Page), com el que es realitza a través d’accions externes, (Off Page). Dins d’aquesta última, una sèrie d’estratègies que compten amb gran repercussió són les que tenen a veure amb la consecució d’enllaços de qualitat que dirigeixin i transfereixin autoritat a la web que es vol posicionar. Per a això existeixen diferents formes, però totes han d’anar orientades a trobar dominis de qualitat abans que quantitat de links.

 

Tot aquest treball cal mesurar-lo, quantificar-i monitoritzar-. Tasca que també recau en el departament SEO de l’agència, o al freelance SEO, que farà ús de les eines pròpies de Google, o qualsevol programa extern, normalment de pagament, per visualitzar com evoluciona la web, el tràfic orgànic, si varia l’índex de visibilitat i com repercuteixen les accions realitzades en benefici dels interessos del negoci digital.

Qualsevol SEO manager que es preï també té la funció de ser analista SEO. Cal analitzar aquests resultats obtinguts per veure si el treball s’està fent correctament. Comprovar que, veritablement, tot el que s’ha fet millora el posicionament, i també perquè és necessari comptar amb uns resums mensuals, bimensuals, trimestrals, o com s’hagi estipulat, però resums al cap ia la fi perquè el client estigui al corrent de tota la feina que s’ha anat realitzant.

 

Dins del rang dels professionals SEO, és possible distingir entre diversos perfils depenent de les funcions que realitzi en el seu dia a dia en cada projecte. Per a això anem a destacar alguns dels més importants i protagonistes:

 

És el que s’encarrega, bàsicament, de tot l’apartat d’estructura de codi d’una web, jerarquització de les pàgines, respostes de servidors i tot el que té a veure amb l’aspecte més tècnic de la modificació i reorientació d’una web a través de codi i llenguatge de programació. Algunes de les tasques se centren en controlar els plugings de posicionament, posar les etiquetes H correctament, fer canonical, redireccions, evitar errors 404, controlar els enllaços trencats, saber manejar htaccess i panell de control, establir correctament el mapa del … Es tracten d’accions enfocades a millorar el web des de dins.

 

Una altra de les variants és al professional de les estratègies de SEO que centra el seu treball en la generació de contingut de qualitat i execució d’estratègies com la de linkbuilding. Un desenvolupament de vital importància també per augmentar la notorietat del projecte base de l’ús de termes clau longtail, recerca de nínxols per enllaços, trucades a l’acció, o generació de textos per landing pages.

 

Dins d’aquest apartat també podem destacar un altre perfil més orientat a llegir les anàlisis i resultats. Ha de tenir un gran control d’eines com Analytics o motor de Console, identificar-ne mètriques, i tenir nocions d’altres programes com Sistrix, Semrush, Ahrefs, Majestic o similars que suposen una gran font d’informació per millorar.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *