El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

3 d'octubre de 2010
0 comentaris

Una proposta d’activitat sociolingüística amb alumnat d’ESO

Aquesta proposta didàctica que acompanya el text que us adjuntem, “L’educació indígena bilingüe”, pot ser útil per treballar amb alumnat d’ESO la importància que té que la llengua d’una comunitat lingüística sigui la llengua prioritària de l’escola.

També pot ser útil per demostrar als alumnes que cal, sempre, contrastar fonts d’informació.

ACTIVITAT L’EDUCACIÓ INDÍGENA BILINGÜE

A partir de la lectura i anàlisi del text “L’educació indígena bilingüe”, que trobareu en el document adjunt, feu el següent treball:

 

1.    Busqueu, en primer lloc, les paraules següents:

 

·         Llengües indígenes

·         Preservar

 

2.    Busqueu informació sobre el poble ashaninca:

·         Feu un resum de la informació que apareix en la wikipedia (versió en espanyol). Després compareu la versió en espanyol amb la versió portuguesa (la wikipédia).Què us crida l’atenció de les dues versions?

·         Busqueu, mitjançant el cercador d’imatges del google, imatges del poble ashaninca i escolliu-ne les tres que us semblin més representatives i exporta-les al treball.

·         A la web Mapes Vius, de Linguamón-Casa de les Llengües, elaboreu el mapa de la llengua ashaninca i exporteu-lo al treball que esteu elaborant.

·         Compareu la informació que apareix en aquesta web de la Casa de les Llengües amb la informació que heu trobat a wikipedia en espanyol i amb el mateix mapa que heu creat. Què és el que més us crida l’atenció?

 

3.    Resumiu cadascun dels 6 paràgrafs del text, amb una frase.

 

4.    Contesta les preguntes següents:

·         Quina és la feina dels professors que ensenyen en la llengua de la comunitat?

·         Per què són importants les classes en la llengua de la comunitat i per què no s’han de fer en portuguès?

·         Segons el mestre ashaninca, tothom hauria de saber portuguès a la seva comunitat? Quina comparació fa per reforçar la seva opinió?

·         De què depèn el futur d’una llengua?

·         Per què són importants els ancians en l’educació en llengua pròpia?

 

 

5.    Quina és la idea principal que s’exposa en el text?

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!