El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

21 de març de 2009
0 comentaris

Mosaic

En la línia seguida aquests anys pel Departament d’Educació, des del Servei d’Immersió i Ús de la Llengua es continua impulsant (fins que l’economia ho permeti) l’edició de materials didàctics en llengua catalana per a alumnat nouvingut. El llibre Mosaic continua la línia engegada amb la publicació d’Accents, és a dir, la col·laboració entre l’editorial Castellnou, l’Associació Lectura Fàcil i el propi Departament d’Educació; i, a part de les característiques del material, que comentarem en el text d’aquest apunt, crec que cal destacar especialment el fet que, en la versió oral que acompanya el llibre, hi trobareu en un dels CD la versió central de l’estandàrd i en l’altre la versió nord-occidental, ja que, en aquest cas, el Departament d’Educació aposta clarament perquè el model de llengua que aprenguin els alumnes nouvinguts (així com quan es produeix el procés d’aprenentatge precoç de la llengua) sigui el més proper possible al model de llengua de l’entorn de l’alumnat. Una decisió clara de respecte, de valoració, de saber respectar la propi diversitat (amb costos molt i molt baixos).

El perquè d’aquesta edició?

Una de les necessitats que s’ha detectat per atendre a l’alumnat nouvingut és disposar de textos amb un nivell de llengua assequible a les seves competències. En aquesta línia, fins al moment s’han publicat una quantitat considerable de títols, bàsicament de textos narratius.

Amb la intenció d’ampliar el ventall d’aquestes publicacions i proporcionar textos de tipologia textual diversa, s’ha publicat el llibre Mosaic de Castellnou Edicions, elaborat en col·laboració amb el Departament d’Educació. És un volum que inclou textos argumentatius, conversacionals, descriptius, expositius, instructius, narratius, poètics, predictius i d’ús social.

 

L’objectiu és proporcionar un recurs per a l’aprenentatge inicial del català que permeti diversificar les activitats didàctiques relacionades amb la lectura a partir de textos de característiques diverses i que no són fàcils de trobar amb un llenguatge accessible per a nous lectors.

 

Es presenten textos que reprodueixen, simplificats, tant el contingut com la forma en què es presenten habitualment, de manera que l’aprenent pugui desenvolupar les seves competències comunicatives en contextos propers a la vida real. Són adequats per a primària, secundària i d’altres col·lectius que s’iniciïn en l’aprenentatge del català.

 

Per a cada un dels textos es presenta una proposta d’activitats, que fa especial èmfasi en l’observació de les característiques textuals, tenint en compte que la comprensió dels textos depèn, en part, de les estratègies interpretatives que aplica el lector i que aquestes estratègies són diferents en funció de les característiques del text. S’ha previst també una guia didàctica complementària, que es publicarà pròximament.
 

El llibre va acompanyat de dos CD amb l’enregistrament dels textos en dues versions, que corresponen a les variants central  i nord-occidental de l’estàndard.


[1] Diverses autores: Mosaic. Lectura Fàcil. Castellnou Edicions: Barcelona, 2009.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!