El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

21 de novembre de 2014
0 comentaris

Cronologia de l’ensenyament del català i en català/2. Els anys del franquisme. La lenta represa del català

Triadú

Joan Triadú (1921-2010) fou professor i director de la Institució Cultural del CICF

Final dels 40 i dècada dels 50. Incorporació de l’ensenyament del català en algunes escoles de forma clandestina. Classes de català i en català a la Institució Cultural del CICF (Centre d’Influència Catòlica Femenina), creada el 1950.

Virtèlia

Una llarga postguerra.  S’expandí molt a poc a poc per tot Catalunya un moviment de renovació pedagògica, suma de la tradició escolar catalana, el moviment catòlic català i liberal, i el desenvolupament dels partits oposats al règim. Formaren part d’aquest moviment les escoles Virtèlia, Nausica i Betània (1941), Andersen (1946), de la Molina (1950), Laietània (1953), Sant Gregori (1955), Talitha (1956), Santa Anna, Costa i Llobera (1953), Thau (1963) i Ton i Guida (1963).

 

Ômnium clausurat

La Comissió Delegada d’Ensenyament, que el 1968 es transformà en la DEC,  neix quan Òmnium Cultural és a punt de ser clausurada (1963-1967)

Dècada dels 60. Sorgeixen iniciatives organitzades per superar la depauperació i l’alienació en què es trobava l’escola catalana. Tot i que amb enfocaments diferents, Òmnium Cultural, amb la Comissió Delegada d’Ensenyament (1962) transformada posteriorment en Delegació d’Ensenyament de Català  (1968), i l’Escola de Mestres Rosa Sensat (1965) varen significar una fita molt important per a la recuperació d’una educació arrelada al país. Ambdues entitats tenien dos objectius comuns:

1. Els alumnes no havien de ser separats a l’educació per raons de llengua.

2. Tots els infants havien d’assolir el coneixement del català i del castellà en acabar els estudis obligatoris.

 

Rosa Sensat

Escola d’estiu de 1968, organitzada per l’Escola de Mestres Rosa Sensat, l’ànima de la qual fou Marta Mata (1926-2006)

 Pel que fa a la llengua, l’Escola de Mestres Rosa Sensat proposa un bilingüisme escolar: cada infant ha de ser educat i ensenyat en la seva llengua familiar i a la mateixa classe. De fet, era una continuïtat amb el que s’havia establert en temps de la República.

Formació de mestres

Examen per a futurs mestres de català. El mateix 1961 es crea, mitjançant un acord entre Òmnium i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, la Junta Assessora per als Estudis de Català (JAEC), per tal d’avaluar els futurs professors de llengua mitjançant exàmens i el lliurament dels corresponents certificats, que s’expediren per a dos graus: elemental i mitjà. Al cap tan sols de dos anys d’existència, la JAEC havia diplomat setanta-set professors, que van exercir per tot el Principat.

 

En canvi, la DEC d’Òmnium Cultural presentava una proposta diferenciada: l’escola catalana havia de ser en llengua i continguts catalans per a tots els alumnes, independentment de la llengua familiar.

 

Català a l'escola

1969. Aprofitant l’Any Fabra (celebrat el 1968), es fa la campanya “Català a l’escola”, organitzada per Òmnium Cultural. S’engega coincidint amb la discussió del projecte de Ley General de Educación –aprovada el 1970– i té com a objectiu incloure l’ensenyament de la llengua catalana als centres
docents públics i privats de tot el territori català.

Ley general de educación

1970. Tot i l’èxit de la campanya, la Ley General de Educación (LGE) no va recollir les reclamacions de Català a l’escola. La nova normativa va obrir, però,un període de tolerància, amb l’article 1.3 que parla de la incorporación de las peculiaridades regionales i del cultivo de las lenguas nativas. Així, va acabar amb la prohibició total de l’ensenyament del català a les escoles que imposaven les lleis vigents.

 

Joaquim Arenas

Joaquim Arenas, primer des de la societat civil i després des de l’Administració catalana (1978-2003), on fou cap del Servei d’Ensenyament del Català, ha estat un dels principals impulsors d’un model d’escola en què el català és la llengua vehicular per a tothom, amb l’aplicació de la immersió lingüística on calia.

 

1972. El nombre de classes de català anava creixent. Maria Lluïsa Coromines i Joaquim Arenas aplicarien un pla experimental a Santa Coloma de Gramenet, que va assolir la fita, el primer any, de 4.500 alumnes. Gràcies a les classes d’Òmnium Cultural, a tot el Principat eren més de 10.000 els alumnes que aprenien la llengua.

Català a l'escola

Portada del Cavall Fort 185 (any 1970), que reprodueix un cartell que Cesc havia fet per a la campanya Català a l’escola

Curs 1975-1976.  El curs en què mor el dictador, la DEC va fer classes de català a 360 escoles, de més de 22 poblacions, amb una participació de 95.904 alumnes, 456 professors i un cost anual de 41.203.000 pessetes d’aleshores, que subvencionaven Òmnium Cultural –un 59% del total–, els ajuntaments –un 32%–, les escoles, alumnes i pares –un 7%– i altres entitats –un 1%.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!