Us oferim en aquest apunt una proposta d’activitat per a alumnat de 4t d’ESO que ens permet treballar un dels continguts de la dimensió plurilingüe i intercultural del currículum: la conscienciació de la vida, mort i la revitalitzacíó de les llengües al món.
L’activitat permet desenvolupar tres competències bàsiques: la competència comunicativa lingüística, el tractament de la informació i competència digital (ambdues competències transversals) i la competència social i ciutadana (una de les competències específiques centrades a conviure i habitar el món).
Nota: a la imatge, parlant darrera de la llengua bo, a l’Índia.
Activitats inicials:
1. Entreu a la pàgina de l’ONG Survival i llegiu la notícia sobre la parlant darrera de la llengua bo (escolteu també una cançó en aquesta llengua). Resumiu-la.
2. Entreu a la pàgina web del diari Avui i llegiu aquesta notícia sobre els centenars d’idiomes que estan desapareixent. ). Resumiu-la.
3. Llegiu aquesta informació sobre el parlant darrer de la llengua miquelém. ). Resumiu-la.
4. Llegiu aquesta altra informació sobre una llengua que s’acaba d’extingir a Alaska. ). Resumiu-la.
5. Busqueu informació sobre Tuone Udaina (també conegut amb el nom italianitzat d’Antonio Udina). De quina llengua fou el parlant darrer? On es parlava? A quina família lingüística pertanyia?
6. Llegiu aquestes reflexions sobre què significa la mort d’una llengua. ). Resumiu-les.
7. Llegiu aquest conte i després contesteu les preguntes que hi ha al final de l’apunt on l’heu trobat.
8. Busqueu altres informacions a la xarxa sobre la mort de les llengües i sobre els parlants darrers d’una llengua.
Després d’haver fet aquestes activitats, feu un article d’opinió per a una publicació d’abast local (a l’estil Capgròs de Mataró: podeu consultar l’apartat Opinió), en el qual exposeu la vostra opinió sobre la importància del manteniment d’una llengua i sobre com s’ha de sentir una persona que sigui el parlant darrer d’una llengua: 200 paraules.
El millor dels articles l’enviarem a la revista Capgròs per tal que, si el creuen adient, es pugui publicar a l’apartat Opinió).
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!