La vida com a obra d’art

Tota la creació cervantina i d’una manera molt singular al Quixot, ens porta a pensar la vida com a obra d’Art, anticipació i possibilitat oberta sense limitacions; alliberament dels assetjaments, determinacions, definicions, coves, presons, termes i fronteres infranquejables per a la voluntat i el pensament. Sorgeix vibrant el tema quixotesc, vital de l’horitzó obert, flexible i creixent, concret i en ardent difusió. Temps de creació, de projectes, d’imaginació, de reobrir la tanca de la història amb una nova oportunitat; això és sempre el temps: oportunitat, moment, assaigs reversible, creació de noves formes de viure…, art.

Com diu el cervantista J.B. Avalle-Arce:

Don Quijote de la Mancha fue un hombre que erigió a su imaginación en credo, fue un hombre que hizo de la ficción la razón de su vida, fue un hombre, en fin, con cuya vida se urdió la primera novela moderna y la más grande de todos los tiempos. […] elevó su vida al nivel del arte, con gesto de olímpico desdén hacia la prosaica realidad, y a pesar de que esta realidad le abrumaba las costillas. Al impulsarle hacia dicha superación, su creador reveló para siempre esa taracea tenue y delicada que forma, de manera casi paradójica, la mezcla inextricable de realidad y ficción que llamamos vida.

[…] Con arte maravilloso Cervantes nos presenta al protagonista del Quijote sin el determinismo milenario de sangre, familia y tradiciones. Está en estado adánico, el estado óptimo para inventarse su proyecto de vida. Y desde el momento de su autobautismo Don Quijote de la Mancha ha decidido, en forma implícita al menos, hacer de su vida una obra de arte.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General, Quixot i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*