Diletant i dissonant

El bloc de Pere Torres

8 d'octubre de 2018
0 comentaris

Una preocupació voluble pels llocs de treball

El Parlament europeu ha urgit els governs a accelerar la transició cap a vehicles més nets.[1] Les setmanes prèvies a aquest pronunciament, els lobis de la indústria automobilística es van activar de manera inusitada per tal d’impedir-lo o, si més no, atenuar-lo.

Van treure la pols d’un conegut argument: els llocs de treball. Fabricar cotxes elèctrics en comptes dels actuals amb combustió interna requerirà menys treballadors i, per tant, aquesta aposta ambientalista de la Unió Europea pot perjudicar les regions amb plantes de fabricació de cotxes o furgonetes.[2]

Espantar amb la pèrdua de llocs de treball és un clàssic de les estratègies que volen frenar les polítiques ambientals. En aquest cas concret, escau qualificar-la d’especialment hipòcrita. Amb dades referides a Espanya, les indústries automobilístiques han perdut 7.000 llocs de treball els últims quinze anys. Si hi afegim els sectors auxiliars, s’acosten als 50.000. S’ha de buscar la causa principal en els processos d’automatització i robotització.[3]

Per què s’apel·la als llocs de treball en un cas i no en l’altre? Inevitablement, manen els dividends. Com que la digitalització de les empreses augmenta la productivitat amb la reducció dels costos laborals, la millora s’injecta directament als beneficis. Com que la mitigació de les emissions obliga a invertir en la reforma dels processos productius i els guanys per als accionistes no són clars, aleshores aflora curiosament aquesta preocupació per l’hipotètic perjudici als treballadors.

No obstant això, la responsabilitat social opera en sentit contrari: vetllar perquè la digitalització generi nous llocs de treball i vetllar perquè l’economia productiva no ens faci vulnerables a les catàstrofes ambientals.

[1] European Parliament (2018) Parliament pushes for cleaner cars on EU roads by 2030. Press release, 3 d’octubre.

[2] ACEA (2018) CO2 targets for cars and vans: auto industry urges MEPs to consider high stakes of plenary vote. Press release, 1 d’octubre.

[3] Álvarez, Dolors (2018) L’automoció espanyola ha perdut 49.000 treballadors els últims 15 anys. La Vanguardia, 2 d’abril.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!