Ja he sostingut en altres escrits que potser faríem bé de centrar inicialment els nostres esforços en pro del medi ambient a identificar les mesures més eficaces i a garantir l’èxit de la seva aplicació. Un recent estudi de la Universitat d’Alcalá de Henares, publicat el mes de juny passat a la revista Atmospheric Environment, m’aporta arguments addicionals.
Els investigadors qualifiquen de supercontaminadors (superpolluters) aquells vehicles que fan moltes més emissions que els altres. Solen ser camions i autobusos vells que ranquegen a les pujades i estosseguen, sovint, amb un fum fosc i dens. Segons el treball de camp efectuat a la ciutat de Madrid, si aquests vehicles fossin retirats de la circulació, la contaminació de certs tipus de partícules que malegen l’aire urbà i són font de malalties respiratòries es reduiria entre un 25 i un 50%.
En nombre, no són pas tants vehicles. Una part, a més, són de propietat pública. Per tant, fer-los fora de carrers i carreteres no sembla una tasca gaire difícil –sobretot, si s’apliquen instruments econòmics per a afavorir-ne la substitució. La compensació, a més a més, és enorme perquè la disminució de la contaminació és palpable.
En gairebé tots els camps de la problemàtica ambiental podríem trobar exemples semblants: mesures simples que fan avançar un pas enorme cap a la solució ansiada. I, en gairebé tots els camps passa el mateix, multipliquem les mesures proposades i dispersem els esforços fins a fer-los, per aquesta raó, menys eficaços.
[Ampliació. Per a aquells amb més interès tècnic en aquesta reflexió, apunto que les partícules a què es refereix l’estudi són, d’una banda, les partícules ultrafines –d’un diàmetre inferior a 100 nanòmetres– i, de l’altra, els hidrocarburs aromàtics policíclics que s’hi solen adsorbir. En el primer cas, la retirada dels supercontaminants suposa una disminució del 25% de la seva superfície activa total, és a dir, la superfície que interactua amb l’entorn i causa els seus efectes. En el segon cas, la reducció és del 48%.]
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Acabo de passar la ITV d’un antic Corsa, i s’han posat molt durs amb el tema contaminació. M’ha calgut reajustar el motor, canviar no se què, i posar-hi un liquid recomenat pel mecànic. Sense fer tot això no em donaven la ITV com aprovada i hagués tingut que llençar el cotxe.
Vull creure que fan el mateix amb camions i busos. I si no es així, m’agradaria saber perquè.