Diletant i dissonant

El bloc de Pere Torres

8 de novembre de 2008
1 comentari

Comencem pels supercontaminadors

Ja he sostingut en altres escrits que potser faríem bé de centrar inicialment els nostres esforços en pro del medi ambient a identificar les mesures més eficaces i a garantir l’èxit de la seva aplicació. Un recent estudi de la Universitat d’Alcalá de Henares, publicat el mes de juny passat a la revista Atmospheric Environment, m’aporta arguments addicionals.

Els investigadors qualifiquen de supercontaminadors (superpolluters) aquells vehicles que fan moltes més emissions que els altres. Solen ser camions i autobusos vells que ranquegen a les pujades i estosseguen, sovint, amb un fum fosc i dens. Segons el treball de camp efectuat a la ciutat de Madrid, si aquests vehicles fossin retirats de la circulació, la contaminació de certs tipus de partícules que malegen l’aire urbà i són font de malalties respiratòries es reduiria entre un 25 i un 50%.

En nombre, no són pas tants vehicles. Una part, a més, són de propietat pública. Per tant, fer-los fora de carrers i carreteres no sembla una tasca gaire difícil –sobretot, si s’apliquen instruments econòmics per a afavorir-ne la substitució. La compensació, a més a més, és enorme perquè la disminució de la contaminació és palpable.

En gairebé tots els camps de la problemàtica ambiental podríem trobar exemples semblants: mesures simples que fan avançar un pas enorme cap a la solució ansiada. I, en gairebé tots els camps passa el mateix, multipliquem les mesures proposades i dispersem els esforços fins a fer-los, per aquesta raó, menys eficaços.

 

[Ampliació. Per a aquells amb més interès tècnic en aquesta reflexió, apunto que les partícules a què es refereix l’estudi són, d’una banda, les partícules ultrafines –d’un diàmetre inferior a 100 nanòmetres– i, de l’altra, els hidrocarburs aromàtics policíclics que s’hi solen adsorbir. En el primer cas, la retirada dels supercontaminants suposa una disminució del 25% de la seva superfície activa total, és a dir, la superfície que interactua amb l’entorn i causa els seus efectes. En el segon cas, la reducció és del 48%.]

  1. Acabo de passar la ITV d’un antic Corsa, i s’han posat molt durs amb el tema contaminació. M’ha calgut reajustar el motor, canviar no se què, i posar-hi un liquid recomenat pel mecànic. Sense fer tot això no em donaven la ITV com aprovada i hagués tingut que llençar el cotxe.
    Vull creure que fan el mateix amb camions i busos. I si no es així, m’agradaria saber perquè. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!