Pere Meroño

Diari d'un eurocomunista del #PSUC

24 de gener de 2010
0 comentaris

FOTOPRES 09

El certamen organitzat per l’Obra Social de la primera entitat d’estalvi del nostre país, va néixer a primeries dels anys 80 en un moment de canvi en les tecnologies de la informació. I un any més, un cop més, ens ofereix extraordinàries mostres del bo i millor del fotoperiodisme i la divulgació sobre conflictes, malures i malvestats de tota mena, tot sacsejant consciències i fent arribar a la gent situacions, i perspectives i formes de mirar, poc o molt tractades en els mitjans (…)

 

Enguany, són 9 els i les periodistes guardonats

 

. Emilio Morenatti: Violència de gènere al Pakistan

 

Amb instantànies enormement colpidores de la violència contra les dones, en una societat infestada de masclisme i on la dona és maltractada i agredida a pleret. Les deformacions físiques i psíquiques que els hi són causades resulten, vistes com les veiem, esfereïdores.

 

. Walter Astrada: Violència postelectoral a Kenya

 

Conteses electorals en països on la tribalitat, el fuig que jo m’hi poso, tenen conseqüències letals, de violència intensa, amb assassinats massius i voluntat d’eradicar l’altra ètnia perdedora. Els resultats són normalment discutits amb les armes a les mans.

 

. Alfonso Moral. El Líban, entre mar i foc

 

Un país esqueixat, antiga Suïssa de l’Orient pròxim. Ara a mercè de conflictes interètnics, religiosos, polítics (i sota la influència determinant de grans germans que la utilitzen i se’n serveixen –Síria, Israel). Amb famílies polítiques que dominen per zones i la força emergent, aclaparadora, d’Hesbol.lah, una mena de Hamàs libanès. Les fotografies ens mostren la petja del conflicte latent o viu en la pell de la seva capital Beirut (per cert, i com a complement a la visió fotogràfica, dues recomanacions per estar al dia sobre el Líban: les cròniques a LA VANGUARDIA del seu corresponsal Tomàs Alcoverro, i la lectura de les novel·les i obres d’Elias Khoury, segurament el més important escriptor d’aquell país, i membre d’Al Fatah.

 

. Mikel Aristregi. -40ºC / 96ºc

 

Fotografies en un país de temperatures extremes, de vides entotsoles, en flagrant decadència.

 

. Jo Expósito. Hostes de Déu

 

. Aleix Plademunt. Dubailand

 

Força suggestiva mostra d’instantànies de Dubai, bo i mostrant-nos una realitat estranya, amb tocs de Disneylandia, un món irreal de riquesa i alienació, un xic depassat, kirsch fins i tot.

 

. Marta Ramoneda. Khusra. Transgènere al Pakistan

 

Tenen aquell apel·latiu de Khusra els transvestits pakistanesos. Una realitat poc coneguda fora, popular al país, que sociològicament mostra trets d’un gran interès en diversos sentits.

 

. Lurdes R. Basolí. Caracas. La Sucursal del Cel

 

La pobresa. La marginació. En importants àrees urbanes d’aquell país que, temps a venir, fou una mena de Suïssa, també, però a l’Amèrica Llatina i la riquesa de la qual fou dilapidada per una burgesia rapinyaire que fou derrotada pels sectors populars que ara governen. I, on, segons que resen les instantànies, hi queda molta feina a fer en termes de justícia social, d’equilibri, de redistribució de la riquesa, i on el president Chávez realitza una feina enormement necessària, amb fruits ben visibles, tot encapçalant una revolució democràtica, nacionalista i de caràcter socialdemòcrata ben profitosa.

 

. Fosi Vegue. Grans èxits

 

Una sala de festes abans important, ara representativa d’un món que hi ha passat avall. Antics luxes, decoracions pletòriques i coloristes, cossos danone, avui, pura decadència, desolació, caducitat. La fotografia, una volta més, explora l’ànima humana i ens ensenya a llegir la realitat.

 

. FOTOPRES 09. Fins el 21 de febrer de 2010. CaixaFòrum Barcelona.

 

Josep Pallach 1920/1977
 

CAT ’06  La nit dels somriures glaçats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!