El bloc de Pere Macias

Esbossos per a la construcció d’una Catalunya rica i plena

16 de juliol de 2012
General
1 comentari

Spanair cau: la lluita continua

Aquests dies s’està parlant molt de la fallida de SPANAIR. Als aeroports, al carrer, a les ràdios i televisions… I s’escriu molt entorn la qüestió, als mitjans convencionals i on-line i a les xarxes socials. Totes les opinions són legítimes, però no tot el que s’expressa mereix el mateix crèdit. Les habituals filipiques anti-catalanistes de la Brunete mediàtica i l’estultícia d’algunes piulades rivalitzen a veure qui crucifica més alt en Ferran Soriano i els governs de la Generalitat i d’altres institucions catalanes. Sóc dels qui no m’agrada respondre la insídia i la desqualificació barata. En canvi, crec que val la pena aportar un xic de rigor a la controvèrsia: algunes xifres ens poden ajudar a centrar els raonaments.

Les primeres dades, que resulten molt espectaculars, són les que reflecteixen l’extraordinària sacsejada del sector, durant la passada dècada. Segons dades d’AENA, la companyia IBERIA tenia el 2001 un tràfic del 46,31% del total a l’aeroport del Prat. Deu anys després, el 2011, només va representar el 4,21%. Havia pres la determinació d’abandonar Barcelona, amb l’excepció del rendibilíssim Pont Aeri. El seu buit l’han ocupat sobretot les companyies de baix cost, amb RYANAIR que supera ja el 10% i EASY JET, amb prop del 8%. També SPANAIR havia progressat significativament aquests tres darrers anys, passant del 9% del 2001 al 13% del darrer exercici. I la companyia capdavantera esdevenia VUELING –empresa catalana amb un 45% de capital d’IBERIA– que supera el 23% del tràfic total. Pocs mercats experimenten uns canvis tant radicals en una sola dècada!
 
Però l’estadística que resulta més clarificadora es la referent al nombre de passatgers amb origen o destinació a l’aeroport. Aquesta dada compta el passatge que inicia o acaba el seu trajecte a l’aeroport de referència. És una bona mesura de la capacitat potencial d’atracció d’una instal·lació aeronàutica. S’obté restant al nombre total de passatgers, els qui han efectuat una connexió en l’aeroport. En aquesta estadística, l’aeroport del Prat ocupa la quarta plaça a Europa, a molt poca distància del tercer que és Barajas i després de Londres i de París. O sigui que Barcelona és una plaça extraordinàriament atractiva i té moltes possibilitats per poc que s’hi aposti. Per entendre’s, val la pena aprofitar aquesta potencialitat per bastir projectes empresarials ambiciosos. Per molts motius, el de SPANAIR no ha aconseguit surar. I cal resseguir tot el procés per analitzar els factors que han provocat la fallida del projecte. Però Barcelona no pot abandonar les línies estratègiques en què es basava aquell projecte. L’ambició dels plantejaments, ara menys que mai, es pot rebaixar. La lluita per la connectivitat intercontinental de l’aeroport del Prat ha de continuar essent l’objectiu prioritari i ni la societat catalana ni les nostres institucions poden ni renunciar ni abaixar la guàrdia. I, finalment, cal dir-ho ben alt i fort perquè tothom es doni per assabentat!
  1. Masa postań frapuje się, co istnieje substratem płynu / kartridży, jaki użytkują elektroniczne skręty (e-papierosy). Pierwszą substancją stanowi glikol propylenowy. Jest owo organiczny kompozyt chemiczny z grupy katalog stron trunków. bezzapachowa, tłusta ciecz, o słodkawym smaku. Związek nie egzystuje toksyczny, a za sprawą osobistym aspektom stanowi w szerokim zakresie użytkowany w przemyśle chemicznym. Zastaniemy go w jadłu, syropach na kaszlanie, i nawet paście do zębisk bądź w wielu przypadkach płynie do płukania ust. Na wyrobach jadalnych moderowany katalog stron stanowi znaczony jak E1150. Glikol propylenowy nie widnieje w rejestrze surowców niepewnych w tej chwili obowiązującym w Polsce. Pozostałe składniki owo m.in. dodatki smakowe, niekiedy gliceryna dodatkowo niewątpliwie nikotyna,która nie zalega w wszelkiej klasy kartridża – możemy nabywać ciecze jej porwane. W większości wypadków jednorazowy płyn zawiera od chwili 6 do 36 mg nikotyny na ml. Elektroniczne papierosy (e-papierosy) możemy kupić dodatkowo z wielorakimi smakami.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!