El bloc de Pere Macias

Esbossos per a la construcció d’una Catalunya rica i plena

16 de juliol de 2012
Sense categoria
0 comentaris

Rodalies: cal un pla d’actuacions urgent

El traspàs dels serveis de Rodalies i de Regionals a la Generalitat no és cap prodigi de transferència, però si s’hagués actuat amb lleialtat institucional complint la lletra dels acords i sobretot invertint allò acordat per a posar al dia la xarxa, la situació no seria la que és amb un mal servei generalitzat i massa accidents.

 

La única capacitat de la Generalitat consisteix en signar un contracte programa amb Renfe que és qui ha de prestar els serveis de transport. La xarxa es competència de l’empresa pública estatal ADIF que es qui ha de tenir en perfecte estat de revista la via, la catenària i el sistema de senyalització i control. Aquesta empresa ha realitzat grans inversions a les rodalies de Madrid, instal·lant el mes modern sistema de regulació de tràfic ferroviari, el ERMTS. A Barcelona, amb una xarxa mes propera a la saturació no hi ha maneres que implementin el sistema, tot i que el cost de la inversió es prou assequible: menys de cinquanta milions d’euros, una quarta part de la darrera licitació d’un nou tram de línia d’alta velocitat a Galícia. Qualsevol administració responsable no trigaria ni un dia a endegar aquesta actuació…

Però també l’ empresa operadora Renfe té la seva responsabilitat. Les tant sovintejades averies dels combois tenen la seva causa en l’envelliment del parc de trens i el mes que deficient manteniment. Tampoc sembla exemplar la tasca de direcció de l’empresa i el seu poc interès per a assolir nivells raonables de qualitat de servei. Hom té la sensació que l’empresa juga a un abandonament progressiu dels serveis a Catalunya.

Davant d’aquesta situació cal reclamar al nou equip ministerial la lleialtat institucional que el govern sortint no va tenir. Cal exigir la immediata aplicació d’un Pla d’Actuacions urgents que resolgui tant les deficiències de la xarxa com la organització de l’operació dels serveis. I cal caminar cap a un nou model en el que aquella transferència singular – un traspàs de rodalies sense trens ni estacions ni vies – esdevingui un complert traspàs de responsabilitats.

El transport públic es un servei essencial i forma part del nucli dur d’allò que anomenem estat del benestar. Per tant no resulta admissible la política de desídia i d’abandonament que hi ha hagut fins ara. La nova ministra te el repte de rectificar de dalt a baix i tornar la confiança als usuaris de les nostres Rodalies. Li exigirem amb tota fermesa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!