Núvol vermell

El blog d'Oriol Soler

TDT i IP

El dia després que em van dir com quedava l?adjudicació de les llicencies de TDT a la que ens vam presentar amb Òmnium (vam perdre, per cert), volava amb Lufthansa cap a Hong Kong. Tots els vols intercontinentals de la companyia alemanya tenen wifi i pots anar a 12.000 metres d?alçada veient la BBC World o l?entrevista a en Salvador Cardús a VilawebTV…

Doncs això. Que Lufthansa te wifi i realment és corprenedor. Parlar per telèfon amb l?Skype, mirar la Bbc a pantalla sencera, riure de nou amb els millors moments del Polonia, ai el Polonia com s?enyora quan s?està fora…, van fer que les 14 hores passessin en un ai.

I clar, veient com el wifi s?està implantant a tantíssima velocitat als racons més impensats (per exemple a Xina tots els Starbucks tenen wifi gratuït), un s?acaba creient la profecia aquella d?en Partal que la televisió IP s?implantarà a moltíssima velocitat.

Vol dir això que tots podrem fer televisió? Doncs fer-ne si. Que ens vegi algú ja serà més difícil i que sigui la majoria de la població serà quasi impossible. Ara, i això és autènticament revolucionari, fer televisió ja no tindrà res a veure amb llicències sinó amb la capacitat d?acumular valor prescriptiu. O sigui qui tingui millors continguts, qui tingui millors marques (Disney, National Geographic o, perque no, Vilaweb, Sapiens, Altaïr, Descobrir…)  i qui tingui capital per invertir en marqueting guanyarà aquesta batalla.

I aquest és el camí que hem de seguir a Cultura03 si realment volem tenir algun paper en el context de la indústria cultural del futur: Acumular continguts (optimitzats per tots els canals, ben innovadors, ben acabats, locals, globals), crear (o comprar) marques que siguin la base que garanteixin una audiència i, també és clar, acumular capital per cridar al públic.

 

Amb el sector editorial hem començat a treballar així i ens funciona: Critèria crea continguts, els endreça i els comercialitza arreu del món, Sapiens Publicacions te la missió de consolidar marques de prestigi líders (als Països Catalans primer, després a Europa)., Ara Llibres crear conceptes de prestigi com La Maternitat d?Elna (acabem de vendre els drets de la película!)… 

Aquest és el camí i cal aprofundir-lo: crear conceptes, tenir marques de prestigi i líders, acumular capital… I el problema, gracies a la revolució digital, no seran les llicencies sinó les nostres pròpies limitacions.



  1. Tens tota la raó en la reflexió que el valor de futur és la creació del contingut i la marca. No m’atreveixo a pronostica com serà la TV del futur. És més, no m’atreviria a parlar de televisió en un futur, com a mínim no tal i com la coneixem ara -canals, graelles, …-. Però també es cert que, com a país i des d’una visió nacional, caldrà pensar molt i treballar sobre aquests canvis perquè a Europa -i a Catalunya- la televisió és una concessió publica amb operadors públics molt forts. La TDT és potser la darrera tecnologia audiovisual lligada al territori i, en conseqüència, "nacional". Si realment s’imposa la TV IP el territori s’esfuma i tocarà competir salvatgement amb operadors privats molt potents. Per tant, ànims i força al Grup Cultura 03 per si us heu de barallar amb Disney, Murdoch, Vivendi, Sony, etc, si seguiu en la línia de bona feina segur que tindreu un nínxol.

  2. Crec que serà molt positiu,  per fi els mitjans audiovisuals podran escapar al control dels estats, si ho sabem aprofitar bé pels catalans pot ser un gran avenç, ja que els estats sempre ha fet tot el possible per evitar un espai propi de mitjans audiovisuals que abarqués tot el domini catalanoparlant. M’imagino un futur on aniràs al quiosc i podràs comprar un petit decodificador que et permetrà sintonitzar tots els canals de televisió i d’audio en català, estiguis on estiguis dels països catalans, i aquesta vegada sí que l’estat no podrà fer res per impedir-ho.

  3. L’afany dels nostres gobernants per desplegar la TDT (10 anys després de la seva posdta en escena) és un patètic fet, polític i tècnic. Avui la TDT és obsoleta des de tots els punts de vista, de qualitat (hi ha estàndards més avançats i millors), pel mitjà (el mateix que la TV analògica) i per les seves capacitats d’intereactivitat … igual quasi a zero. Ens enganyen aquells que diuen que podrem fer gestions amb la TDT … serà si tens una connexió telefònica, digital, ADSL o d’altres tipus.

    Avui cal apostar, i n’hi ha que ho defensem des de fa anys, per la TV-IP amb força i apostant per un territori en xarxa, més enllà del WIFI, amb tecnologies veritables de "banda ampla" … WIMAX, HSDPA (pels mòbils) i la VDSL pel "cable" i segurament altres en els propers 10 anys.

    Avui una veritable política de pais no pasa per la TDT. Això serà el negoci d’empreses de "hard", d’electrònica antiga i de les publicitaries.

    Una aposta pels continguts és molt important i el mitjà per fer-los arribar … la xarxa. Pregunteu a Telefònica per IMAGENIO 2 (o plus) a 50 Mb. i simètrics.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Sense categoria per OriolSoler | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent