Núvol vermell

El blog d'Oriol Soler

Juan Jiménez

1

Des d’avui tenim nou director editorial a Sàpiens Publicacions i mai m?havia resultat tan facil explicar a algú la seva feina:

Juan, has de fer, amb tots els directors i directores de les nostres revistes, que Sàpiens sigui la millor revista d?història d?Europa, que Nat ho sigui de natura, que el Cuina ho sigui de gastronomia i que l?Altaïr i el Descobrir Catalunya siguin completament sorprenents cada mes i també, és clar, les millors d?Europa en el seu segment.
Que fàcil, no?

Les virtuts principals del Juan: la imaginació i la il·lusió. A Planeta, d?on ve, n’ha après molt del món editorial del segle XXI i estic segur que podrà aportar moltíssim al projecte de Cultura03.
Estic content d?aquesta incorporació a l?equip de Sapiens Publicacions que cada vegada funciona millor amb la Cristina Coll al capdavant.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Media Guardian 100

0

Dilluns va sortir publicat el rànquing anual dels personatges més influents en els mèdia anglosaxons.

El guanyador, Mark Thompson, director general de la BBC, l?unic mitjà europeu que està competint seriosament en l?era digital, el segon Steve Jobs, propietari d?Apple i artífex de la revolució que està canviant la indústria musical i que diuen que acabarà afectant al món de la televisió amb l?ipod video, i el tercer en Ropert Murdoch, l?únic empresari entre els cinc primers de l?era dels mitjans convencionals.

Tota la web que The Guardian ha dedicat a aquests premis és realment interessant: Qui és qui, els projectes, les revolucions, les estratègies, els salaris, les facturacions…Val la pena dedicar els 3 minuts que costa registrar-se gratuïtament.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Els amics del Baròmetre

0

Quan ens vam inventar el Baròmetre de la Cultura i la Comunicació, la veritat és que no sabíem ben bé on ens posàvem. Senzillament, necessitàvem com a empresaris una eina d?anàlisi del consum cultural i de la comunicació a tots els Països Catalans, el volíem clarament al servei dels que treballem des d?aquí, que fos de lo milloret d?Europa qualitativa i quantitativament i, amb l?atreviment dels ignorants, vam decidir posar-lo en marxa.

I ara que ja estem a punt de donar el tret de sortida al treball de camp (40.000 enquestes a totes les comarques del país!!) faig un balanç en forma de llista amb els amics que hem fet en aquest temps. I el viatge, sense haver arribat al destí, ja ha valgut la pena. Quina alegria.

En Salvador Cardús
En el país de l?ara, el regne del peix al cove, en Salvador és dels pocs que també treballa per demà passat i per això te la perspectiva històrica que el fa tan lúcid. Que bé tenir al costat a l?optimista més ben camuflat del planeta!!!
En Ferran Rodés
És un dels personatges més importants del món de la comunicació a Europa (ara CEO d?Havas) i per això sol tot el suport que hem rebut d?ell te un valor incalculable. Ara, el més important és que un dels directius més qualificats del món de la comunicació a Europa creu que en aquest país estem jugant els últims partits de lliga i estem en zona de descens. ?oeAquí es tracta de triar entre si volem ser Toledo o una capital europea, aquest és l?únic debat que hi ha al voltant del baròmetre? explicava fa quatre dies a un grup d?empresaris bocabadats…
En Lluis Pistoni d?Odec
Odec és una empresa valenciana líder en la innovació en software pel tractament de dades estadístiques. Gandia, capital de l?estadística, si. Son propietaris del software més important de gestió d?audiències i porten des dels anys 60 innovant en aquest terreny i al voltant del tractament de dades estadístiques (per exemple recompten les eleccions a molts països). En Pistoni ens ha ajudat a entendre aquest món, bolcat completament en el projecte i buscant en tot moment com podia incloure en la normalitat de la planificació de publicitat el baròmetre. Gracies a Odec per exemple, quan un anunciant vulgui planificar una campanya podrà triar entre la informació que li doni EGM, Sofres o El Barometre, o creuar-la o…
En Paco Bachiller d?AC Nielsen
La multinacional lider en estudis d?audiències està preparant a consciencia tot el treball de camp. Han desplaçat a Barcelona la persona de la seva organització amb més experiència, un andalús brillantíssim, en Paco Bachiller, i a reunió inacabable diària, estan construint tota la malla de dades que permetra que els tablet-pc que porta cada enquestador facin la pregunta que toqui en cada moment i en cada zona. Cal tenir present que a la potència quantitativa del baròmetre s?hi afegeix la voluntat de ser excel·lents i innovadors qualitativament, buscant la precisió comarcal, donant dades de perfils sociodemogràfics fins ara inèdits i això fa molt complexa la tasca d?en Paco del que tant estem aprenent.
En Vicente Lopez
Invisible en el dia a dia però molt important, cervell del Barcelona Media Centre d?innovació, un projecte per innovar en la creació de continguts per cinema, videojocs, telefonia… desde Barcelona,  ens ha fet veure la importància d?aprofitar l?ocasió per innovar i per estar molt atents als nous mitjans. El Baròmetre pregunta sobre internet, sobre telefonia mòbil, sobre videojocs… I amb ell estem estudiant construir una seu conjunta per la fundació que ell presideix i la nostra al 22@, ells innoven, nosaltres estudiem el mercat. Molt potent.
I els patrons, i els politics que hi van creure desde el primer moment (un record especial per l?Antoni Vives, en Miquel Sellarés i  l?Enric Marin), i els qui hi treballen, en Lluis Tolosa que s?hi ha deixat la pell, el Marc el Pere i la Clara. I darrerament l?Eduard Voltas que ha demanat una excedència a Cultura03 per ser president d?Escacc i dedicar-se en cos i anima a l?èxit d?aquest projecte…
I, sobretot, en Jordi Fortuny al mai podrem agraïr tot el que ha fet.

Per tots ells el Baròmetre ja ha valgut la pena.
I els enemics? Son molts més, la veritat. Però vam quedar que en aquest bloc no parlaria malament de ningú i no canviaré les normes el sisè dia, no?

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Al voltant del cooperativisme (1)

2

Que el més potent del cooperativisme que és l?aventura de la dialèctica permanent per créixer, per madurar, per ser autènticament forts, aquesta poció màgica que ha fet tan fort a Mondragón a l?analitzar, analitzar i analitzar per anar exactament cap on és vol anar, és també una trampa d?elefants per grups tan joves com el nostre amb cultures d?empresa tan diferents. Per exemple un taller d?impremta i una editorial, una empresa petita i una gran. I no parlo de diferencies en el projecte sinó en les cultures del treball.

I aquest és un repte brutal del cooperativisme que vol ser gran i per tant de Cultura03. Que si el solucionem guanyarem i sinó fracassarem. Així de fàcil.

I és que aquesta setmana s?ha acabat la planificació estratègica pels propers tres anys a Gramagraf i pensava en tot això. I que consti que tothom treballa en aquesta línia, però costa. Molt.

TDT i IP

4

El dia després que em van dir com quedava l?adjudicació de les llicencies de TDT a la que ens vam presentar amb Òmnium (vam perdre, per cert), volava amb Lufthansa cap a Hong Kong. Tots els vols intercontinentals de la companyia alemanya tenen wifi i pots anar a 12.000 metres d?alçada veient la BBC World o l?entrevista a en Salvador Cardús a VilawebTV…

Doncs això. Que Lufthansa te wifi i realment és corprenedor. Parlar per telèfon amb l?Skype, mirar la Bbc a pantalla sencera, riure de nou amb els millors moments del Polonia, ai el Polonia com s?enyora quan s?està fora…, van fer que les 14 hores passessin en un ai.

I clar, veient com el wifi s?està implantant a tantíssima velocitat als racons més impensats (per exemple a Xina tots els Starbucks tenen wifi gratuït), un s?acaba creient la profecia aquella d?en Partal que la televisió IP s?implantarà a moltíssima velocitat.

Vol dir això que tots podrem fer televisió? Doncs fer-ne si. Que ens vegi algú ja serà més difícil i que sigui la majoria de la població serà quasi impossible. Ara, i això és autènticament revolucionari, fer televisió ja no tindrà res a veure amb llicències sinó amb la capacitat d?acumular valor prescriptiu. O sigui qui tingui millors continguts, qui tingui millors marques (Disney, National Geographic o, perque no, Vilaweb, Sapiens, Altaïr, Descobrir…)  i qui tingui capital per invertir en marqueting guanyarà aquesta batalla.

I aquest és el camí que hem de seguir a Cultura03 si realment volem tenir algun paper en el context de la indústria cultural del futur: Acumular continguts (optimitzats per tots els canals, ben innovadors, ben acabats, locals, globals), crear (o comprar) marques que siguin la base que garanteixin una audiència i, també és clar, acumular capital per cridar al públic.

 

Amb el sector editorial hem començat a treballar així i ens funciona: Critèria crea continguts, els endreça i els comercialitza arreu del món, Sapiens Publicacions te la missió de consolidar marques de prestigi líders (als Països Catalans primer, després a Europa)., Ara Llibres crear conceptes de prestigi com La Maternitat d?Elna (acabem de vendre els drets de la película!)… 

Aquest és el camí i cal aprofundir-lo: crear conceptes, tenir marques de prestigi i líders, acumular capital… I el problema, gracies a la revolució digital, no seran les llicencies sinó les nostres pròpies limitacions.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Molta sort

0

Ahir en Guillem Carbonell va arribar a Xina per primera vegada des que substitueix la baixa per maternitat de la Izaskun Arretxe com a gerent de Critèria. Hi va per conèixer la nova oficina que la productora de continguts de Cultura03 te a la ciutat de Guangzhou i que dirigeix la tortosina Annabel Olivé.

 

Fa un parell de setmanes Critèria Xina va deixar l?edifici del Bank of America i es va instal·lar a una oficina de 100 m2 dins del campus de la Guangdong University of Foreign Studies. L?Annabel hi serà durant sis mesos amb moltíssima feina: Acabar de posar en marxa el sistema de maquetació per Critèria Barcelona, iniciar un periode formació d?editors amb l?objectiu d’aplicar la metodologia de Critèria en llengua xinesa, desenvolupar un novedós projecte editorial que apareixerà ben aviat amb La Vanguardia i, el més important i difícil, intentar treure abans de finals d?any les dues primeres guies de viatges en llengua xinesa amb l?editorial del Yancheng Evening News, un diari d?1.300.000 exemplars, el sisè d?aquest pais i trentè del món.

En Guillem hi serà fins el dia 18, jo els visitaré al setembre. Ja en tinc ganes.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

3 anys de Cultura03

2

Fa 3 anys vam començar Cultura03. i ara ja en formen part la impremta Gramagraf, la productora de continguts editorials Critèria, l?editorial de no ficció Ara Llibres, la productora de televisió Batabat i les revistes Sapiens, Nat, Descobrir Catalunya, Descobrir Cuina i Altaïr

Començo aquest bloc amb ganes de compartir la meva passió per les indústries culturals al segle XXI i compartir també l?aventura d?intentar construir un grup cooperatiu al servei de la cultura catalana.

Algunes normes que m?he imposat pel funcionament d?aquest bloc:


1) Intentaré escriure cada dia de dilluns a divendres sobre el projecte de Cultura03 i sobre la indústria cultural i de la comunicació catalana i i del món. Res més.

2) Donaré detalls sobre persones i reunions , fracassos i èxits, idees pròpies i alienes… amb la única intenció de compartir la il·lusió per aquest projecte cooperatiu.

3) Respectaré, és clar, la confidencialitat que exigeix la confiança de tanta gent i l?elemental prudència sobre els projectes en curs que encara no estan consolidats.

4) Finalment, no criticaré a ningú. Ni als polítics, ni a la competència i menys als de casa. Només bones idees, dades, coses que passen amb l?únic objectiu de construir, de compartir, de créixer.

Publicat dins de General | Deixa un comentari