Núvol vermell

El blog d'Oriol Soler

Publicat el 26 d'abril de 2022

12 compromisos, 15 llibreries i un Sant Jordi que són un símbol

He de reconèixer que ens vam espantar quan, un cop acabat el tour a totes les botigues amb el que iniciàrem el nostre mandat com a directors d’Abacus, vam veure la magnitud del repte estratègic i organitzatiu. En negatiu, vam trobar moltes coses que no funcionaven bé, moltes més de les previstes; en positiu, una institució amb molt més potencial del que imaginàvem.

La gran incògnita d’aquests primers mesos era si una organització tan gran i amb tanta història, i per tant amb tantes dinàmiques pròpies, tenia prou energia per engegar una nova etapa, fer els canvis necessaris i afrontar el futur. 

Aquest Sant Jordi hem donat per acabats dos projectes de curta durada però grans, d’aquells que posen a prova tota l’organització i que ens han demostrat que Abacus no només té un potencial immens, sinó que també té l’energia i la flexibilitat per fer el que es proposi.

12 compromisos amb les botigues

D’una banda, des de la direcció vam assumir 12 compromisos molt concrets fruit de les demandes que ens havien traslladat durant el tour tots els equips de les botigues. 12 compromisos que afectaven a les àrees de Sistemes i Tecnologia, a Producte, Recursos Humans, Manteniment i tot el cor de Serveis Centrals. 12 compromisos que buscaven millorar immediatament la percepció del client i per tant posar tothom a treballar al servei del  venedor per facilitar-li al màxim la seva feina. La idea és girar una organització molt vertical per transformar-la en una piràmide invertida: el més important és el client i per tant tots treballem per a ell, no pel marge ni per vendre, ni per res, només per satisfer el client i, per tant, l’organigrama s’organitza amb aquesta lògica: tota l’estructura de Serveis Centrals no és una estructura que exigeix, sinó que serveix i, per tant, qui més ha de tenir actitud de servei són els directors generals. Una piràmide invertida.

Els compromisos tenien data d’execució 4 mesos, l’1 d’abril i s’han complert tots amb una agilitat i unes ganes que fan goig. I no eren obvis: la creació d’un sistema d’atenció al venedor que contesti immediatament totes les demandes de qualsevol botiga, iniciar una nova dinàmica per especialitzar els venedors i seleccionar producte, reparar ordinadors que no funcionaven, corregir el software de caixes, eliminar processos burocràtics, començar un procés urgent de millora de la web  i molt més. Els podeu veure aquí en una presentació interna.

1 web nova, 15 llibreries i un Sant Jordi

La segona prova passava per començar a canviar la dinàmica de producte i el primer pas per ser molt més llibreria i ser-ho ràpid. El sector del llibre està en un bon moment i especialment el del llibre infantil i juvenil i, a més, posar la llibreria al centre dibuixa molt millor el que vol ser Abacus: el punt de trobada de la gent inquieta, de la gent interessada en la cultura i l’educació. 

I ser molt més llibreria és fer quatre coses: 1) obrir-ne una de nova que visualitzi l’aposta al centre de Barcelona, 2) dotar la central logística amb un dels fons editorials més grans de Catalunya per poder disposar de tot el fons editorial existent i poder-lo servir online o a les botigues en només 24 hores, 3) renovar 15 botigues més a tot el territori perquè siguin clarament llibreries de referència i 4) iniciar un procés d’empoderament i de formació de nous llibreters a la casa.

Si aquests dies heu comprat a la web, veureu com arriben els llibres, amb el millor fons que te qualsevol llibreria a Catalunya, en 24 hores a qualsevol punt de Catalunya i això sol ja ha estat un èxit, però si visiteu la nova llibreria del carrer Còrsega o si dissabte vau celebrar Sant Jordi a qualsevol lloc de Catalunya, podeu veure com Abacus, a les seves 48 botigues, a la seva web, a les 51 parades que vam instal·lar i als espais que tenim als Bon Preu Esclat, es consolida com  la llibreria més gran de Catalunya i ho ha fet en només 4 mesos. 

I tot això vol dir que no només l’organització té la capacitat de transformació que necessita, amb molta feina per fer encara, sinó que Abacus serà capaç, perquè té l’energia i l’actitud suficient, d’assumir alguns dels reptes gegants que té la nostra indústria cultural i de l’educació. Reptes com contribuir a evitar l’hegemonia que ja té Amazon a altres països en el camp del llibre, defensar el català en les produccions audiovisuals o la pluralitat en el món de l’educació, entre molts altres.

Serà un any intens i profitós. I ens divertirem.

 



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de per OriolSoler | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent