oriol fuster i cabrera

tranquil·litat i bons aliments

22 d'abril de 2011
11 comentaris

Bous, tradició, ètica i doble moral

Ara fa uns pocs diumenges Amposta va acollir una manifestació convocada pel PACMA (Partit Antitaurí Contra el Maltractament Animal) i AnimaNaturalis sota el lema “No als correbous, sí a les tradicions i festes sense animals”. Com era previsible, la manifestació —que va concentrar unes 150 persones segons la premsa, la majoria de les quals eren de fora de les Terres de l’Ebre— va provocar una rèplica en forma de concentració, contra-manifestació o com vulga dir-se-li’n.
La veritat és que el cap de setmana en qüestió no estava a Amposta i si vaig sentir campanes de la convocatòria va ser pel facebook i per algun cartell que vaig trobar per Tarragona. En realitat potser fou millor així; si hagués estat al poble m’haguessen sorgit un parell de dilemes morals: d’una banda, si anar-hi o no; de l’altra quin dels dos “bàndols” defensaria en cas d’anar-hi.

Potser pot xocar, el fet de dubtar tant respecte un tema que en principi no és tan complex; i més des d’una òptica d’esquerres. I que no només “no és tan complex”, sinó que els posicionaments al respecte solen ser molt extrems: en la majoria de casos o s’és absolutament hooligan dels bous o se n’és absolutament detractor. Des del meu punt de vista, però, sí que n’és de complex. I molt.

Per començar cal ser conscients que parlar de bous a les Terres de l’Ebre —i especialment a Amposta— és parlar d’alguna cosa més que d’una colla de jóvens —i no tan jóvens— corrent pels carrers del poble amb un animal a darrere: és parlar d’una tradició secular (hi ha documentades festes amb bous ja al segle XVI) que té un nivell d’importància emocional i identitària molt elevada.

És per això que quan una persona de les Terres de l’Ebre es troba amb la típica situació d’intentar explicar el fenomen a algú “de fora” sempre surt la idea que anar als bous és molt més que anar a veure un espectacle. I és que realment és així: anar als bous és, per començar, un espai socialitzador de gran importància, ja que és on va “tothom”; és on les colletes d’adolescents i jóvens, després de mesos donant voltes a com serà l’exclusiva samarreta que es faran i que els representarà, van a lluir-la i comparar-la amb les altres colles; on aniran per coincidir amb aquella persona especial a veure què passa; on les famílies, amb els infants, les iaies i iaios i qui calga es trobaran amb aquells parents que fa tant que no veuen o amb aquella veïna amb qui l’estrès de tot l’any no els permet fer mai la xarradeta; on sonarà la xaranga mentre els més “valents” es posen a prova en tot un ritual d’entrada al món jove i adult, etc.

Però és també un espai de desconnexió, on s’alliberaran els nervis i les frustracions acumulades durant tot l’any, i on pagesos, paletes, obrers, mestresses de casa i treballadors de tota mena -també mestres i advocats- oblidaran la seua “faena de merda” per riure, gaudir de la companyia, beure, menjar i cantar. Es tracta, en realitat, de quelcom més d’estómac que de cervell, difícil d’entendre i encara més d’explicar, i que probablement només es pot comparar als sentiments d’una persona de Tarragona durant la Baixada de l’Àguila, una persona del Berguedà durant els Salts de Plens, una persona de Castelló durant la Magdalena o una persona de València durant les Falles.

Tenir en compte això des d’un bon principi és imprescindible si es vol entendre el fenomen dels bous. Este sentiment que sosté bona part de la població de les Terres de l’Ebre és alhora, però, fruit i part del sentiment dissortadament justificat— de pertànyer a un territori perifèria. Un territori colònia de la metròpoli barcelonina on durant els anys d’unificació cultural catalana post-franquista hem rebut el missatge que les jotes de la “Catalunya insòlita” són menys catalanes que la sardana de la Catalunya pujolista i que el lo no és “català correcte”; un sentiment i una concepció que encara avui ocorre i es viu així. Tanmateix, i malgrat ser una part molt important de la qüestió, cal ser conscients que insinuar que el sentiment identitari lligat als bous prové únicament d’esta marginació és forçosament simplista i probablement erroni des de molts punts de vista.

Limitar l’anàlisi dels bous a este principi de plantejament folklòric provocaria, sense cap mena de dubte, que qualsevol persona amb certa sensibilitat animalista plantege el dubte de fins a quin punt el fet de ser una tradició dóna “barra lliure” a tota mena d’activitats sense tenir en compte altres factors com l’ètica. I és que per molt que alguns hooligans dels bous defensen el contrari, és un fet objectiu que les celebracions taurines —en totes les seues variants: correbous, bou embolat, bou capllaçat, bou a la mar… suposen un patiment important per a l’animal. Un patiment, si es vol, condicionat a la variant en qüestió —n’hi ha d’objectivament més “heavys” que d’altres, en este sentit— i a més d’un temps cap aquí molt minimitzat per qüestions legals i pels avenços científics: però un patiment de tota manera. I un patiment que, segons esta visió, és absolutament inadmissible siga quin siga el seu nivell i siga quin siga el seu per què.

I estes reflexions porten inevitablement al quid de la qüestió, al punt on s’encallen tots els debats: què ha de pesar més, la tradició o la crueltat? Tanmateix des del meu punt de vista ambdós punts de vista plantegen punts de partida equivocats i —si se’m permet— prou hipòcrites, o com a mínim fruit d’un anàlisi superficial de la realitat. Anem a pams.

Parlar de tradició dels bous és, com he dit, un fet objectiu. Però potser caldria analitzar també el per què d’este fet. El per què històric el desconec perquè no he llegit al respecte i en conseqüència no m’atreveixo a valorar-ho; el per què contemporani em provoca certes idees, potser malpensades, però que des del meu punt de vista tenen una certa lògica.

Les festes amb bous i tot el món que l’envolta és un fenomen que, més enllà d’allò més sentimental o identitari que ja hem comentat, té un fort pes en qüestions molt més materials i —si es vol— molt menys romàntiques, com són els diners i el poder. El dels bous és un món que mou unes quantitats econòmiques realment considerables i que té uns interessos empresarials i polítics al darrere molt importants.

No és casual que any rere any l’Ajuntament d’Amposta amplie el pressupost i el pes en les Festes d’Agost d’esta activitat i en faça contínuament bandera —amb una doble moral respecte la conservació de les tradicions, com demostra la seua (no) actuació respecte altres expressions de la nostra cultura popular com són la jota, que si del suport de l’Ajuntament depengués estaria morta i enterrada, o la situació crítica de La Lira Ampostina, entitat musical bàsica en la cultura local—; com tampoc ho és l’actitud —anecdòtica si es vol, però significativa de tota manera— d’alcaldes com el de La Cava, que des de la Plaça estant “concedeix” més bous al poble ras al final de les Festes si així es reclama —i aclama— des del públic present. Dos mostres —n’hi hauria més, si les cerquem, segur!— de la política caciquista que envolta estes celebracions i dels interessos electoralment estratègics existents perquè això es mantinga així ad eternum.

Però si entre els defensors dels bous no tot és tan bonic com sembla a primer cop d’ull, tampoc no ho és des dels seus detractors. La realitat de la manifestació de fa unes setmanes a Amposta ho mostra molt clarament: una manifestació organitzada per col·lectius de Barcelona —que en cas de tenir cap presència a les Terres de l’Ebre, que no em consta, té un calatge social entre els autòctons que voreja no ja el zero, sinó els nombres negatius— i que, sense posar-se en contacte amb cap associació del territori “desembarca” literalment a les Terres de l’Ebre, es manifesta i se’n torna cap a casa amb la consciència tranquil·la… en molts casos a sopar un bon entrecot de bou. Així, ens trobem amb una manifestació que no només no ha comptat amb la complicat dels contraris als bous de les Terres de l’Ebre —que n’hi ha, i molts més dels que sembla— sinó que a més ha provocat una contra-manifestació de rebuig gràcies a la qual molt probablement enguany, a Festes d’Agost, l’Ajuntament podrà ampliar el pressupost i la presència de bous un any més i continuar així amb el model de festa de bous, discoteca i missa, no només sense cap problema, sinó comptant amb un important suport popular.

Hi ha, a més, una important qüestió que assenyalava l’antropòleg i escriptor Albert Sánchez Piñol en un polèmic article que va publicar fa uns anys a l’Avui on es posicionava a favor de les corridas de toros. Un article del qual personalment no en comparteixo les conclusions però que ens deixa reflexions molt interessants i punyents, com ara el següent dubte: als contraris als bous els dol que es torture un animal, o els dol que es torture un animal en públic?

I és que si les cent-cinquanta persones que van baixar de Barcelona fins Amposta són totes veganes i per tant no mengen res d’origen animal ni es vesteixen amb roba derivada de la seua explotació, etc. crec que difícilment se’ls pot dir res al respecte car la seua protesta és coherent i lícita, malgrat molt reduccionista des del meu punt de vista. Ara, només que hi haja una persona que no actue d’esta forma —i em consta que és així— el grup i la lluita perden tota la legitimitat que hagueren pogut tenir en algun moment.

¿Que és pràcticament impossible viure de manera coherent amb els ideals propis quan es forma part d’una societat amb tants ­ismes com la nostra? Sí, d’acord, i jo sóc la primera persona a qui li fa ràbia això quan m’ocorre. Però d’aquí al moure’s per estètica i sense un anàlisi seriós al darrere, a protestar —per exemple— per les condicions laborals dels pagesos del Perú i no dir res quan aquí s’obren dia sí dia també nous hipermercats, a oposar-se a l’ablació genital femenina i no dir res de la pressió estètica que aquí cada any es cobra centenars de víctimes per anorèxia i bulímia… en definitiva, a ser un ecopijo menjaflors com —per posar un exemple clar— els dirigents d’ICV hi ha només un pas.

¿Quina conclusió podem treure, després d’haver donat tantes voltes a l’assumpte? Personalment crec que la “solució” a l’afer dels bous és molt més senzilla del que sembla, i passa per deixar que la qüestió evolucione de manera natural.

Res no es manté etern, i més avui dia en una societat tan interconnectada a tots els nivells com la nostra. A mesura que els habitants de les Terres de l’Ebre ens decidim a provar nous tipus d’oci —menys primaris, que no per això menys tradicionals; o com a mínim més diversificats i que resulten atractius per a tothom—,i a posar gent digna als nostres consistoris; a mesura que la resta de Catalunya, i especialment la Generalitat, comprenga que hi ha cultura catalana fora de la representada per la Catalunya Vella o per Barcelona… el món dels bous anirà desapareixent, a poc a poc. Ara bé, també cal tenir en compte que mentre els col·lectius animalistes ecopijos com els adés esmentats continuen promovent espectacles com el de fa uns diumenges el que s’està s’aconsegueix és sumar anys de vida a la festa.

Mentrestant la postura al respecte amb més suport popular a les Terres de l’Ebre continuarà sent la indiferència. Una indiferència, però, que —esperem— a poc a poc anirà evolucionant cap a una voluntat activa de millorar les nostres festes i d’organitzar activitats que vagen més enllà no ja dels bous, sinó de la discoteca i la borratxera imprescindibles com a únic model d’oci i socialització juvenil. Potser cal que els jóvens comencem a prendre la paraula de manera activa i no només a la defensiva, i a plantejar quina mena de festes volem. Ens hi posem?

  1. És difícil contradir-te des de les rodalies de Barcelona i amb arguments reaccionaris i poc estudiats, però de debò creus que s’ha d’esperar que els bous deixin de ser populars a les Terres de l’Ebre de manera natural? Jo crec que els animalistes – almenys alguns – no rebutgen els bous per una qüestió estètica, perquè sigui lleig veure animals patir… sinó perquè es plantegen quin tipus de diversió hi ha darrere tot plegat. És una qüestió molt simple: per què ens ha d’agradar i ha de ser motiu de festa, veure patir un animal? No hi ha moltes alternatives per passar-s’ho bé? La cultura ha d’evolucionar amb la societat, mantenir una tradició obsoleta amb els principis que actualment mouen la societat (hipòcrites sí, però gaudir del patiment dels animals està mal vist per la societat, això és innegable) per “amor a la tradició” és una estupidesa.

    Tampoc vull pixar fora de test, però et posaré un exemple del meu poble per no quedar com una pixapina qualsevol. Per Sant Sebastià, en ple gener, tallem un pi de la muntanya i el carreguem a les espatlles entre tots fins a la plaça del poble on, després, es puja i es planta. El dia següent es fa el concurs de grimpaires, la persona que el grimpa més ràpid s’enduu el pernil que hi ha a dalt de tot. Bé, la qüestió és que fa uns anys va haver-hi un accident: el pi va caure mentre el pujaven (que sempre s’havia fet manualment, sense màquines, perquè era “la tradició”) i va ferir greument a dues persones. Des de llavors, l’organització va decidir pujar-lo amb una grua i assegurar totes les parts perilloses de la festa. Doncs resulta que va sortir un grup de gent que volia continuar pujant-lo sense màquines, perquè deien que així es perdia la tradició, etc. Van fer un “pi alternatiu” i també el varen baixar el mateix dia per dur-lo a la plaça. Van arribar-hi primer i teníem dos pins. Els dos bàndols es van barallar: lamentable. Finalment va pujar el pi oficil en grua i els anys següents es va seguir fent el pi alternatiu de manera simbòlica… cada any amb menys gent. Finalment la gent va assumir que dividir la festa era el pitjor que podien fer i que, si s’havien de deixar enrere parts tan significatives de la festa com plantar el pi amb la força dels homes (és una festa una mica patriarcal, per cert) per adaptar-la al què realment volia ara la gent (passar-s’ho bé baixant el pi i fer gresca a la plaça amb total seguretat, sense necessitat de fer demostracions de força i “tradició”), es feia.

    No sé si serveix com a comparativa, ja que en el vostre cas els “renovadors” us venen des de fora… però era per donar-li més color a l’assumpte, jo sóc del parer que les tradicions han d’evolucionar amb la societat i sí actualment el maltractament públic dels animals està mal vist (per molt hipòcrites que siguem, ja que el maltractament privat es practica cada dia i ben contents que n’estem, de poder menjar embotits cada dia), la tradició s’hi ha d’adaptar. Em sap greu, no sóc tan romàntica, però com pots veure tampoc ho sóc amb les tradicions del meu poble.

    De totes maneres… mai m’havia plantejat la qüestió dels bous des d’una òptica aborigen. M’ha semblat molt interessant llegir-ho, la veritat, m’ha ajudat a relativitzar la meva opinió al respecte. (i a tenir una excusa per no posar-me a estudiar Weber…)

    Salut! 🙂

  2. Està força bé l’article Oriol i ja saps
    algunes coses de les que penso de la breu conversa de camí a València. Però et
    volia comentar un parell de coses. De gent del PACMA també n’hi ha per aquí
    baix i totalment respectables. A València en baixava una a l’autocar.
    Jo no estic ni en un dels costats ni a l’altre però està clar, i cada vegada ho
    diu més gent de les TTE, que tot plegat ha de canviar. No és el mateix una
    vaqueta a una plaça on s’interactua amb l’animal amb jocs diferents, que fer-la
    córrer per asfalt. En aquell mateix moment, l’animal ja pateix per l’impacte de
    les urpes i en patinar, les ferides es multipliquen. A partir d’aquí, tot lo
    altre, capllaçats i embolats, no es mereixen ni comentaris. Per a mi, és una
    salvatjada que diu molt d’on estem. Crec que era Ghandi que deia que en la
    manera com tractem els animals, diu com n’estem de civilitzats. I aquí baix,
    encara estem en un procés que portarà temps. Les dinàmiques seculars i
    ancestrals, passades per la raó, s’han de canviar si és necessari, i per a mi
    aquesta n’és un exemple.
    En xifres, la cosa encara està més clara. Només la meitat dels 52 pobles de les
    TTE fan correbous, només la meitat. I a nivell econòmic, com ja has apuntat tu
    mateix, és una ruïna total. Massa gent creu que sense bous no hi ha festa i per
    un costat, ja estan deixant sense festa a molta gent dels pobles perquè els
    pressupostos se’n van amb bous i més bous i d’orquestres de CD cada vegada se’n
    porten més. Ja ni parlem de grups en directe de rock, pop,…
    Algun ajuntament ja s’ha passat de frenada i tirant de pàtria ebrenca, han fet
    cansar a la gent amb dies i dies de bous.
    I finalment, per a parlar de doble moral, la dels defensors dels bous. Des de
    les penyes fins als ramaders. Els uns per si tanta cultura ebrenca volen defensar,
    que la defensen TOTA i amb igualtat, en tots els sentits, i els altres que
    cuiden els animals com es mereixen i no els foten llançats al mig del monte com
    fan alguns.
    I no em volia deixar de dir-te em sorprèn el tracte d”ecopijos
    menjaflors” que els hi dones a uns i no tractes als altres
    d'”australopitecus per a civilitzar” dels altres, per exemple.

    En difinitiva, que un cop la gent de llocs com Amposta s’adone que aquella màxima repetida mil vegades i per tant creguda per molt agent que diu que “unes festes sense bous, no són festes”, és una mentida com una catedral, llavors se n’adonaran que per a socialitzar-se i evadir-se del dia a dia, no els hi feia falta allò sinó que ho podien fer de mil maneres perquè hi ha 26 pobles a les TTE que ho fan i la veritat, són més participatives que no els bous perquè la imaginació de les entitats dels pobles no es veu ofuscada per la d’una.

    Au, au!!! Salut!

    Guillem

  3. Em sembla molt interessant la teva reflexió, sincerament està molt rebé.
    Soc barceloní del barri de Gràcia, i aquí també estem farts del catalanisme unilineal, i ignorant del que és veritablement el Principat i la seva  multipluralitat, i no diguem ja de la resta de territoris que compartim el català i un marc històric.
    Al meu parer la solució o la resolució als dilemes que planteges s’han de donar en el marc del vostre territori, en un debat intens, contradictori, plural, on s’escolti tothom, i les raons diverses. El que tu expresses es una bona mostra de posicions i de raons i contraraons. No valen solucions estètiques solament, i les posicions ètiques són vàlides contextualitzant també els arguments sense restar raons…al suposat universalisme d’aquestes raons ètiques.
    No comparteixo això dels ecopijos, tampoc sóc dels ICV, però penso que aquest mot, inventat per la Pilar Rahola (que podriem titllar-la de pijosionista…, no?), redueix massa i simplifica en excés el conjunt d’antitaurins…., i certes posicions ideològiques d’una esquerra determinada. En tot cas, no m’agrada aquesta desqualificació simplificadora.
    Segurament les tradicions han d’evolucionar i adaptar-se als nous temps i a les sensibilitats de les poblacions que les encarnen, per tant, només amb debat, diàleg, propostes, contrapropostes, s’arribarà a una adaptació conseqüent. Estic convençut plenament.
    Endavant doncs amb aquestes reflexions tan interessants.

  4. Crec imprescindible tenir un plantejament clar en el tema que els bous són una festa nostra, de moltes poblacions i comarques dels Països Catalans. I és des del fet que són nostres que hem de parlar-ne. I si les hem de substituir per altres coses, es farà, però sense cosmopolitismes de pa sucat amb oli, ni hipocresies sobre maltractaments i tortures.
    El catalunyisme ens redueix i cal eixamplar-nos amb la catalanitat completa.

  5. Jo crec que es tot molt mes simple, i no es sols una tradició, es la nostra historia.

    On estan els drets humans a les prossesors de semana santa per exemple, gent pegant-se i amb cadenes…
    Tothom ho agafa per una costum/religió.

    Els antitaurins haurien d’anar a les places, on es mata el bou, on es posen “banderilles” realment es maltracta el bou, a amposta es te molt molt molt de respecte a l’animal. No tant com a Pamplona, pero s’hi te molt de respecte.

    Recordo ara, no farà molts anys, que si el bou no corria, se’l punxava, o se li trencava el “rabo”.

    Hens hem anat humanitzant i pensant amb l’animal, ara, si no corre, es porta el camió i es carrega.

    Recordo quant es va escapar un bou i aquest el van matar. De no haver-ho fet, un bou caminant per una ciutat, podria haber matat a molta gent. Que preferiu, la vostra vida, o la d’un animal que el mataran molt pronte?

    Sigueu concients, i enteneu la nostra historia. 

  6. Voler prohibir els correbous a localitats com Amposta, pot ser com voler prohibir les corregudes de bous a algunes localitats andaluses des d’un punt  de vista històric i identitari.

    La diferència principal està en que a les corregudes de bous espanyoles encara resta un llarg recorregut de respecte a l’animal i no sanguinari, com passa a Portugal o espectacles semblants a l’Occitània a l’Estat francés o el País Valencià on no maten, ni maltracten l’animal o el bou i forma part de la festa com un element més.

    I a més els ‘toreros’ no són coneguts com a ‘matadors de bous’.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!