Una societat s’explica pels debats pĂşblics que situa en l’arena pĂşblica en un moment donat, però sobretot per la manera com els converteix en polĂtiques efectives.En el nostre paĂs, en viu procĂ©s constituent (malgrat l’intent de l’estat i els seus aparells de coartar el debat), hem aconseguit situar en l’agenda Ă mbits qĂĽestions tan complexes i urgents com els reptes vinculats amb l’habitatge o la redistribuciĂł de la riquesa, en un context com l’actual de creixent desigualtat. El Parlament de Catalunya ha tramitat aquest darrer mandat diferents iniciatives legislatives en aquest sentit, encara que desprĂ©s el Tribunal Constitucional o l’aplicaciĂł del 155 les ha volgut blocar per la
força. Ha estat el cas de la suspensiĂł de les lleis vinculades amb la dita emergència habitacional o la pobresa energètica; o la manera com s’ha entrabancat mitjançant la il·legĂtima aplicaciĂł del 155 el desplegament de la renda garantida.
Per tant, sĂ, el debat hi ha estat i hi Ă©s, amb exigència, amb rigor, amb compromĂs de molts; signe de maduresa d’una societat compromesa, capaç de trobar vies de col·laboraciĂł interessants entre l’à mbit legislatiu i els moviments socials. I tanmateix, el debat pĂşblic, imprescindible com Ă©s, no Ă©s suficient per si mateix. ÂżCom poder respondre als reptes de la societat sense les eines per desplegar les polĂtiques?
El debat sobre l’encaix del paĂs, que alguns volem en forma de repĂşblica, no Ă©s una discussiĂł sobre la identitat, sobre els sĂmbols, Ă©s, principalment, una discussiĂł sobre la governança, sobre com podem donar millor respostes a les necessitats dels nostres conciutadans. És un debat urgent, perquè necessitem, amb urgència, passar de les paraules a les solucions.
Des del mĂłn local, el fet de no disposar de les eines per fer efectives les polĂtiques tĂ© conseqüències cada vegada mĂ©s insuportables.
El municipalisme ha estat una dels principals vectors de transformaciĂł del nostre paĂs des del final de la dictadura; ajuntaments que avui es veuen situats a donar resposta, des de la trinxera, al patiment de molts ciutadans; ajuntaments que poden ser, com han estat tantes vegades, agents de millora urbana i dinamitzaciĂł econòmica.
El mĂłn local necessita ja un govern restituĂŻt i reforçat per continuar avançant en l’atenciĂł a les persones… però tambĂ© cal aprofitar aquest moment tan dinĂ mic socialment i polĂticament (malgrat tantes repressions) per situar en el procĂ©s constituent els reptes de la governança local, que potser no han tingut fins ara el paper que es mereixien.
De quina manera donem resposta des del planejament urbanĂstic o la definiciĂł d’equipaments i serveis a la realitat del gran continu urbĂ que conforma la part mĂ©s poblada del paĂs, com fem que les nostres ciutats puguin articular-se millor per garantir entorns mĂ©s saludables i inclusius, com fem mĂ©s transparent i oberta la manera com decidim entre tots en un context de tantes transicions simultĂ nies, com deslliguem el benestar del consum descontrolat de recursos… SĂłn algunes preguntes, de tantes possibles, que necessiten respostes… en forma de polĂtiques a l’altura dels problemes que s’ens plantegen.
Més i millors instruments en el marc de la República i ajuntaments més eficients i compromesos amb el benestar de la gent. Aquest és el repte.
Al voltant de la Diputació de Barcelona, que a través dels seus serveis té una llarga trajectòria de suport actiu als municipis, trobarem moltes bones prà ctiques d’interés i, en general, també algunes pistes per enriquir la discussió de fons sobre els municipis en la Catalunya del futur.
Oriol LladĂł, diputat d’Esquerra Republicana a la DiputaciĂł de Barcelona