[Setmana 52/2018] Pla Director per transformar la C31: oportunitats i riscos

[Setmanalment envio als meu canal de Telegram un resum de l’actualitat local des de la perspectiva del govern de Badalona i d’ERC, el partit que represento. Aquest és el contingut de la setmana 52 de 2018]

És una excel·lent notícia que el Departament de Territori de la Generalitat hagi iniciat la redacció d’un Pla Director Urbanístic (PDU) per a la transformació de l’autopista C31 al seu pas per Badalona i Sant Adrià del Besòs. Aquest instrument, que va començar a caminar administrativament el passat dia 20,  es basarà en el traçat de l’autopista i l’ordenació del seu entorn immediat, que sumen unes 84 hectàrees. Té per objectiu la millorar de la connexió dels barris a banda i banda, el transport públic i la integració urbana i paisatgística de la infraestructura.

Aquest compromís surt d’una proposta de resolució aprovada pel Parlament de Catalunya, a instàncies de Junts per Catalunya (ERC + PDCat), Catalunya sí que es pot i la CUP la legislatura passada i va ser anunciat formalment fa uns mesos per l’ara conseller Damià Calvet. En el mandat passat, el govern del qual vam formar part com a ERC ja va encarregar un primer estudi sobre la permeabilització de la C31 a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que pot servir de base a l’estudi que ara impulsarà la Generalitat, i va encarregar també a Barcelona Regional unes jornades de debat (que finalment van quedar interrompudes amb el canvi de govern) per coincidir amb la Setmana de la Mobilitat el setembre.

Al voltant de la notícia, em permeto algunes reflexions:

  1. De moment la proposta i criteris generals de l’operació només han estat explicats a 4 dels 27 regidors amb representació a l’Ajuntament. És evident que una proposta així per avançar i ser sòlida necessita un consens major. No serà difícil d’aconseguir, però de moment aquest tema, tan important com és, s’ha portat amb un excessiu secretisme. Som a temps de reconduir.
  2. La transformació de l’autopista ha estat un dels temes centrals de treball de la FAVB els darrers mesos, també del Consell de la Mobilitat, els sindicats, diferents organitzacions… és evident que són molts els actors socials de la ciutat (i més enllà) que han de tenir un lloc en els treballs que ara comencen. L’exemple del procés participatiu de les Tres Xemeneies pot ser un bon referent. El PDU només prosperarà de veritat en la mesura que sàpiga sumar des del principi les diferents mirades del territori.
  3. Una actuació sobre la C31 es pot plantejar des de diferents perspectives: per una banda, enderroc i soterrament o trasllat total, o per l’altra tractaments puntuals i diferenciats atesa la implantació tan diferent sobre el territori de la via (enderrocs i soterraments puntuals combinats amb permeabilitzacions de la via). Una i altra opció implica pressupost i temporalització molt diferent. És important fer-se abans de res aquesta pregunta. A quina estratègia respon el treball de PDU que inicia la Generalitat? Manté obertes les opcions, o ja parteix d’un primera elecció?
  4. La càrrega d’inversió pública és l’altre aspecte clau. La transformació s’ha de fer al 100% amb inversió pública o és possible plantejar elements tractors de transformació de sòl per, amb les plusvàlues, poder compensar parcialment l’impacte econòmic sobre els fons públics? No és una pregunta còmode, però s’haurà de respondre.
  5. No és possble plantejar cap actuació de fons a la C31 sense revisar i actualitzar els projectes previstos en el Pla Director d’Infraestructures. La C31, acabi sent el que acabi sent, pot ser un actor clau a l’hora d’afavorir modes de transport més sostenibles (carril bus, carril bici, etc). Cal aixecar la mirada.
  6. L’autopista i la seva transformació han de ser un tema clau en les properes eleccions municipals. Estaria bé que els treballs del PDU ajudéssin a centrar el debat, més que no pas a restringir-lo.

Altres qüestions d’actualitat aquesta setmana:

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.