Connexió #Badalona

El blog d'Oriol Lladó, cap de llista d'ERC

10 claus per entendre el pressupost d’inversions participatiu

Participa i decidim Badalona

  1. L’excepcional rotunditat de la xifra que es posa a votació —14 milions— és la millor prova d’un govern que es pren seriosament la participació, tant que posa a consideració de la ciutadania prop de la meitat del pressupost per a inversions disponible per al que queda de mandat. Aquest percentatge no té comparació al nostre país, fins i tot si mirem el país veí i centrem la mirada en l’estat espanyol. Badalona és referent en una notícia vinculada amb una manera diferent d’exercir la democràcia, més oberta, més transparent, més inclusiva. Cada vegada passa més, però no passa cada dia que la ciutat sigui notícia com a referent en notícies positives.
  2. El procés de participació combina la presencialitat amb la virtualitat. La votació es pot fer online i a través de diferents dispositius (gràcies a un mètode segur de triple validació: dni, pin al mòbil, i data de naixement). També es pot exercir en una cinquantena de punts de la ciutat (en pocs dies s’han ofert mig centenar d’entitats), on personal de reforç ajudarà el ciutadà. Per cert, s’han fet desenes de trobades informatives i de treball en les quals han participat més de 700 persones. Abans de començar, així doncs, podem dir que la iniciativa ja ha estat un èxit perquè ha aconseguit situar-se, també, a peu de carrer.
  3. Una altra de les coses interessants és que el procés de participació vinculat amb el Pla d’inversions municipal s’ha combinat amb el del Pla d’actuació municipal, que el passat juliol també es va posar a consideració dels badalonins. Interessant, sí; i força difícil de veure en un mateix debat cívic els plans de l’acció política en un municipi; la definició dels objectius i grans programes d’actuació (PAM) amb les accions concretes (PIM). La majoria de processos de participació que es desenvolupen se centren en una o en l’altra perspectiva. A Badalona, en un termini breu de temps s’ha pogut abordar un i altre pla de la qüestió.
  4. En el disseny de Decidim Badalona s’ha intentant equilibrar la mirada més territorial (escala districte i escala barri) amb l’escala ciutat. En el primer conjunt, cada districte té aproximadament un milió d’euros per decidir en accions puntuals (de microurbanisme, principalment). La resta de milions són pels projectes o obres l’impacte de les quals va més enllà del barri o del districte.
  5. Implicació dels treballadors municipals. Aquest és un dels factors que em semblen més remarcables, pel coneixement que aquests darrers mesos he tingut de l’Ajuntament i la seva manera de funcionar. Previ al procés de participació que ara culmina amb l’inici de la votació popular, els treballadors municipals han participat en la definició d’un pla d’actuació que era la primera vegada que es feia. Més de 200 treballadors han participat en diferents comissions i taules durant 8 mesos, una implicació que ha generat un resultat de gran valor afegit.
  6. Totes les propostes han rebut una resposta tècnica per part dels tècnics municipals, que s’han encarregat de validar-les quant a pressupost, fases i d’altres aspectes tècnics. Això ha estat una feinada, que ha posat a prova la ‘casa’, però que ha permès arribar a la votació amb un llistat endreçat i rigorós. Algunes propostes s’han fusionat amb altres de similars, d’altres han passat al PAM (no eren inversions concretes, sinó línies de treball) i algunes altres no s’han tingut en compte perquè eren competència d’altres administrcions.
  7. La governança compartida: el grup promotor. Aquesta és una de les peces clau del procés. És com la comissió electoral i, de fet, funciona com l’òrgan que té cura que es compleixen les regles del joc i que intervé i decideix en casos de bloqueig o discrepància. Està format per tots els partits amb representació i entitats significatives de la ciutat. Dota el procés de legitimitat i enllaça i fa de pont amb la societat ja organitzada i amb els actors de representació formals.
  8. El pressupost participatiu no acaba amb la votació, sinó que té en el seguiment i control dues fases igualment importants. Amb Decidim Badalona la ciutat assaja una nova manera de governança, que no elimina els sistemes precedents, sinó que els enriqueix i, esperem, millora.
  9. Els resultats de la votació seran políticament vinculants… però hauran de passar pel ple i per tant per una doble validació de l’oposició. Una doble legitimitat que caldrà saber encaixar políticament, però que paga la pena subratllar com a garantia.
  10. I el darrer punt, els agraïments: el procés en un primer moment va ser liderat per Carles Arias (una abraçada!), tot i que l’han culminat gent com en Ricard Vilaregut, l’incombustible Rafa Crespo, la Teresa Puig, la Sílvia Navarro, la Raquel Garcia, en Ricard Amaya, l’Helena Ricomà… per no parlar de l’equip de Momentum i de CIMA. Una menció especial, i molt personal, als professionals de projectes i obres i de l’àmbit de Badalona Habitable, incansables alhora de validar tècnicament les propostes. Finalment, toca reconèixer també el lideratge polític de la Fatima Taleb, regidora responsable de participació… Han estat moltes les persones que han fet possible el procés. Però la més important ets tu… que llegeixes aquest apunt i votaràs o ja has votat el pressupost. 😉


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Badalona és un poble? | s'ha etiquetat en per oriol_llado | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent