La protagonitza el propietari d’un bar de Manresa que, per no sucumbir als mals d’amor per la lluminosa Elionor, decideix que el seu local servirà els millors entrepans de la comarca. I se’n surt i amb nota, si més no durant un temps… Perquè, com que l’èxit crida l’èxit, per donar a l’abast haurà de llogar personal. Ja se sap: res no és més complex que les relacions humanes, i l’equilibri precari que aconsegueix amb els dos bons jans que treballen per a ell patirà una forta sotragada el dia que la Daisy travessi la porta del bar. La Daisy, que amb el seu rar magnetisme farà aparèixer de nou l’objecte més perillós i fora de lloc que travessa aquestes pàgines…
Estic segur que aquesta sinopsi breu i parcial no fa justícia al text, per bé que alhora en mostra alguns dels trets més característics. Com la claredat estilística. O un to que és contingudament jocós, que l’autor posa a prova en introduir-hi algun element gairebé d’astracanada. O l’ús sens dubte paròdic dels rols masculins i femenins, que el lector distret podria trobar ofensivament demodées.
Tots aquests aspectes, i encara algun més, m’han fet sentir com a casa durant la lectura de la novel·la. Com m’hi sento quan llegeixo Calders, o Trabal, o Folch i Camarasa. Me’ls ha recordat, especialment els dos darrers. Diria que gasten aquella mena d’ironia -o seria més exacte dir-ne mala llet- que sembla blanca i inofensiva, però és com un corc que deixa llavor. Perquè no s’oblida.