Comentari de Guillem López i Casasnovas publicat a l’Observatori de l’Estatut
A un observador de l’evolució que mostra el projecte d’Estatut d’autonomia de Catalunya en el seu iter parlamentari espanyol, la realitat li imposa que l’anàlisi s’hagi d’ajustar a cada moment vist el contingut que concreta el seu text. Assenyalàvem, així, en l’última observació feta, que els gran reptes de l’Estatut eren, al nostre entendre, els de concretar mínimament quatre punts referits a:
La nostra observació oferia, a més, en cada cas, precisió terminològica a través de redactats alternatius per clarificar-ne el contingut de la manera més coherent i propera possible al que havia sortit de l’acord del nostre Parlament, aquí a Catalunya, tot i acceptant els pactes polítics de partit posteriors. [llegir sencer]
Tot això, amb poques setmanes, ha esdevingut història. Com és sabut, cap de les anteriors precisions s’efectuaren. Per a uns, la precisió hauria posat en evidència el conflicte: millor així defugir-ne ara i confiar ulls closos amb la lògica del “govern amic” tot esperant que, passat el ribot, amb un cove ben ple de reganyols i encenalls, vinguin conjuntures polítiques millors. D’altres consideraren que això era batalla perduda que podia fer perillar acords encoberts d’un pacte actual o futur de legislatura en clau espanyola. Sempre, per a aquests altres, hi resta l’ambigüitat com a mal menor.
Nova observació del moment
En qualsevol cas, tot això és ara irrellevant. Es tracta, per tant, de fer una nova observació a partir del moment present. Instal·lats com estem en l’anàlisi de la “derivada parcial” (la diferenciació total dels canvis ha seguit un altre camí diferent d’allò acordat el 30 de setembre), possiblement, contemplant, en aquest cas, no tant sols la primera, sinó la “segona derivada parcial”, i esbrinant així el canvi esperat de tendència per a combatre el pessimisme, voldríem observar el següent.
Per al seguidor de l’Observatori Òmnium proposaríem aquests plantejaments:
No és això el que és normal en un estat federal, però com que el nostre no ho és _vet aquí el reconeixement de la realitat_, atesa la Constitució vigent, i tal com ho acceptà fins i tot el nostre Consell Consultiu… Avui aquest Consell no està a favor d’uns mecanismes la definició dels quals es pugui fer des de Catalunya, essent competència exclusiva i excloent de l’Estat, el qual no vol portar a la negociació bilateral amb Catalunya, sinó possiblement establir-ho de manera multilateral per al conjunt de comunitats. Si acceptem que correspon efectivament aquesta competència a l’Estat, busquem que l’Estat ho presenti, però com una decisió vinculable a un gran pacte polític, i que les forces catalanes pactin el seu contingut en paral·lel a l’establert amb el partit actualment al govern a Espanya com a part d’un potencial acord de govern per a les properes legislatures. Es tracta, fent virtut de la necessitat, que el tema dels anivellaments, de contingut tan preocupant per a la futura suficiència financera catalana, sobrepassi el debat del Consell de Política Fiscal i Financera. En una taula a disset, l’Estat ´Gran Hermano` fa altrament inevitable la disputa d’interessos financers, revestits d’ideologies de la solidaritat entre diferents comunitats autònomes; tot això previsiblement per acabar prorrogant, en lloc d’un pacte durador, la continuació de la seva discrecionalitat.
El Fons de Compensació Interterritorial
Aquesta discrecionalitat és avui particularment perillosa i decisiva. Uns càlculs efectuats per l’economista J. Pons mostren que només que el Fons de Compensació Interterritorial –sostret avui a l’actual redactat de manera sorprenent de la territorialitat del finançament de noves inversions segons paràmetres de participació del PIB de Catalunya respecte de l’Estat–, es definís amb un valor d’un 25 % de la inversió total, no tant sols Catalunya no rebria un euro més en termes absoluts de finançament addicional per a les noves inversions pendents, sinó que en perdria. I un 25 % del FCI sobre inversió total no és quelcom poc creïble. En etapes passades ha superat fins i tot aquesta xifra. I en etapes futures, amb la pèrdua de pes dels fons europeus, el clam de determinades comunitats autònomes per buscar en la redistribució de les inversions el que Europa ja no dóna, pot ser un parany en una taula amb les disset comunitats autònomes. Passa el mateix amb el finançament corrent de despeses corrents (no inversions), si l’Estat fa efectius uns mecanismes d’anivellament que poden deixar a zero els guanys potencials d’una major participació acordada estatutàriament en alguns impostos, tal com ja ha suggerit algun secretari d’estat.
Val a dir que és legítim pensar que això no ho farà mai un “govern amic”, però suposa una coerció inacceptable constitucionalment (pensem en les comunitats autònomes regides per altres partits) i en tot cas resulta contrari a l’esperit d’un suposat pacte federal.
Tanta és, doncs, la incertesa a la qual estan sotmesos els aspectes financers de la proposta actual del nou Estatut, que aquest observador fent, com deia, virtut de la necessitat, espera –ingènuament potser, però il·lusionat en qualsevol cas–, un tomb en aquesta segona derivada per recuperar l’optimisme.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!