Pinsans, caderneres i l’Alfons López Tena

1
És d’aquelles històries que, si les mires de lluny, potser sembla que facin riure: ves quines coses, ara diu que al Parlament hi discuteixen de fringíl·lids. De fringiquè? D’ocellets. Una mica de conya, tres acudits i a una altra cosa, que la notícia passi sense glòria ni pena ni res, que se n’escarotin en algun butlletí ambientalista, que ningú més no entengui de què parlem, al capdavall qui se’n sent, de tres pardals de més o de menys?Via lliure a la barbaritat, per tant: xarxa amunt i xarxa avall, fins que s’acabi l’any en poden caçar 60.000, a qui li importa el mal que es faci, quants de més en quedaran ferits o moriran en el procés. Diu que abans els cremaven els ulls amb una agulla perquè, cecs, cantaven més fi. Hem progressat. Que no es queixin. Sssst…

Aquesta vegada, però, la història no s’ha acabat en silenci i els petits fringíl·lids han comptat amb un aliat de pes. I de lògica. L’Alfons López Tena. El temible esvalotador del galliner, l’orador punyent, l’home que duu de corcoll el llim d’aquell oasi que resulta que no era sinó un pantà, puja a l’estrada i ens defensa, amb naturalitat i contundència, la vida en llibertat dels passerells i els verdums, dels pinsans i les caderneres que evocava Verdaguer.

Barretada.

A més a més, amb l’exemple denuncia aquesta pràctica torta que és la imposició per decret i sense diàleg que duu a terme el govern de CiU: van voler incloure la persecució de les caderneres dins de la llei òmnibus; després ho van treure d’aquella barrija-barreja i ara ho presenten com a decret, patam, ho aproven el 15 de novembre, callen i ho publiquen el 21, passades les eleccions, no fos cas. Sense parlar amb cap de les entitats ecologistes del país. Sense mirar-se la legislació europea, que no permet capturar els ocells que han volgut desprotegir. Sense explicar per què han deixat de necessitar protecció, i obviant que, de fet, les poblacions d’ocells cantaires van cada dia disminuint. Sense atendre ni tan sols els informes de la Direcció General de Medi Natural. Sense permetre un recorregut parlamentari que hauria propiciat una ponderació dialogada de pros i contres. Amb una urgència i una excepcionalitat que no poden justificar. A quin sant, tot plegat? Quina pressa hi ha? A quins interessos respon?

Hi ha un temps per a les paraules solemnes i un temps per als temes d’aparença menuda que els donen sentit. Les unes, sense aquests, són buidor grandiloqüent; ells, sense les fites més altes, ens condemnen a viure perduts en l’anar fent. De la combinació en neix la política. La que ens mereixem d’una vegada. La de veritat.

(publicat a Crònica.cat el 14-12-2011)

Publicat dins de país | Deixa un comentari

I ara, Ferrater

0

Ja ho sé, i ho comprenc, que en un trimestre arremangat que tenim bé s’ha d’anar per feina, que hi ha el programa i la matèria i tot això i allò. Però és que ara tinc una mica la sensació de persona que camina per un passadís del metro empesa pel corrent de presses i maletins que fan tard qui sap on.

He llegit Marçal amb idea d’aprendre-li motius, he tornat a Estellés i m’hi hauria quedat una altra estona, he passat per Vinyoli sense que me’n senti cap rastre i ara ja em miro Ferrater amb aire de final de curs.

Massa ràpid, tot plegat.

Em sembla.

 

Publicat dins de poesia catalana actual i etiquetada amb | Deixa un comentari

Ja l’he llegit

0

Sí: ja he llegit Vinyoli. Bona part de la Poesia completa en voluminós tom de butxaca, n’he llegit. Sabent d’entrada que és una veu clau de la poesia catalana del segle XX, conscient de l’admiració que desperta, de les hipèrboles que li dedica gent de reputació. He llegit Vinyoli i m’ha deixat freda.

Sobretot, és que no m’ha dit res, no he sentit res, ni mig estremiment ni res.

No vull pas inventar excuses, ara, penosament esgratinyar detalls (no m’agrada que vulgui rimar vingudes amb avingudes, posem per cas, però això deu anar a gustos: no m’hi poso). Assumeixo la mancança. La meva mancança, vull dir. Alguna cosa no dec fer bé si no m’agrada Vinyoli, oi?

 

Publicat dins de poesia catalana actual i etiquetada amb | Deixa un comentari

TV3 a la picota?

2
Encara no els ha pres possessió un nou govern que ja marca per on vol que vagin les coses. Poc que importa ni mica ni gaire ni gens que les imatges siguin sangoses i carpetovetòniques, que la transmissió sigui cara, que l’audiència sigui microscòpica: el PP té un projecte al cap, un projecte de fer (el seu) país peti qui peti i a fe que s’hi aplica amb diligència. I a ells què, els costos i les punyetes? Com que ho anomenen “fiesta nacional”, s’afanyen a “protegir, fomentar i difondre” la carnisseria. Els falta temps per fer-ho i proclamar-ho. Com deia aquell, “el que va davant, va davant”.
Pensava en aquesta obstinació que mostren els nostres veïns quan llegia, l’altre dia, una cascada d’articles de casa (diguem-ne així) sospitosament coincidents en l’argumentari. I en el moment. I en tot. Perquè, en parlar de les retallades que el govern autonòmic de CiU ha anunciat per a TV3, hi ha qui ben sembla que s’hagi estarrufat. De satisfacció, vull dir. I va recitant que si els excessos que si cols i que quin escàndol aquesta televisió. Fot-li, que s’ha obert el pim-pam-pum, que tot és més fàcil si primer es pot ridiculitzar, qüestionar, menystenir i el que convingui. És clar que determinades cròniques responen tan sols a l’interès sobreactuat de qui les encarrega (i que, oh, casualitat, potser somia a prendre el lloc que ara ocupen els mitjans públics, o a esgarrapar-ne un bon pessic), però això no ens fa immunes al seu verí.

TV3 és, com ho són totes les televisions, un espai de creació de referents. Ha vertebrat un col·lectiu humà que ha sentit en J.R. o en Songoku parlant en català, que ha vist que es poden fer programes de qualitat (i que la qualitat és divertida: vet aquí el famós tomb per la vida o els afers exteriors o etcètera), que ha constatat que hi ha vida televisiva més enllà de les mamachicho o el reality de torn. I aquesta vertebració l’ha fet, gairebé sempre, malgrat ella mateixa. L’ha fet fins i tot permetent-se el luxe d’ignorar una audiència que, precisament pel dret de ser-ho, ha alçat repetidors i s’ha manifestat i ha signat massivament i encara planta cara.

Vull dir que aquest article no és una defensa de TV3. Però també. Vull dir que, en comptes d’accentuar-li les mancances, en comptes de refermar-li el prisma de sucursal i anar-la empetitint, ara caldria parlar de com fer-ne una televisió desacomplexada i amb el seu territori lingüístic complet al cap i al cor i a tot arreu, caldria potenciar-li el paper de motor i estímul de la indústria audiovisual, caldria fer mans i mànigues perquè tornés a arribar als territoris on ens l’han desconnectada. Etcètera. Hi ha tant per fer i és tan urgent, que encara sobta més constatar com hi ha qui s’aplica, per contra, a disminuir-la. Perquè una cosa és cercar una gestió racional i una altra de ben diferent abordar el futur de la televisió pública com qui mira d’ajustar el pressupost de l’edifici secundari de no sé quina conselleria. Sense dir, a tot això, que els diners que ara no hi ha un altre se’ls emporta. El dels toros, precisament.

(publicat a Mèdia.cat, el 5-12-2011)

Publicat dins de país i etiquetada amb | Deixa un comentari

Hi ha paraules prohibides, senyora presidenta?

1
“Senyor Bertran, robar és una expressió que no s’acceptarà més”. Al Parlament, igual com a tot arreu, s’hi viuen moments surrealistes. I aquest n’és un. Si prenguéssim les paraules de la presidenta de la cambra principatina en la seva literalitat, es podrien donar, a partir d’ara, situacions prou curioses: un cop prohibit el concepte robar (només quan s’uneix a Espanya o també en general?), caldrà fer el mateix amb la llarguíssima llista de mots afins que ens ofereix la nostra llengua? A mesura que els diputats independentistes vagin pronunciant sinònims, els anirà vostè prohibint? Ara no es podrà dir “espoli fiscal” però sí “furt fiscal”, així, en al·literació? Tampoc? Es repartiran instruccions als diputats, llistes de paraules que no es podran pronunciar? I, després de les paraules, què? Temes?

La xarxa és plena d’acudits, aquests dies. Hem après mots nous (lladrunyar, emblar, fer córrer l’ungla…) i, gràcies a l’acció de la senyora de Gispert, #espanyaensroba ha esdevingut trending topic i les dades del saqueig sistemàtic circulen a tota velocitat. És aquell famós “no pensis en un elefant” que de seguida et crea dins del cap la imatge del paquiderm.

El cas, però, és que, més enllà de l’anècdota, de l’intent irrisori de negar-nos els fets, de prohibir-nos els mots, això que ha passat al Parlament té un fons d’aigua estancada i de llim que ens hauria, si més no, de fer reflexionar.

D’una banda, hi ha el fet mateix, aquest tic tan profundament antidemocràtic que vol controlar quines paraules poden pronunciar els diputats electes i quines expressions queden vetades. Òbviament, no hi ha ningú que pugui exercir tan estrafolària potestat. La simple pretensió contradiu l’essència del Parlament. Però si algú vol poder-ho fer ja és preocupant.

Després hi ha la simptomàtica qüestió de veure com una presidenta del Parlament s’irrita per la descripció d’una situació i no pas per la situació mateixa. És a dir, no li molesta l’espoliació fiscal que ens té el país escanyat sinó que se’n parli. I mana callar. La sagnia continua però silenci. La censura sempre ha estat un acte de por: por de les paraules, por de les dades, por de les possibilitats que poguessin despertar.

I és curiós observar amb quina facilitat s’arrenglera al costat de la tesi espanyolista: denunciar l’espoliació és injúria, diuen els de Ciudadanos, i la presidenta fa que sí, que tenen “la raó”, i fins i tot els sorprèn quan els depassa: que no caldrà que es queixin cada vegada que un diputat de Solidaritat recordi la rapinya, els respon, que ella des d’avui anul·la les paraules: “robar és una expressió que no s’acceptarà més”. I avall que fa baixada.

Sobretot, però, i més enllà de les capacitats que ja a bastament ha demostrat qui avui ocupa la presidència del Parlament, cal mirar qui és que l’ha posada on és. I per a fer què.

CiU ha triat la senyora de Gispert per a aquest càrrec. Fent-ho, mostra, ai las, on queden les proclames que inflaven pits en campanya electoral. Concert econòmic? Ai no, que ja li van canviar el nom: pacte fiscal? Quina negociació se suposa que han de voler fer els mateixos que d’entrada neguen l’espoliació, que l’amaguen, que abans de començar ja demanen perdó?

(publicat a Crònica.cat, el 2-12-2011)

Publicat dins de país i etiquetada amb | Deixa un comentari

Una nova espècie de peix

2

Passa diàriament sense que ens n’acabem d’adonar. L’encarregat d’un institut d’art modern ha de fer el comunicat de rutina i no sap qui dimonis és el personatge importantíssim que oferirà demà a les càmeres. Per exemple. Li cal omplir un parell de fulls i ho enganxa de la Viquipèdia. Fet. Després, el redactor que haurà d’escriure sobre l’exposició del comsedigui importantíssim, es limitarà a copiar literalment el que n’explica el comunicat. Amb alguna flor pròpia o amb el copia i enganxa mig desestructurat, però repetint, sense citar-la, la informació viquipedista.

Avall que fa baixada, per tant: el món és una bola i tot rodola.

De tan comuna, de tan estesa i natural, la pràctica no sembla que hagi de ser notícia. Només que, de tant en tant, algun excés n’evidencia les vergonyes. I s’explica en to de facècia. Fa riure, sí. O plorar.

Aquesta tardor ens ha fornit un exemple d’allò més bèstia sobre la pràctica del copiaienganxisme. Comença quan un centre comercial idea una més o menys enginyosa (això va a gustos) campanya de promoció i envia el seu comunicat. Continua quan l’escrit arriba a la redacció d’un diari dels que presumeixen d’antiguitat esmerilada i, com que la cosa va d’una nova espècie de peix que han trobat a la Marina Alta, el paperet acaba a la secció de medi ambient. Fins aquí, el relat més o menys rutinari de les coses. La vella pràctica de contrastar informació, comprovar les dades o, ves quina mandra, llegir abans d’escriure passa a la categoria de mania obsoleta. I algú troba d’allò més natural copiar el comunicat sense preguntes. Com s’ha fet tantes vegades.

Per tant, sabrem, perquè així s’ha publicat:

1)    que un “equip científic internacional liderat per la prestigiosa universitat de Laverton” ha descobert un peix nou i que li diuen “piscis festivus”;

2)    que la característica principal del nou peixet és el seu hàbitat: el centre comercial, un àmbit que cobreix “la principal necessitat del piscis festivus: divertir-se”, cosa que contempla la possibilitat d’“emprovar-se roba de tota mena, passejar en grup, menjar hamburgueses i fins i tot anar al cinema”;

3)    que hi ha un “cap de l’equip científic” que es diu Jack Palawer i que ha fet declaracions d’impacte sobre el peixet: “no se’n perd ni una”;

4)    que la bestiola “ha desenvolupat una glàndula única al món animal que permet que s’adapti a qualsevol promoció”: pot “aguantar la respiració” tanta estona com vulgui o “submergir-se en una piscina plena de bitllets”;

5)    i que, a més del centre comercial, ara resulta que també es troba al Facebook, el peixet: “les habilitats de la nova espècie sembla que no tinguin límits”.

I, efectivament, no en tenen: la notícia, copiada i enganxada del diari de València, ha arribat a un portal equatorià que es fa ressò de la bajanada amb britànica flegma: igual com informa d’un nou mol·lusc a l’Antàrtida o de dotze noves espècies de granota trobades a l’Índia, passa compte del “festivus” valencià.

En fi. El relat poca-solta no tindrà, probablement, gaire més recorregut. Però el fons, la pràctica nefasta que l’ha propiciat, aquest copiaienganxisme que tan fàcilment ens converteix en notícia la propaganda partidista, la versió oficial, la informació de terregada, continuarà fent-nos passar bou per bèstia grossa.

Bou o peixet.

(publicat al bloc d’Escacc, el 30-11-2011)

Publicat dins de la gasetilla i etiquetada amb | Deixa un comentari

Qui va pintar el Tirant, consellera?

0

La patinada va ser d’antologia.

 Lliurava els premis que la Generalitat valenciana atorga als llibres més ben editats, va voler explicar que s’havia triat el 20 de novembre perquè consta com a data de publicació del Tirant lo Blanc i no en va tenir prou. Amb aquella retòrica de discurs mal redactat, i sense cap pudor, va continuar: “obra que ens ha regalat aquest meravellós escriptor que va ser Ausias Marc”.

La xarxa de seguida en va anar plena. Qui havia deixat anar l’animalada ocupa actualment el càrrec de consellera de Cultura i va esdevenir trendig topic al Twitter: #LolaJohnsonFacts va triomfar, amb aquell to d’humor descarnat que sap crear per conjur la intel·ligència col·lectiva, i, piuada a piulada, es va anar bastint un estol de recursos desinteressadament oferts a l’ínclita consellera. Gràcies a la generositat internàutica, ara Lola Johnson pot salar discursos futurs bo i citant el Manifest comunistacom “una altra de les obres clàssiques d’Ausias Marx”, reclamant que “algú resolgui el misteri d’Elx”, o felicitant Carlos Fabra per aquella seva (meravellosa, és clar) obra, el Llibre del repartiment.

L’anècdota de la pífia, però, no deixa de ser significativa. Ja ens hem acostumat a veure que els mèrits per al càrrec públic no s’avaluïn per capacitats objectives sinó per maniobres partidistes. Quan Francisco Camps la va nomenar consellera de Cultura, Johnson tenia el mèrit d’haver fet de dona del temps a la televisió, de presentadora de telenotícies a la televisió, de directora de la televisió. I d’haver posat l’ens públic al servei de la propaganda campsista més descarada. Quan va caldre elevar la imatge de Camps per sobre de l’allargada ombra d’un Eduardo Zaplana fet ministre a Madrid, Johnson s’hi va aplicar a consciència. “En poder, col·locarem la nostra a la televisió”, havia dit González Pons. “La seva”, Johnson, va respondre. I li ho van pagar. Va entrar a Cultura com podria haver-se fet càrrec dels hospitals. Ja no ve d’aquí, no?

(Article publicat a www.eltemps.cat, el 25-11-2011)

Publicat dins de país | Deixa un comentari

Una única llàgrima

0

Preparo l’escrit sobre Vicent Andrés Estellés i la seva petjada (o el que sigui: una cosa és el guió i una altra, ai, el camí que prenen les paraules quan es van teclejant). El rellegeixo gairebé àvidament (l’Ofici en memòria de Joan B. Peset, no, que sempre em fa plorar). Cerco escrits que en parlin. Etcètera. Camino per la ciutat i em reboten al cervell els seus versos: “Temies el moment. Confessa-t’ho: temies. / Temies el moment del teu cant a València”.

L’emoció, però, m’ha arribat des de la pàgina de l’AELC, en un tros d’entrevista. Estellés hi parla del Premi d’Honor. Pren la imatge petita, la més senzilla, per expressar-hi un gran dolor. De vegades, potser és l’única manera:

“Hi hagué una cosa acollonant per a mi: em varen fer seure a la presidència i llavors restava allí, davant meu,la meua dona; recorde, no sé com dir-ho, una única llàgrima, que queia inacabablement, perquè ella sabia, com cap altra persona, el que hem patit, el que hem cregut, el que creiem, el que esperem, per què lluitem i lluitarem encara”.

De què em sona?

0

Començo a llegir i dic de què em sona? de què em sona? Juraria que és la primera vegada que tinc referència explícita d’en Jordi Sarsanedas (com més sé , que deia aquell, més m’adono de tant com em falta). Però em sona.

Avanço pel “Trajecte intertextual” que proposa na Margarida Artizeta en aquell seu text “Des del tramvia”. Sóc dalt de l’autobús. Ara passo el pont tan lleig d’en Calatrava. Ella diu que La Rambla de les Flors era el recull que “havia tingut més difusió editorial de tots els textos poètics de Sarsanedas”. Jo res no en sabia, diantre, però em sona. I m’intriga.

De cop, prop del Mestalla, zam, s’encén la bombeta: ho he llegit avui al Twitter! A #LolaJohnsonFacts. Un dels suggeriments per a la consellera de Cultura que l’altre dia va col·locar Ausias Marc com a autor del Tirant (i que potser espera saludar-lo, un dia qualsevol): entre gent que suggeria resoldre d’una vegada el misteri d’Elx o que evocava L’estaca d’en Raimon, una piulada d’en Pau Alabajos recordava aquell gran CD, La Rambla de les Flors, d’en Cesk Freixas 🙂

La vida és feta de belles coincidències.

Publicat dins de poesia catalana actual i etiquetada amb , | Deixa un comentari

Salvador Iborra, ‘in memoriam’

1

A València, en un cafè sorollós i ple de llibres, s’hi han dit poemes.

La germana, els amics, el professor, els convidats, els consternats. Ha estat bonic, intens, sentit i digne. Amb a gent asseguda en cadires de colors, o dreta, la cervesa a la mà, o un vers, la mirada perduda i enfilant records, escoltant com algú fa

i he de dir que el dolor és més amarg que no ho era, / que hi ha get que és feliç sense llegir un sol llibre.

Coses que impressionen? La cara devastada d’en Sebastià Bennasar en aquell vídeo. O sentir el poeta com s’explica en gravació. Sense micro. Sense podi. Tal com era.

El 21 de novembre

0

Espanya convoca eleccions anticipades. Bon profit els facin. “Tigres -tiiigres-, leones -leooones-, todos quieren ser los campeooones”. Emocionantíssim. No cal ser una llumenera per endevinar quina recepta sortirà d’aquesta cuina. Buf.

Tot això, és clar, ens afecta. Ens afecta, vull dir, en la mesura en què continuem sotmesos als interessos espanyols. Ens afecta perquè significa persecució obsessiva contra el català, significa ofec, significa espoliació i un penós etcètera que ens té aquí enfangats sense capacitat de reacció pròpia, de gestió, d’acció ni de res. Ens afecta però no ens hi hauríem pas d’obsessionar. Perquè, d’aquesta banda, en res no hi podem influir. Si el paper que l’estat reserva a les “peculiaritats perifèriques” ha estat sempre d’estrassa, ara troba en aquesta situació de crisi patent de cors: la consigna diu “Santiagoycierraspaña” i a fe que s’hi aplicarà a consciència.

I què hi pintem, els independentistes, en aquest sarau? No res. Ni un ni tres ni sis ni deu diputats que campessin per aquell parlament no hi pintarien res, no hi tindrien cap possibilitat ni capacitat d’influència, allà. Més val saber-ho i dir-ho i no embolicar la troca. Tot allò del “cal ser forts a Madrid” que anys enrere encara podia convocar esperits benintencionats s’ha mostrat, amb el temps i la pràctica, un esforç perdut, un miratge, una enganyifa. Espanya decideix sense nosaltres, decideix en contra nostra i no deixa espai ni marge per a res més. Tampoc per al concert econòmic, òbviament.

Val a dir que la participació en aquestes eleccions podria haver tingut un interès conjuntural, pràctic, enfocat no pas a les corts espanyoles sinó al nostre país, a crear i visualitzar un front ampli, divers, imprescindible i unit per l’objectiu comú i prioritari de la independència. No ha pogut ser. En fi. Els papers són sobre la taula. En tot cas, ara, el 20 de novembre, la base social que hauria pogut trobar aquest seu espai d’expressió té una macedònia de possibilitats per triar: hi haurà qui directament s’abstindrà de votar, qui ja té impresa una estelada per fer vot nul a consciència i qui optarà per escollir entre les existències. I etcètera, possiblement.

Doncs molt bé. Però la qüestió veritablement rellevant, per al país, per a aquest Principat de Catalunya que ja conforma majories de sobirania i per a la resta dels Països Catalans que no se’l deixen de mirar, no es dilucidarà el dia 20, sinó l’endemà. Perquè ja és hora d’enfocar l’atenció sobre allò que és realment important. Els temps han canviat. Ja és hora de començar a concretar. Tic-tac. Ja és l’hora de preparar la transició a la independència.

(publicat al Crònica.cat, el 18-11-2011)

Publicat dins de país i etiquetada amb | Deixa un comentari

El segador

0

És una obra mural, èpica, que devia ser impressionant de veure. Joan Miró en estat pur. Cinc metres de pintura creada in situ, al famós pavelló de la República que va idear Josep Lluís Sert per a l’Exposició Universal parisenca del 1937. Tota la ràbia, tota la força que l’artista sabia condensar en símbol, en poesia pintada, essència de raons i sentiments són (eren) dins del mural.

El crit del segador alçat al cel i arrelat a la terra, la barretina (síntesi de barretina, a la manera de Miró), l’estel, la falç i el puny, les dents en protesta, l’ull irat, inquietant, alerta, interpel·lador: aquesta obra continua posant els pèls de punta, passats tants anys i encara que, en realitat, ja no existeixi. Perquè El segador no és enlloc. Quan es va desmantellar el pavelló, es va desfer també i per sempre aquell gran mural. A l’espectacular retrospectiva que hi ha a la Fundació Miró (més que espectacular: imprescindible) se’n mostren els retrats, en blanc i negre: són tot el que ens en queda.

Si no fóssim catalans, si aquell quadre esplèndid no ens hagués representat tan bellament i dramàticament, ara potser seria una icona de lluita i resistència, un clam contra la guerra, la constatació que en aquest petit tros de món que ens ha tocat per a viure, resulta que hi perdura un poble. Però tenim aquesta tendència fatal a romandre, ai, ignorants de nosaltres mateixos: coneixem el Guernica amb els ulls clucs i ens permetem el luxe de no saber que allà al costat, en aquell mateix pavelló, hi havia El segador.

(article publicat a www.eltemps.cat, el 9-11-2011)

Publicat dins de país i etiquetada amb | Deixa un comentari

La ratlla i les veus

1

—Van venir de nit. Sense avisar ningú, és clar. Per quins set sous ho haurien d’haver fet? No ens tenen pas més consideració que al bestiar, a nosaltres. O encara pitjor.

L’endemà mateix ens vàrem trobar amb la fita a la porta de casa, com aquell qui diu, i els soldats que reien i que no ens deixaven passar.

En Tomàs de ca la Matildeta va perdre els estreps i s’hi va abraonar, cridant que ell hi tenia trumfes, a l’altra banda, i que no mataria els fills de gana i que la terra era seva i ben seva, mal llamp us condemni a cremar per sempre i ja no vaig sentir què més els deia perquè se’l van emportar i quan la dona el va recuperar semblava una desferra.

Ara s’ha mig refet, en Tomàs, però no parla. Li han quedat els ulls com de vidre i no somriu ni sembla que escolti ni res. Tothom diu que es matarà. Ja ha perdut dos fills a la guerra i ara la menuda no para d’estossegar i ell es passa els vespres assegut a l’era. Jo no sé pas si es matarà o es deixarà morir.

*

—Em van dir que ara quedava a l’altra banda i que ja no hi podria anar mai més, a jugar al riu. No pas quan tinguis la feina enllestida o mentre hi vagi aquell dimoni del nen Gipó o fins que ton pare torni de la feixa o mentre no m’hagis estibat la llenya: mai més.

Li he preguntat a la padrina si mai més arriba fins a l’estiu.

 *

—Ningú no l’havia tornada a veure, la noia del cal Mitger.

Diuen que vetllava de nits i que just abans que cantés el gall s’asseia i esperava amb la finestra oberta i el farcell als peus. I que cada dia el tornava a desfer i baixava a la cuina i quan sa mare es llevava ja hi havia la vianda a taula. Diuen que no en podien tenir queixa, de la filla, a cal Mitger, que feia la bugada i agençava l’aviram i els porcs i la mainada, que sargia i escombrava i brodava l’aixovar i tenia les olles relluentes. I és veritat, tot això, però és que se’ls feia pàl·lida i seca i el pare temia que no se’ls fongués entre les mans, cagumjudesconsagrat, que no surt mai de casa i no sé quan dorm i no trobi les forces per dir-li sigues forta, Maria, sigues forta que et va dir que vindria i demà l’enterraran.

Però és que ella ja ho sabia.

Diuen que era al rebost quan els van portar la nova, que la feien a mercat però era al rebost i va sentir els germans com decidien tornar muts i la mare que plorava i deia pobra Maria, tant com n’està, del seu xicot, tant com n’està.

Si ho haguessin sabut, que ella els escoltava, poc que n’haurien parlat, de la partida de soldats emboscada al mig de la collada, de la dèria que el noi tenia per venir i de com es va apuntar al primer pas de contraban que va trobar, que no era gens segur, no gens, i que ja es va veure perquè els van fer traïció, quins temps de vergonya que ens ha tocat de viure. Ni de la sal com queia penya-segat avall rebotant contra el seu cos, no n’haurien parlat, tampoc, si ho haguessin sabut. Ni de la feinada que hi va haver a arreplegar-lo, després, tan ben plantat com era i tan trinxat com va quedar.

Ella es va pensar que era culpa seva. I es va tancar a casa.

Ningú no l’havia tornada a veure, la Maria Mitgera, fins que la va caldre vetllar. Diuen que, de prima que era, semblava transparent. I que a les mans hi duia un farcell.

 *

—Encara no he pogut plorar, jo. En veure la ratlla se’m va fer un nus a la gola i encara l’hi tinc. Per això de vegades em surt la veu escanyada. Per això i per la ràbia que se’m cova al dedins i que m’estreny els pulmons i els budells i tot el que et fa sentir persona. El cor també. Sobretot el cor.

 *

—El que més li va doldre, a l’oncle Pol, va ser la soledat.

Quan es va saber això de la ratlla es va estar tres dies fora del món. Després, però, va semblar que reviscolava. Mai no oblidaré els seus ulls d’òliba asseguts a taula i brillants d’imaginar les fogueres, els timbals, els emissaris de la Diputació travessant de matinada les muralles (ho descrivia tot tan bé, l’oncle Pol, cada nit a l’hora de sopar, i ho vivia tant, que gairebé ens feia sentir els cascs dels cavalls xocant contra les llambordes i mig relliscant de la pressa i de l’aclaparament dels genets per dur al sarró l’ultimàtum en paper lacat), les columnes marxant cap al nord en silenci estricte, les mares amb el cor encongit, els voluntaris amb el cor encongit, la ciutat sencera amb el cor encongit i la terra tota estremida i solemne.

Els va esperar durant sis mesos.

Després se’n va anar amb l’Hereu Just.

Jo sabia que no hi duraria gaire, a muntanya, l’oncle Pol. I no és pas que li manqués el tremp ni l’astúcia ni la força, només que ja no tenia ànsia de viure ni de res. Per això el van agafar de seguida.

El van matar per escarment.

Ningú no hi va anar, a la plaça, però. Ningú. Del silenci que hi havia, se’l va sentir plorar. No pas del mal que li feien, no: del que ja tenia.

 ****

 Com que és diumenge, l’Angeleta s’ha llevat a trenc d’alba i ha vestit el seu poc cos amb la roba de mudar (els enagos nets i una faldilla negra i la brusa negra i el davantal també, i les mitges, i els esclops, i el mocador). De tan menuda com l’han feta els anys, i lleugera, si de cas algú la veiés trescar pensaria, quan el mocador se li fa una mica enllà i mostra els cabells de fils de neu, que s’ha tornat una oreneta.

Com que és diumenge, l’Angeleta prepara els cistells i hi ordena la genciana i l’orenga i la cua de cavall i l’herba pedrera i la de pastor i la sajolida. A sota ja hi té col·locat el vi de saüc, que sempre li’n demanen. I agafa també un parell de farcells de carmalloles. La petita estança li ha quedat plena d’olors.

Com que és diumenge, la mula l’espera amb cara de paciència. Li agrada tenir l’Angeleta de mestressa perquè pesa com un ocellet i perquè només li fa carregar herbes seques o cistells de bolets o petits pots amb ungüents o veus. I perquè la raspalla cada setmana.

És vella, l’Angeleta, molt vella, aioi.

Però no hi pensa pas, en els segles ni en els ossos escruixits ni en l’ull que li va prendre la bala d’un gavatx amb mala idea. Com que és diumenge, s’enfila dalt la mula i fa cap a la vila i quan serà prop de la ratlla escopirà i flastomarà i si troba qui ho mereixi el farà fugir amb un bufarut de fulles de pollancre i granotes blanques.

És terrible, l’Angeleta, quan s’hi posa.

I després, a mercat, sembla tan viva com tu i com jo. I a estones somriu.

Diuen que al pas de la Guingueta s’hi senten veus, de tant en tant. És l’Angeleta, que les aboca Segre avall, cada diumenge.

Perquè germinin.

 

(aquest conte es va publicar al llibre F(r)iccions al Pirineu, que va editar Òmnium Cultural per commemorar el 350 aniversari de l’ignominiós tractat que ens va voler esqueixar una part del país; el varen signar a l’illa dels Faisans, el 7 de novembre del 1659)

Publicat dins de contes | Deixa un comentari

Exageració

1

Respecto n’Enric Casassas i, òbviament també, en Joan Vinyoli. Llegir, però, al pròleg de la poesia completa, determinades hiperbòliques afirmacions, ai, em fa arrufar el nas. Dir que “des d’Ausiàs March no hi havia hagut” o que és la culminació del “gran segle de la poesia catalana” (per sobre, hi especifica, de Foix, Estellés, Brossa, Pere Quart o Espriu) té un punt d’exageració que fa que servidora, si més no, rebi els versos amb una estranya predisposició a la contra.

Després m’agradaran, segur que sí, i mantindré Vinyoli a l’Olimp. Però amb una ombra d’antipatia que ell, pobre, no haurà fet res per tenir

El món és ben injust, sí.

Publicat dins de poesia catalana actual i etiquetada amb | Deixa un comentari