14 de novembre de 2008
Sense categoria
0 comentaris

Les temptacions

Una de les característiques

Una de les característiques més
humanes és negar allò que és obvi. Per això ens resulta tan difícil de
reconèixer el dimoni quan el tenim al davant.

 

C.S Lewis, un dels gegants intel.lectuals
del s. XX, en un acte lúdic i compassiu alhora, desenmascara el diable elusiu en
el seu llibre “The Screwtape letters”, un recull de  cartes que el vell  Screwtaper adreça a un dels joves diables
temptadors, per alliçonar-lo i tibar-li les orelles.

Amb un estil mordaç i irònic, i
amb una cruesa colpidora, posa en evidència les manipulacions a què els
individus estan sotmesos amb la finalitat d’esdevenir cada vegada menys
individus i cada cop més massa.

Tot home que té la capacitat
d’escoltar el seu cor, queda escruixit per la precisió amb què Lewis  descriu 
la panòplia complerta de les temptacions, tot posant en evidència,
en  boca del seu diable, la mentida  i la manipulació en  què  s’emparen els temptadors.

 

Els catalans, que per la nostra
condició de colonitzats, fa anys i segles que resistim algunes d’aquestes temptacions
amb especial intensitat, hauríem de llegir amb atenció aquest llibre. Ens
adonaríem de dues coses fonamentals.

 

1- Que tota la pressió política i mediàtica que ens mena  a acceptar la nostra pèrdua d’identitat i la
progressiva dissolució de la nostra individualitat nacional és La Temptació fonamental
a  què estem sotmesos. Com diu
l’Screwtaper  “Nosaltres hem
d’encoratjar-los sempre i amb tots els mitjans a què s’alienin de la seva
pròpia naturalesa”(p.65).

 

2– Que les elits de la classe política d’obediència catalana treballen
per l’infern, com diríem en llenguatge popular, perquè ja han cedit a la
temptació, i ja no pensen com poden alliberar i tornar la plenitud en tots els
àmbits a la nació catalana, sinó que només rumien com acabar amb la fe i l’esperança
que encara aguanta aquest poble, per condemnar-lo com ja s’han condemnat ells.
“ Cada demagog pot arrossegar desenes de milers de xais humans amb ell. Se’ls
fa seus. I fent-los seus, els fa nostres”(p.193).  Recordin en aquesta línia les darreres
declaracions del Sr. Pujol  a l’Avui, o
les contínues crides a la claudicació i a l’abandó de la nostra identitat des  de la cúpula d’ERC.

 

Aquesta voluntat de minar la Voluntat de la gent del
nostre poble perquè deixin de ser qui són, i en lloc de catalans esdevinguin
“ciutadans” es concentra en tres àmbits als quals l’Screwtape  hi concedeix una especial atenció.

 

El primer és la contínua
manipulació dels mots, tergiversant-ne el sentit, buidant-los del seu contingut
genuí  i omplint-los d’ambigüitat.

En un reny al seu pupil, el vell
Screwtaper, recorda que: “els nostres experts filològics ja han fet un bon
treball en la corrupció del llenguatge”, que “ no s’ ha de permetre de donar un
significat clar i definit a les paraules”, que “tot ha de ser capgirat  perquè ens pugui ser útil”,  i això, amb la finalitat “de mantenir la ment
dels homes ben confusa” (p.7), i “ben allunyada de la simple antítesi entre
allò que és veritat i allò que és fals”(p.47) perquè “l’emboirament de
d’intel·lecte, reforça la corrupció de la voluntat”(p.138) i  impedeix “adonar-se d’allò que és
obvi”(p.11).

Aquesta estratègia és tan
habitual a casa nostra, que moltíssima gent ni n’és conscient. I en això rau la
seva efectivitat. Ens paralitzen en robar-nos el sentit i el poder dels mots.
Dos exemples.

El primer. En la retransmissió
per Catalunya Música del concert d’inauguració del centre Robert Gerard
divendres passat, es recuperava producció del músic català del s.XVII Carles
Bagué. Al descans, el locutor va entrevistar el responsable del centre, el Sr.
Oriol Pérez de Treviño, i en congratular-se per la recuperació d’un músic
català oblidat, el Sr. Treviño, en compliment de  la seva tasca  de “braç filològic”, només sentir que Bagués
era qualificat d’autor català, hi afegí gairebé sense respirar “ i ibèric, i la
seva música té una sonoritat mediterrània”. Feina feta. La catalanitat havia
quedat completament desdibuixada, esclafada, sense valor. Una capa més de
cendra sobre la nostra identitat col·lectiva.

Segon exemple. A la manifestació
del final del Correllengua a Perpinyà, mentre es corejava el lema “Catalunya,
Catalana”, se’ns va acostar una noia i ens va dir tota neguitosa: “No digueu
això, que s’enfadaran els del Consell Regional”. Li varem replicar,  que sospesés a quin tipus de persona podia
molestar una cosa tan òbvia. Una cosa que tots els països lliures assumeixen
amb plena naturalitat: que Grècia sigui grega, que Polònia sigui polonesa, que
Portugal sigui portuguesa, perquè no, doncs, que Catalunya sigui catalana?.
També li férem notar  que el lema no
recorda altra cosa que la necessitat, si volem ser lliures, de retornar-nos la
nostra individualitat col·lectiva, negada pels nostres colonitzadors. La
recuperació de la nostra individualitat és  imprescindible perquè qui vingui a viure a la
nostra pàtria s’hi  integri amb la
mateixa naturalitat que ho fa qui va  a
viure a Grècia, a Portugal o a Polònia. L’únic que la noia, com un lloro
entrenat, sabé respondre, fou:” Catalunya ha de ser de tothom”. Una altra il·lusa
que s’ha empassat el gripau que li enverina el cervell i el cor  i no li permet de veure com els “amos” del
“Consell Regional”, o sigui els colonitzadors socialistes francesos, quan diuen
“de tots”, en realitat volen dir d’ells, dels colonitzadors. Es en aquest sentit
que  exalcen la multiculturalitat, perquè
en fomentar l’amuntegament  de diversos
grups ètnics, nacionals i culturals, en lloc de la seva integració
harmònica  a Catalunya, el què estan
aconseguint és la desaparició de la nació catalana, en benefici, únicament i
exclusivament, de l’estat colonitzador.

No ens enganyem, el rebuig al
lema “Catalunya catalana” és tan furibund, perquè precisament encerta  la diana, perquè diu la veritat amb tanta  simplicitat, que els senyors de la mentida no
ho poden tolerar.

El diable té múltiples cares. La nostra nació n’ha de sofrir dues de
molt perverses. Una la sabem reconèixer força bé, la del feixisme brutal. Però
ens costa reconèixer la que ara ens està fent més mal: la del progressisme
socialista. La seva manipulació ideològica basada en l’ús pervers dels
mots  fabrica l’home-titella  i la nació-massa, tots dos dramàticament
obedients als seus dictats perquè han perdut la seva individualitat personal i
col·lectiva
.  Seria molt bo que, quan
amaguen la uniformització a que ens volen condemnar amb el mot “universalisme”,
no oblidéssim les paraules d’uns homes savis, que assenyalen la Veritat amb claredat i
rigor.

 “ La individualitat ( tan
personal com col·lectiva) no és només el 
pol contrari, complementari i NECESSARI de la universalitat, sinó
L’UNIC  punt focal  A TRAVES DEL QUAL ES POT EXPERIMENTAR la
universalitat. La supressió de la individualitat, la negació religiosa,
filosòfica (o política) de la seva importància, només condueix a un estat DE
COMPLETA INDIFERENCIA I DISSOLUCIÓ”. ( lama Anagorika Govinda).

 

 “ Els dos elements de la
individualitat:  la genuïnitat
(each-ness), i la universalitat (all-ness), creixen plegats, fins que al final
EL MES GENUI ESDEVE EL MES UNIVERSAL”. ( Radhakrishnan).

 

La uniformització i la negació
del nostre genuí caràcter nacional, no ens farà, mai, més universals, com
prediquen els colonitzadors pretesament “progressistes”, sinó que ens aboca
directe a la desaparició. Exactament el que cerquen.  

 

El segon àmbit de les temptacions
es concentra en  “atacar la fe”. Es
convida al temptador a “ no distreure’s de la teva autèntica tasca, que és
minar la fe, i així, prevenir la formació de virtuts”(p.22).

Mentre un home i un poble tenen fe en la seva capacitat i en les seves
virtuts, mentre un home i un poble no han perdut la fe en la seva llum interior
són imbatibles. Els atacs en lloc d’enfonsar-los, els fan més forts. Es quan
aquesta fe trontolla i es comença a dubtar 
tant de la justícia i la veritat d’allò que es defensa, com de la fe en
les pròpies capacitats, quan l’ensorrament es precipita. Minar la fe i la
confiança en la pròpia naturalesa i en la pròpia vàlua és l’atac més pervers i
efectiu que hi ha
.

Cal lluitar incansablement per
mantenir aquesta fe, i no fer-se mereixedor del retret “homes de poca fe,
encara no ho compreneu?” que  Crist va
proferir als deixebles.

El temptador vol homes plans,
homes massa, incapaços d’obrir l’ull interior que els mostri la seva veritable
naturalesa, una naturalesa lluminosa que els allunya del vell home víctima i
els transforma en l’home creador, l’home capaç de “moure muntanyes” amb la fe
profunda que neix de la comprensió i l’experiència de Qui és.

Robar la fe i l’esperança  d’un
poble, com reconeixia Tolstoi a les seves “Confessions”, aboca a la depressió i
a la tristesa, perquè  nega l’essència
mateixa de la vida que de manera única es manifesta a través seu, i comporta
inevitablement, la destrucció de la voluntat i l’anorreament de la capacitat
d’autèntica acció transformadora. Dos objectius cabdals dels temptadors. “ Res
no ens pot fer mal si aconseguim mantenir-lo allunyat de la seva voluntat”(p.67).
“Deixa-li fer qualsevol cosa, però que no passi a l’acció”(p.67).

 

I el tercer àmbit on el temptador
es concentra d’una manera ferotge és en la destrucció del coratge.

De fet a aquestes alçades, un cop
pervertit el llenguatge i anorreada la fe, quina virtut pot subsistir? L’home
que ha relliscat, s’aliena del seu centre vital. Es incapaç de reconèixer la
veritat que el cor indefectiblement assenyala, i es veu engolit en el remolí
del racionalisme estèril, que el temptador empra com l’eina predilecta per
inocular la mentida.

Però, si alguna virtut encara
quedava, la que cal fer desaparèixer, sense cap mena de dubte, és aquella que
neix més directament del cor de l’home: el coratge.

“Per fer una ferida profunda en
el seu amor, el primer que has de fer és vèncer el seu coratge”(p.160), perquè
“el coratge no és simplement una virtut, sinó la forma que agafen totes les
virtuts en el moment de la prova”(p.161).

En destruir el coratge, s’engendra 
el covard, “que evita  el
compromís”(p.167), i amb la seva feblesa malaltissa permet el creixement de
tots els vicis, de totes les manipulacions i de totes les injustícies
.

 

Per assegurar l’èxit d’aquest procés de devastació personal i nacional  “l’únic que compta  és separar l’home
del seu nucli vital. L’assassinat no és millor que qualsevol altre mitjà anodí,
si aquest fa el fet. En efecte, el camí més segur cap a l’infern és el gradual,
la baixada suau, el terra tou, sense corbes sobtades, sense fites, sense
indicadors”(p.60).

 

 

Els temptadors, encarnats en
aquest fals pensament progressista representat pels socialistes en saben un niu
de fer-nos rodolar pendent avall. Ells són els vehiculadors d’aquestes  temptacions que cerquen la destrucció de la fe
i l’esperança del nostre poble, ells són els qui treballen incansablement per
fer-nos una mediocre i uniformitzada província, tot ofegant el nostre ésser
nacional genuí , bell i ric. Qui, si no ells, són els pares de la mentida i del
paternalisme que ens converteix en una colla de xaiets desorientats. Qui, si no
ells,  amb cada decisió política que
prenen, ara que regeixen gran part de  la
colònia, ens enfonsen més i més en la grisor absoluta. Qui, si no ells,
disfressats d’ ecosocialistes,  perpetren
una terrible destrucció  del territori:
molins, Mat… que posa en evidència que per a ells el país és un objecte d’ús
i abús, mai un subjecte d’amor.

 

Ja és hora que reconeguem allò
que és obvi, i deixem de fer el joc, ni que sigui passivament, als senyors de
la mentida i a tots aquells que  cauen de
quatre grapes dins la seva òrbita d’influència.

 

Cada home, cada dona que
reconegui i venci aquestes temptacions, fa una aportació cabdal en la
cristal·lització de la nova consciència que se sap  lluminosa, fecunda i portadora de  Voluntat 
creadora. La consciència que alliberarà el nostre poble.

 

 

Maria Torrents

Consellera de Catalunya Acció.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!