L'Hereu Riera

El Dret Humà oblidat: el dret d'herència universal

Lo gaiter del Marroc. Passport Whisky Ballad

Deixa un comentari

«—És al capdavall la mort
el necessari passaport
per a l’Eternitat»,
vaig sentir que deia
abans de disparar.

Una vecchia bretone
Con un capello
E un ombrello di carta
Di riso e canna di bambu’
Capitani coraggiosi
Furbi contrabbandieri macedoni
Gesuiti, eucridei
Vestiti come dei bonzi
Per entrare a corte degl’imperatori
Della dinastia dei Ming
Cerco un centro
Di gravita’ permanente
Che non mi faccia mai cambiare idea
Sulle cose e sulla gente
Avrei bisogno di…
Cerco un centro
Di gravita’ permanente
Che non mi faccia mai cambiare idea
Sulle cose e sulla gente
Over and over again
Non sopporto i cori russi
La musica finto rock
La new wave italiana
E il free jazz punk inglese
Neanche la nera Africa
Cerco un centro
Di gravita’ permanente
Che non mi faccia mai cambiare idea
Sulle cose e sulla gente
Avrei bisogno di…
Cerco un centro
Di gravita’ permanente
Che non mi faccia mai cambiare idea
Sulle cose e sulla gente
Over and over again

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 30 de març de 2013 per mininu

L’Artur al Mur de les Lamentanacions

Deixa un comentari
Translation (traducción):

[El President de una pequeña Comunidad de vecinos de los españoles acude a la capital del Estado a plantear sus propuestas, pero al parecer sin mucho ésito por parte de la parte contratante de la parte contratante: el resultado es aproximadamente el mismo que el de hablarle a una pared…, y encima el hombre se arriesga a que le tomen por loco!]

—Entonces, señor Rajoy, ¿qué hay de lo nuestro?… ¿Oiga? ¿Está Ud. ahí?
—…

Guió i dibus: Min

Translation into Colombian (traducción al colombiano):

[El President de una pequeña Comunidad de vecinos de los españoles acude a la capital del Estado a plantear sus propuestas, pero al parecer sin mucho ésito por parte de la parte contratante de la parte contratante: el resultado es aproximadamente el mismo que el de hablarle a una pared…, y encima el hombre se arriesga a que le tomen por loco!]

—Entonces, señor Rajoy, ¿qué hay de lo nuestro?… ¿Oiga? ¿Está Ud. ahí?
—…

Aquesta entrada s'ha publicat en Ninots el 28 de març de 2013 per mininu

Lo Gaiter del Marroc. Germans d’armes

Deixa un comentari

Si som, tu i jo,
germans d’armes,
de qui som fills
nosaltres dos?,
quina dona ens va parir?,
en què pensava el nostre pare
mentre li feia l’amor?
¿Qui va triar els colors
dels foscos fils
que van cosir
la nostra història?
¿Com cuidar-nos del rebost,
si érem al camp de batalla?
¿Qui beneïa els canons?,
qui planyia aquell carnatge?
¿Feia Mart, el déu guerrer,
el desentès per la cara,
com fa encara ara
cada dia que passa
el déu vertader,
que sembla que dorm?

Quan declararà la ciència
que la declaració de guerra
és una declaració d’impotència?

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 23 de març de 2013 per mininu

Sota els ponts

Deixa un comentari
Destacable article –un més– de Salvador Cardús a La Vanguardia, però aquesta vegada li dóna relleu, a més del contingut, el moment en què s’ha publicat, amb l’epidermis del país badada a totes les susceptibilitats, tot just sortits, els incòmodes subjectes d’aquesta díscola tribu peninsular, d’un hivern de fred exterior i vents de ponent especialment agressius.
Tot plegat fa matisables determinats moments del discurs d’en Cardús, que tanmateix està fet amb el to sensat característic del sociòleg terrassenc –i per això mateix oportú i necessari, sens dubte. Cardús proposa establir un paral·lelisme amb la separació, raonada i raonable, feta entre Suècia i Noruega a principi del segle passat.
La proposta, que se’ns fa per infinitèsima vegada, també ho és, de raonable, però les semblances amb el cas nòrdic arriben fins on arriben, no pas més enllà, perquè d’Espanya només n’hi ha una (gran veritat: per fortuna per a Noruega, i per desgràcia per als pobles limítrofs d’Espanya).
Diuen els analistes que finalment l’Estat castellà s’ha adonat que els catalans parlen seriosament de sortir-ne i crear un Estat propi, i que ha començat a moure fitxa –a bones hores!– per seduir-los amb alguna mena de pacte fiscal –un sintagma que ell sol produeix urticària, a aquestes altures– i un “blindatge” de l’estatus de la llengua al carrer i a les escoles. Aquest dijous el diari portava l’opinió d’una sèrie de personatges sobre aquesta suposada contraoferta, i el més moderat d’ells, posem-hi en Lluís Foix, ho veia com “un pedaç al contenciós” i vaticinava, per tant, que el conflicte seguirà.
Diu Cardús: “Es tracta de fer palès que més que no pas separar o dinamitar ponts, el que es pretén és construir-ne de nous, i ara molt més sòlids que no els que fins ara hem tingut i que s’havien elevat sobre els pilars de la desconsideració, la dominació i, els darrers anys, la humiliació”. Bell propòsit, però a banda de la sensació insuportable de déjà vu que produeixen aquestes paraules, hi ha el convenciment que no hi ha res a l’horitzó que faci pensar en un canvi de tarannà, de la banda de ponent, per descomptat: perquè és absolutament cert que dos no s’entenen si un no vol, oi?, i que un pont, seguint amb la metàfora, ha d’anar d’un costat a l’altre de riu, perquè sigui transitable. I bé, doncs: ¿encara no hem rebut prou indiferència i menyspreu, des de l’altra riba?
“Els espanyols són irredimibles”, deia Josep M Terricabres, que és filòsof i per tant un senyor avesat a pensar molt abans de parlar. I ho deia (a Vilaweb) a propòsit de l’última del “degoteig de sentències” contra l’ús del català a Catalunya (no pas a Extremadura: a Catalunya!), aquesta vegada a les diputacions de Girona i Lleida: “Amb franquesa, lamento aquesta notícia, lamento aquesta mena de sentències, però cada dia en faig menys cas. Em sembla que els espanyols són irredimibles. És a dir, que facin el que vulguin, però que els altres, a casa seva, prefereixin la seva llengua pròpia els irrita. Pobra gent! Més pena passen ells, perquè això és molt trist. M’arriben a fer pena”.
A mi també, però al mateix temps n’estic tan fart, d’aquesta gent, que francament no em queden ganes de transitar amb ells sobre cap pont. Del que tinc ganes és de perdre’ls de vista i que no tornin a emprenyar mai més –o que n’hagi d’aguantar les mínimes molèsties, si es tracta d’un mal menor. Ho hem dit en altres ocasions en aquestes planes: Espanya no es penedeix mai de res, no demana mai perdó a ningú –ni tan sols unes simples i educades disculpes– ni per res, i mai tampoc no dóna les gràcies, per molt gran que sigui el favor rebut. (Vegeu l’article del president Jordi Pujol “Tres temes cabdals sobre Catalunya, Espanya i Europa” i traieu-ne conclusions). Però s’ha acabat esperar que algun dia, ni proper ni remot, aquest tarannà canviï cap a millor. Ara només toca esperar que no canviï el de la gent del nostre país –que té defectes, però no pas d’aquesta mena–, i que ni tan sols ens canviï l’humor, vaja.
L’article referit de Salvador Cardús, que reprodueixo a continuació, subratllat, duia un comentari d’un lector, Albert Bradomin, que acabava així de categòric: “Pensi que es tracta d’un maltractador [Espanya] molt mal acostumat. Estic d’acord amb vostè que el nostre salt ha consistit a superar la humiliació, saber-nos part de la família humana, com ho expressaría el professor Avishai Margalit. No sé de quina forma, però, Espanya està en condicions d’acceptar la nostra generositat… Tinc molt clar que només ho veuen com unes caramelles de fenicis que han de pagar la factura de la farmàcia i de l’escola”.

«Fridtjof Nansen (1861-1930), explorador i polític, va ser un noruec compromès activament en la dissolució pacífica, el 1905, de la unió entre Suècia i Noruega. Pels noruecs, el terme unió era l’eufemisme que emmascarava l’ocupació sueca, i van estar a punt d’entrar en guerra. Posteriorment, i després d’anys de treballar com a diplomàtic a la Societat de Nacions, Nansen rebia el premi Nobel de la Pau pel seu treball en favor dels refugiats de guerra i pel combat contra la fam que, a través de la Creu Roja, va desenvolupar a Rússia. De Nansen, però, ara me n’interessa aquesta frase seva, pronunciada en ple procés d’independització de Noruega: “Nosaltres tenim tan poc desig d’humiliar ningú com de ser-ne víctimes. Tals desigs, a part d’esdevenir una mala política, són el senyal d’una educació deficient. Per tant, és raonable i prudent que intentem ajudar Suècia amb concessions i generositat, de manera que la dissolució de la Unió es pugui dur a terme sense que el poble de Suècia se senti humiliat”.

»He sostingut en aquestes pàgines la meva tesi que allò que explica la recent i massiva adhesió de bona part dels catalans a la independència és la reacció al sentiment d’humiliació. És a dir, no és tant l’abús fiscal, o les vexacions en contra de la llengua catalana o la desconsideració envers la cultura pròpia, que ja venien de molt antic, com la humiliació que va acompanyar el fracàs de la reforma estatutària del 2006.Si no, no s’explica que la reacció –perfectament detectable a totes les enquestes que tenim des d’aquella data– es produís, entre molts d’altres, paral·lelament a fets com les lamentables declaracions d’Alfonso Guerra a Barakaldo, la campanya anticatalana del PP de recollida de signatures per tot Espanya o l’actitud arrogant i posterior sentència del Tribunal Constitucional.

»Tanmateix, l’objectiu d’aquest article no és desenvolupar aquesta tesi, sinó treure conseqüències de la frase de Nansen. I és que crec que des del sobiranisme català hauríem d’apressar-nos a aplicar allò que el premi Nobel noruec recomanava. La meva proposta és que urgeix que des de Catalunya demostrem –tal com ja sostenia a El camí de la independència, publicat l’abril del 2010– que la nostra independència no es fa contra Espanya, sinó precisament per resoldre positivament la mala relació nascuda de les dificultats de reconeixement nacional entre les dues parts. És a dir, es tracta de fer palès que més que no pas separar o dinamitar ponts, el que es pretén és construir-ne de nous, i ara molt més sòlids que no els que fins ara hem tingut i que s’havien elevat sobre els pilars de la desconsideració, la dominació i, els darrers anys, la humiliació.

»En aquest sentit, crec que dins del programa independentista s’ha de desenvolupar una proposta el més consistent possible en relació a aquests objectius de bon veïnatge amb la nació espanyola. Una nació amb la qual ens vinculen profundes relacions que, havent-ne eliminat els malentesos que provoca la desigualtat de dignitats, haurien no tan sols de mantenir-se sinó d’estrènyer-se. Així, i en un pla intuïtiu, es podria proposar la creació d’un nou organisme, el Consell dels Pobles Ibèrics, a imatge i semblança del Nordic Council (www.norden.org), que podria reunir tots els estats de la península Ibèrica –Espanya, Portugal, Catalunya, Andorra, potser més endavant el País Basc…– per desenvolupar polítiques comunes en terrenys com la cultura, el medi ambient, la recerca, l’economia o el benestar. El Consell Nòrdic, creat el 1952 –i al qual pertanyen, és clar, Suècia i Noruega– fins i tot va donar lloc, el 1971, a un Consell de Ministres Nòrdic que té per objectiu coordinar polítiques comunes de cooperació.

»En particular, em sembla clar que a més de la cooperació en interessos comuns –per exemple, la gestió dels recursos hídrics–, caldria treballar especialment en el terreny econòmic, perquè per res del món ens convindria un entorn agressiu ni tampoc empobrit. I el mateix cal dir de l’enfortiment dels llaços culturals, en la mesura que hi ha un espai d’intercanvi comú pel fet que som –i ho seguirem sent– bons consumidors per a les indústries culturals que utilitzen l’espanyol com a llengua principal, tant si estan físicament localitzades a Espanya com a Catalunya.

»És hora, doncs, de desmentir que la independència sigui un projecte contra Espanya, i seria absurd negar que el desvetllament sobiranista neix de la desconsideració que Espanya ha tingut vers les nostres aspiracions nacionals. Però no és sobre el ressentiment que es construirà res de positiu. Alhora, no hem de permetre que s’associï la idea d’Estat propi a la d’aïllament. És l’existència d’un món globalitzat allò que fa més raonable que mai l’èxit dels estats mitjans, ben intercomunicats i capaços d’adaptar-se als canvis accelerats en què vivim. La idea d’aïllament només pot niar en el cervell dels que volen aïllar els altres, no pas en el dels que aspiren a aconseguir els atributs que permeten moure’s pel món amb llibertat. [Just a la fusta, Salvador!]

»Acabo amb Fridtjof Nansen. La independència de Catalunya neix de l’actual reacció en contra d’una humiliació històrica, que abandona les actituds victimistes que fins ara ens havien paralitzat. Però el seu èxit necessita evitar qualsevol temptació de pagar l’adversari amb la mateixa moneda, i cal evitar qualsevol gest que pugui humiliar Espanya. Amb concessions i generositat».

Aquesta entrada s'ha publicat en Articles salats el 22 de març de 2013 per mininu

Tocant fons

Deixa un comentari
Translation (traducción):

[Un bajel de formas típicamente mediterráneas, majestuoso y boyante donde los haya, hallándose en ruta hacia las Islas griegas tiene la mala suerte de meterse en la derrota de una embarcación corsaria, con el lamentable resultado que se ve en la ilustración]

—Bueno, ya está hecho: ¡Por fin hundimos la dichosa “Catalonia”…!
¿Y ahora qué, mi capitán?
—¿No hay ningún otro barco a la vista?
Pues… va a ser que no
—Oteen bien el horizonte: algún pardillo u otro tiene que aparecer a no tardar mucho…, como siempre, vamos!

(¡Mas-Colel, por Dios!, ¿dónde coño están los flotadores?!
No los hay: Montoro nos denegó la partida presupuestaria…)

Guió i dibus: Min

Translation into Equatorian (traducción al ecuatoriano):

[Un bajel de formas típicamente mediterráneas, majestuoso y boyante donde los haya, hallándose en ruta hacia las Islas griegas tiene la mala suerte de meterse en la derrota de una embarcación corsaria, con el lamentable resultado que se ve en la ilustración]

—Bueno, ya está hecho: ¡Por fin hundimos la dichosa “Catalonia”…!
¿Y ahora qué, mi capitán?
—¿No hay ningún otro barco a la vista?
Pues… va a ser que no
—Oteen bien el horizonte: algún pardillo u otro tiene que aparecer a no tardar mucho…, como siempre, vamos!

(¡Mas-Colel, por Dios!, ¿dónde coño están los flotadores?!
No los hay: Montoro nos denegó la partida presupuestaria…)

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 17 de març de 2013 per mininu

Lo gaiter del Marroc. Infàmia

Deixa un comentari

1.
En la penombra d’un bar
de dubtoses columnes gregues,
dues boges d’origen francès
es busquen la boca,
frenètics,
i fan de la bola
del món un solar
nu, cru i estèril.

2.
En la calitja
de mitja tarda,
regira tots els calaixos,
rebusca dins els armaris
de la cofurna de sa mare
el passatge precís,
en la bíblia enquadernada,
on Déu es va equivocar.

3.
Sota el sol ardent
de la plaça de Sant Pere,
el ministre del senyor
veu la llum i es regodea
–és que ell és espanyol–;
però del món no desespera,
perquè per ell vetlla, amatent,
la seva secta.
I ell i els seus celebren,
en sana congregació
de vots i sotanes,
que la via del Cel
no sigui sempre
la via més recta.

4.
I es fan passar després la fam
del seu bord apetit ocult
de la forma més infamant,
fent de l’amor un insult,
tacant les ànimes infants.

Why do I have to dream of you when I don’t want to dream a lie?

There never was a better time for trying to set the words to rhyme
(Why do I have to dream of you when I don’t want to dream a lie? )
Of when a golden love turns blue and dreams of dreams that won’t come true
(Why do…)
Every night I call your name, we’re still together just the same
The mornin’ sun, I raise my head, a lonely room, an empty bed
It always seems that way, yes it always seems that way

There never was a better time for trying to set the words to rhyme

Of when a golden love turns blue and dreams of dreams that won’t come true
Every night I call your name, we’re still together just the same
The mornin’ sun, I raise my head, a lonely room, an empty bed
It always seems that way, yes it always seems that way

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 16 de març de 2013 per mininu

No és món per a vells (i III)

Deixa un comentari

En aquesta nostra societat del progrés (on el progrés, fill de l’optimisme divuitenc, s’ha convertit en un incessant i estressant rècord a batre, poc amic de l’amable benestar), cada vegada que es fa un pas endavant, és a dir, que es progressa, el benefici (en principi evident, o evident per principi) duu invariablement aparellat un perjudici (tan discutible com es vulgui, però cert).

Verbigràcia: la maquinària (cada màquina nova, suposadament concebuda i fabricada per facilitar-nos les coses) porta gent a l’atur; el menjar controlat i amb tota mena de garanties sanitàries produeix malalties insospitades (i com més abundant és, més insípid, d’altra banda); les medecines porten contraindicacions (i les medicines, en comptes de complementar-se, es disputen el mercat); la velocitat ens permet visitar més llocs, però ens els deixa disfrutar menys (i a més, provoca accidents); la tècnica ens procura energies noves, però que en contrapartida contaminen la terra o l’aire… I els avenços mèdics i farmacèutics allarguen fins a extrems inaudits la vida de les persones, i després de tanta lluita i tants esforços contra la malaltia i la mort prematura resulta que al món hi ha massa vells!

La piràmide d’edat s’ha invertit, diuen els tècnics: hi ha massa vells. Què vol dir, “massa vells”? Quin és el problema? La resposta deu ser que són un problema perquè no es poden “aprofitar” (o la societat no sap com fer-ho), perquè no són “rendibles”, en termes econòmics (tot i que recentment experts econòmics i governs han descobert que convé que es jubilin més tard dels 65 anys estàndards…, seguint no se sap quina línia de modernització i progrés social). Però encara més: no solament són improductius (i per tant resulten parasitaris, dit sense embuts), sinó que són ruïnosos. Com diu l’autor de l’article que he penjat més avall, en què comenta la famosa recomanació del ministre japonès Taro Aso als seus longeus compatriotes, els avis necessiten medicaments i atenció mèdica i sanitària, i tot això és”molt car”: els vells representen, doncs, “una càrrega fiscal molt elevada”…

Quina lògica és, aquesta? Doncs no pot ser altra que la dels fets consumats: com que hem edificat aquest sistema sobre una base viciada (la massa assalariada –cada dia menys massa i menys assalariada– paga el manteniment de la massa inactiva), ens trobem amb les conseqüències dels seus excessos –les nostres escassetats– sense que ens adonem d’on ens baixen les òsties, en realitat.

En la seva darrera col·laboració setmanal a la premsa, Matthew Tree escrivia això: “Una de les poques lliçons que encara recordo de l’escola és la d’un professor d’història que ens va ensenyar que la base de totes les monarquies era el feudalisme, el qual –segons ell– no era res més que extorsió a canvi de protecció. Després, però, vaig descobrir que les monarquies van aparèixer molt abans: fa uns 15.000 anys, quan els bruixots tribals van començar a cedir la responsabilitat dels seus afers terrenals a uns apoderats, els primers reis, els hereus dels quals han continuat mantenint una relació estreta amb la classe sacerdotal de torn. D’aquí el valor místicament simbòlic que alguns encara atorguen als monarques europeus que segueixen en actiu”. Havent dit això, l’amic Matthew es queixa més avall que els periodistes continuïn fent cas d’aquest “anacronisme”.

Perfectament d’acord, company. Però sospito que aquest anacronisme continua perfectament viu avui dia, per bé que majorment en el vessant estrictament econòmic del negoci (les relíquies polítiques, en comparació, fan riure i/o plorar): perfectament a la vista de tothom i tanmateix perfectament inadvertides, sospito que és d’aquí, d’on ens baixen les òsties. A damunt, a diferència de les monarquies tradicionals, aquestes d’ara –tan hereditàries com aquelles– ni tan sols es molesten a donar protecció a canvi de la seva extorsió permanent. I encara un altre detall a remarcar: entre els vells de la nostra actualitat que fan tanta “nosa”, no hi ha cap d’aquests venerables monarques de les finances, oi que no?

M’agradaria, doncs, saber a què es refereix Diego Gafo, a l’article esmentat (“¡Que se mueran los viejos!”, publicat a l’e-Notícies), quan parla del “sistema”, i en quina altra societat pensa quan “imagina” que “el següent pas” que farà aquesta (culpabilitzant-la en bloc, doncs) serà “la eutanasia masiva y selectiva“…

[Text sencer a la plana següent]:

La cuarta parte de la población de Japón es mayor de 60 años. El ministro de economía japonés, Taro Aso, alegando que son una carga fiscal muy elevada, ha instado a la población mayor —lo que toda la vida hemos llamado viejos— a que se den prisa en morir, puesto que  necesitan tratamientos, y éstos son caros. Las personas mayores son una carga para el sistema. Es sorprendente que haya gente que piense que el sistema está por encima del hombre y no al revés. El sistema está para servir al hombre. Lo más cómico de todo es que el propio ministro Aso tiene 72 años.

Hay gente que se lo ha tomado a broma, pero es preocupante que una potencia mundial como Japón pueda tener semejante opinión de las personas mayores. Hasta hace muy poco, los ancianos eran respetadas por todos. Es lo que se llamaba la sabiduría de nuestros mayores. De un tiempo a esta parte, este respeto se ha tornado en molestia. Los viejos son ahora un estorbo. Afortunadamente, en este mundo idílico en el que vivimos hemos inventado las residencias de ancianos. En ellas, conseguimos un doble propósito. Por un lado, los viejos no molestan, y por otro son invisibles. ¡Es perfecto! (Nótese el tono irónico).

Imagino que el siguiente paso de esta sociedad será la eutanasia masiva y selectiva. Empezaremos por los ancianos, los enfermos, los neonatos con malformaciones, y seguiremos con los homosexuales, los pobres, los parados… Es decir, todo el que moleste al partido gobernante. Esto se nos está yendo de las manos. ¿Qué diferencia hay entre pedir que se deje morir a una persona mayor y a una persona con escasos recursos económicos? Siempre había pensado que la dignidad de la persona está por encima de sus circunstancias, pero me temo que estoy equivocado. ¿O no lo estoy y esta sociedad nos está volviendo locos? Ya lo decía Plauto: Lupus est homo homini. (Traduzco para los de la LOGSE: Lobo es el hombre para el hombre).

Piensen.
Sean buenos.

___________________________________

[Il.lustració de l’entradeta: Javier Bardem, a No Country for Old Men]

Aquesta entrada s'ha publicat en Societat el 15 de març de 2013 per mininu

¡A ver, el banderín…!

Deixa un comentari
Translation (traducción):

[En una ciudad mediana de una cierta Comunidad del noreste peninsular, el Ayuntamiento ha decidido poner la rojigualda, tal como lo dispone la reglamentación nacional vigente, en lugar bien visible… Diríase, inclusive, que se halla demasiado a la vista: ¿tal vez la Virreina aprecie en ello exageración a posta, es decir, ironía y sarcasmo? Con según quién, ninguna sospecha es gratuita…]

—Buenos días. ¿Puede Ud. indicarme, si es tan amable, por dónde se va al Ayuntamiento?
—Por supuesto. ¿Ve Ud. aquel humilde banderín? Pues es justo allí, no puede Ud. perderse.
—Muchísimas gracias.
—De nada. Vaya Ud. con Dios…

Guió i paint: Min

Translation into Salvadorian (traducción al salvadoreño):

[En una ciudad mediana de una cierta Comunidad del noreste peninsular, el Ayuntamiento ha decidido poner la rojigualda, tal como lo dispone la reglamentación nacional vigente, en lugar bien visible… Diríase, inclusive, que se halla demasiado a la vista: ¿tal vez la Virreina aprecie en ello exageración a posta, es decir, ironía y sarcasmo? Con según quién, ninguna sospecha es gratuita…]

—Buenos días. ¿Puede Ud. indicarme, si es tan amable, por dónde se va al Ayuntamiento?
—Por supuesto. ¿Ve Ud. aquel humilde banderín? Pues es justo allí, no puede Ud. perderse.
—Muchísimas gracias.
—De nada. Vaya Ud. con Dios…

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 10 de març de 2013 per mininu

Es busquen microproductors per a macroproducció

Deixa un comentari
Isona Passola, amb l’equip que va rodar Cataluña/Espanya i Pa negre, us proposen participar en la seva nova pe?lícula documental: L’ENDEMÀ, la pe?lícula sobre l’Estat que volem els catalans, amb arguments tècnics i definitius que serveixin de píndoles contra la por de decidir-se pel SÍ.

La campanya de L’ENDEMÀ continua. Queden menys de deu dies perquè tothom pugui seguir fent aportacions per a la producció de la pel·lícula, que té un pressupost de 600.000 €.
Davant les dificultats que suposa finançar la pel·lícula a través dels canals tradicionals, i ja que l’administració no hi pot posar recursos, la productora proposa una nova fita: d’aquí al 16 de març, aconseguir 300.000 €.

De moment ja s’ha convertit en la campanya de crowdfunding més exitosa a Europa. L’onze de setembre érem un milió i mig de persones al carrer. Ara necessitem la vostra participació per realitzar-la, i sobretot, per fer-la arribar tan lluny com sigui possible.

L’ENDEMÀ serà la pel·lícula sobre l’Estat que volem els catalans, amb arguments tècnics i definitius que serveixin de píndoles contra la por de decidir-se pel SÍ.

+

PER QUÈ VOLEM FER LA PEL·LÍCULA
Avui les enquestes ens diuen que el 55% de la població votaria a favor de la independència de Catalunya. D’aquests, un 15% encara podrien fer-se enrere quan el clima social i polític es tensi. Per això és important ajudar aquest vot més insegur a reforçar els seus arguments pel SÍ.

+

COM FAREM LA PEL·LÍCULA
L’ENDEMÀ donarà arguments clars, sòlids, fiables i contrastats, amb dades objectivables, per boca de les figures nacionals i internacionals més tècniques i més ben informades, a través del mitjà més prestigiós dels mitjans de comunicació, el cinema. També s’editarà la web-sèrie Les píndoles contra la por amb respostes a les grans preguntes que resolen els grans temes de país, les respostes que necessitem per a decidir sense por i tranquil·lament.

+

CONTRIBUEIX A FER L’ENDEMÀ POSSIBLE
Els catalans com a co?lectiu estem tan acostumats a estratègies de resistència que no acabem de saber com fer-ho per trobar el camí de la victòria. La pel·lícula L’ENDEMÀ vol contribuir a adquirir una mentalitat guanyadora.

La societat civil s’ha posat al capdavant en aquest procés d’autodeterminació i entre tots cal que dibuixem aquest #paísnou.

Vols arribar a L’ENDEMÀ?
Només junts ho podrem fer possible.

Des de la convicció que una pe?lícula pot contribuir a pujar la moral co?lectiva que necessitem per arribar a L’ENDEMÀ, et proposem que ens ajudis a fer-ho possible.

Tots som necessaris en aquest camí cap a la llibertat: el tenim a les nostres mans!

[+ Info:

http://www.verkami.com/projects/4171-l-endema


Aquesta entrada s'ha publicat en Suck the brook el 8 de març de 2013 per mininu

Mallorca blackout

Deixa un comentari
«En vista que IB3/PP3 està desplegant la seva maquinària manipuladora contra el GOB i la seva campanya per aturar els corruptes que volen urbanitzar espais naturals o la importació de l’euromerda a Mallorca, volem iniciar una petita campanya de suport. Vos recomanam veure el vídeo:

»Miquel Barceló demostra una vegada més el seu compromís amb la conservació del patrimoni natural de Mallorca, i comparteix aquest procés creatiu amb el qual denuncia el procés de destrucció territorial en què es troba immersa l’illa. El vídeo forma part del portal “Mallorca blackout” (mallorcablackout.org), iniciativa llançada pel GOB [Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa] amb l’objectiu de donar a conèixer als turistes potencials les diferents amenaces que patim, i reclamar la seva implicació en forma de pressió al Govern [PP] de les illes Balears per tal de promoure un canvi en la política ambiental»


Per donar suport des d’aquí a GOB-Mallorca, i concretament
a la seva campanya per aturar la destrucció de l’espai natural mallorquí i la “importació de merda” (expressió que s’ha de prendre, aquesta vegada, en sentit literal) a l’illa, només cal que entreu en aquesta plana del FB i cliqueu “M’agrada”:

http://www.facebook.com/gobmallorca

Aquesta entrada s'ha publicat en Suck the brook el 7 de març de 2013 per mininu

No és món per a vells (II)

Deixa un comentari
L’altre dia parlàvem del desconcert (un més dels que anem acumulant) que ha acabat provocant, en el context actual de crisi planetària, la longevitat de les persones del nostre temps, puix que la que era una antiga i noble fita de la medicina, finalment aconseguida, ha acabat esdevenint un problema que els dirigents que ens governen i els economistes que els assessoren no saben com entomar.
Un botó de mostra fefaent va ser la “sortida de to” del ministre de Finances del govern japonès, Taro Aso (ell mateix un venerable ancià, i tanmateix encara en actiu, doncs): “Que s’afanyin i es morin!”, deia el titular de la crònica que el diari Ara va fer el dia 22 de gener sobre aquesta sorprenent (o no tant) revelació del polític nipó.
Com ens ho hem d’agafar, això? Es tracta d’un tema de mal aferrar, certament, però d’entrada jo crec que reclamaria una revisió d’alguns conceptes associats, com el de la jubilació, associada alhora al sistema impositiu: ve a ser, en efecte, una mena de “premi” pels anys que la persona activa s’ha passat treballant, per a ella mateixa i els seus, però també per a la resta de la societat, a través de la via contributiva. Aquest plantejament sembla correcte, però presenta dues enormes taques.

D’una banda, la inactivitat laboral, regulada per “l’edat de jubilació”, s’ha demostrat contraproduent per a moltes persones oficialment jubilades: a segons quina mena de caràcters humans, la inactivitat els produeix un perillós sentiment d’inutilitat, de nosa, per a si mateixes i per al seu entorn. ¿Quants treballadors, perfectament en forma als 65 anys, no han mort al cap de quatre dies d’haver-se jubilat –o s’han convertit indefectiblement en un quasi vegetal? Doncs bé, essent així, ¿a què treu cap fixar un límit obligatori per retirar-se de la feina, si la predisposició personal de cadascú és tan aleatòria? ¿Quin estrany factor hi ha –i per quines raons es justifica– que impedeixi la flexibilització en un tema tan sensible?
L’altra pega que presenta aquest sistema, en aparença tan lògic, és que el famós “fons de pensions” en realitat no és tal, sinó que, fet i fet, la quantitat disponible que reparteix el govern depèn directament de la població laboralment activa i per tant que cotitza. És a dir, que la disponibilitat líquida està en relació directa amb la taxa d’atur: si no hi ha feina, ¿qui les ha de pagar, doncs, les pensions?
Si busquéssim una altra forma de lògica millor, això ens hauria de portar, hem de suposar, a qüestionar aquest sistema contributiu, que a) carrega sobre les espatlles dels treballadors un esforç suplementari al del seu treball –amb l’agreujant que com més gran és l’esforç, més gran és la càrrega; b) no pot garantir, tot i així, ni l'”estat del benestar” present ni el futur dels ex-treballadors com a pensionistes.

“L’argument d’Aso”, deia la crònica del diari barceloní, “és purament econòmic. [només faltaria!!]. Però té unes connotacions morals que han provocat una autèntica tempesta social i política. Les seves declaracions són certament xocants, no només pel fet que reclami que s’interrompi el tractament i l’atenció a les persones grans dependents, sinó pel to i les paraules que va fer servir”, durant una sessió del comitè japonès que estudia la reforma de la seguretat social. “El Japó sempre s’ha enorgullit de ser una de les societats amb més esperança de vida del món, una longevitat que es considera vinculada a l’alimentació. Però en un context de retallades el que fins ara era una virtut és presentat com un problema, una complicació a resoldre”, provocada “per la pressió demogràfica d’una piràmide envellida, però especialment al Japó, on un 25% de la població té més de 60 anys”.

Aquesta entrada s'ha publicat en Societat el 6 de març de 2013 per mininu

Camargate, Método 3, CNI i Cia…

Deixa un comentari
Translation (traducción):

[Dos tipos desalmados se guasean sin piedad de un pobre chaval que acaba de ser admitido como participante en un programa televisivo antaño sinónimo de morbo, con sus micros y cámaras ocultos por todas partes, pero que con la que está cayendo se les antoja una especie de inocente parque temático. Y el caso es que no les falta razón…]

¿Se puede saber a qué viene tanto cachondeo?…, que yo sólo he dicho que me han seleccionado para el “Gran Hermano”, carámbanos!…
—¡Ja ja, qué fuerte, JAJAJA!
—¡Juás, juás! ¡Que me tronchooooo!! ARf arf!!!
—¡ji ji!

Guió i dibus: Min

Translation into Venezuelan (traducción al venezolano):

[Dos tipos desalmados se guasean sin piedad de un pobre chaval que acaba de ser admitido como participante en un programa televisivo antaño sinónimo de morbo, con sus micros y cámaras ocultos por todas partes, pero que con la que está cayendo se les antoja una especie de inocente parque temático. Y el caso es que no les falta razón…]

¿Se puede saber a qué viene tanto cachondeo?…, que yo sólo he dicho que me han seleccionado para el “Gran Hermano”, carámbanos!…
—¡Ja ja, qué fuerte, JAJAJA!
—¡Juás, juás! ¡Que me tronchooooo!! ARf arf!!!
—¡ji ji!

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 3 de març de 2013 per mininu

Lo gaiter del Marroc. I Kan’t: Prolegomena

Deixa un comentari

Abatut per tots els vents
de la discòrdia,
desconcertat,
amb un fort mal de queixal
del seny,
aquell home sol,
petit, insignifIcan’t,
ja no prega com solia.
Emprenyat, tocat de l’ala,
l’eco de les muntanyes
rebot el seu blasfemar:
—Els déus grecs,
si més no,
eren més elegants!!

"There must be some kind of way out of here",
Said the joker to the thief,
"There's too much confusion,
I can't get no relief.
Businessman they drink my wine,
Plowman dig my earth
None will level on the line, nobody offered his word, hey"

"No reason to get excited,"
The thief, he kindly spoke
"There are many here among us
Who feel that life is but a joke
But you and I, we've been through that
And this is not our fate
So let us not talk falsely now, the hour is getting late"

All along the watchtower
Princes kept the view
While all the women came and went
Barefoot servants, too

Outside in the cold distance
A wildcat did growl
Two riders were approaching
And the wind began to howl
business man there, drink my wine,
Come and take my herb

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 2 de març de 2013 per mininu